Usannsynlig mye trub

Flasket det siste brygget mitt i ettermiddag, og stusset VELDIG over mengden trub her.

Dette var forsåvidt et brygg som feilet på veldig mange vis - startet med stucked mash som jeg måtte røre MYE i for å få ut noe som helst.

For å gjøre en lang historie kort endte jeg opp med 17 liter med OG 1.094. Det fikk en runde (manuell) whirlpool som sto i ca 40 minutter før jeg flyttet det over i gjæringskar. Denne gangen kjølte jeg det ned først på gjæringskaret da jeg ville ha ut mest mulig av 0-minutters humlen.

Det er brukt store mengder (420g) humle på disse 17 literne, hvorav 150g var tørrhumling i 12 dager.
Brukte også brewers clarex i tillegg til en god dose Irish Moss.
Vørteren så forsåvidt tålelig grei ut ved øverføring til gjæringskar, og det jeg tappet på flaske i dag så veldig bra ut, men jeg fikk ut mellom 8 og 9 liter, resten var det så tykk trub i at jeg kunne "presse hydrometeret på plass, så ble det stående" :O



Hva i all verden har skjedd her?

Jeg svarer jo forsåvidt på det selv med stucked mash som måtte røres mye i og mye humle, men samtidig; jeg var veldig langt ifra grådig når jeg overførte til gjæringskar etter whirlpool, og så tykk trub som dette er vel ikke bare bare å overse? Kan det bli så voldsomt av cold-break? For sikkerhets skyld fikk det også 4 dager "cold-crash" (ikke kaldere enn 10c i dunken, men det skulle vel hjelpe litt..)
 
Det at du ikke kjølte etter endt kok gjorde nok veldig mye for at du fikk mye trub, fører du over vørter som ikke er kjølt bunnfeller ikke alt som vanligvis skal sedimentere, protein, humle rester etc.

Med OG på 1.094 blir det jo en del gjær rester også.

Når tilsatte du klarningsmiddel i prosessen og hvor mye?

Og hvor lenge gjæret dette totalt og hvor lenge på primærdunk / sekundær? Kan ikke mye om high OG brygg, men lengre gjæring og sekundær kan by på litt mer øl utav de mengdene du har mener jeg å ha fått med meg..
 
Tilbake
Topp