Utstyr til nybegynner

Hei!

Har prøvd å søke litt rundt, men har ikke funnet et godt svar på det jeg leter etter.

Jeg har lyst til å prøve å brygge mitt eget øl. Har sett på coopers mini startpakke til ca. 800kr. Er dette et godt sted å starte eller bør jeg investere i noe større/bedre med en gang? I så fall, hva? Settet bør være relativt enkelt å bruke.
Har begrenset plass så bør være relativt kompakt.

Setter pris på alle svar!

Mvh Espen
 
Alltid sikt litt høyere enn det du tror du trenger med en gang..

Når det er sagt så bør du legge mer kronasjer i begynnelsen i det å kunne fermentere ølen under kontroll. Du kan spytte i milliarder av kroner på utstyr som gjør at du kan brygge det teknisk korrekt og likevel botche hele batchen i fermenteringen. Eller du kan ta støyten i begynnelsen med et oppsett som krever mer arbeid under brygging, men som du fermenterer riktig og får et uansett godt øl ut av :)

Med andre ord, har du et budsjett akkurat nå, så legg det inn i fermenteringen, du kan brygge øl i en kjele du allerede har.
 
For all del veldig kult, men tror dette blir litt for avansert for meg, hehe :)
Starta selv med et coopers-Kit jeg fikk i gave. Ølet var sub-par, prosessen var merkelig og forvirrende forklart (en metode på kittet, en på boksen med ekstrakt og en på nettet hos cooper), og det eneste nyttige jeg sitter igjen med er et gjæringskar som egner seg til 8-10 liter.

Ville brukt litt mer tid på å sette sammen en pakke selv. Om man har en kjele, burde man kunne greie minimumet (uten råvarer) til rundt 500 spenn, og jeg mener du får mer ut av det.

Edit: da tenker jeg på et lite BIAB eller ekstrakt-oppsett
 
Mange butikker har startsett for ekstraktbrygging. Anbefales. Start like gjerne med 30L gjæringskar.
 
30l gjæringskar og en stor kjele, det er nok til brygging med ekstrakt. Hvis du har plass ute så kan du gjøre som meg og bruke krabbekoker og biab metoden.
Som Miguel skriver, gjæringsprosessen er den viktigste. Jeg har selv et par brygg stående som er vonde pga for høy temp. Det meste av øl gjæres i 16-20 graders spekteret, så har du bod e.l. hvor du kan ha dette jevnt gjennom året så går det greit. Sats evt. på eget kjøleskap til brygging. Styr det med STC-1000. Brukt skap og STC bør du få til godt under 1000 kr.
 
Tilbake
Topp