Vanntette koblingsbokser til varmeelementer i Norge

Hadde samme problemstilling uten å finne noe rimelig alternativ... Endte med å $10-boks med $30 dollars frakt...
 
gustavf skrev:
Hvorfor må du ha metall?

for å lede jord til kjelen, blant annet. Så synes jeg metall ser og føles litt mer solid ut. Gode alternativer i plast kan vurderes altså, hvis du har noen.
borander skrev:
Jeg har fire slike som vi muligens skal selge, med alt du trenger for å sette de sammen.

Skjønner. Dette prosjektet er nok en stund inn i fremtiden, jeg researcher egentlig mest egnede alternativer nå.
 
Skal man ikke inn med en oring mellom metallboksen og kjelen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Martin E skrev:
Miguel skrev:
Skal man ikke inn med en oring mellom metallboksen og kjelen?

Jo, men det er en metallskive utenpå o-ringen igjen som sikrer god kobling mellom kjelevegg og koblingsboks...

Det er nok i så fall en skrue i kjeleveggen som teller, eller i elementet. En skrue i en siluminboks som ligger mot kjelen er ikke en god erstatning for nevnte koblinger.
Hva slags kjele er det ?
 
borander skrev:
Jeg har fire slike som vi muligens skal selge, med alt du trenger for å sette de sammen.
Vi bygger om i disse dager, så hvis trådstarter ikke er interessert så send meg gjerne en privat melding.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det er nok i så fall en skrue i kjeleveggen som teller, eller i elementet. En skrue i en siluminboks som ligger mot kjelen er ikke en god erstatning for nevnte koblinger.
Hva slags kjele er det ?

Her er et bilde av The Electric Brewery sine bokser og tilkoblinger, som jeg mener har mer enn bra nok jording. Vi har slike selv i dag på 100-liters bryggeriet vårt, og de funker veldig fint.

Det jeg er ute etter er vel en boks som kommer fra Norge slik at jeg slipper å bruke 30 dollar på frakt og 10 dollar på boksen. Dette er til et privat bryggeri som ligger et godt stykke frem i tiden, men jeg liker å bruke tid på å pønske på løsninger. Kjeler blir nok Blichmann Boilermaker 10 gal (MLT) og billigere 36-liters kjeler (HLT og BK). Det blir et ca 25-liters bryggeri basert på ideer fra The Electric Brewery, men forbedret på enkelte punkter der jeg ikke liker deres løsninger så godt.
 
På Godlia har vi en "Truls spesial" med to skruer loddet fast i kjelen og har brukt disse både for å skru fast koblingsboksen i og få skikkelig jording. Skal se om jeg får tatt et bilde av den. Fungerer helt utmerket og ser rimelig bra ut.
 
gustavf skrev:
På Godlia har vi en "Truls spesial" med to skruer loddet fast i kjelen og har brukt disse både for å skru fast koblingsboksen i og få skikkelig jording. Skal se om jeg får tatt et bilde av den. Fungerer helt utmerket og ser rimelig bra ut.

Jeg suger til å lodde og prøver å unngå det, men det er alltids en løsning. Hva slags koblingsbokser har dere?
 
Har også vært borti dette, så kan vise hvordan jeg gjorde det, uten at jeg skal si om det er bedre eller dårligere enn noe annet:

Jeg bestilte disse fra Elfa. De er noe mindre enn de bruker på The Electric Brewery, men fungerer fint med Camco-elementene.
 

Vedlegg

  • IMG_0931.jpg
    IMG_0931.jpg
    795,2 KB · Sett: 380
perolavsen skrev:
Har også vært borti dette, så kan vise hvordan jeg gjorde det, uten at jeg skal si om det er bedre eller dårligere enn noe annet:

Jeg bestilte disse fra Elfa. De er noe mindre enn de bruker på The Electric Brewery, men fungerer fint med Camco-elementene.

Takk! Akkurat noe sånt jeg lette etter!
 
Martin E skrev:
gustavf skrev:
På Godlia har vi en "Truls spesial" med to skruer loddet fast i kjelen og har brukt disse både for å skru fast koblingsboksen i og få skikkelig jording. Skal se om jeg får tatt et bilde av den. Fungerer helt utmerket og ser rimelig bra ut.

Jeg suger til å lodde og prøver å unngå det, men det er alltids en løsning. Hva slags koblingsbokser har dere?
Vi endte opp med en slik boks http://m.clasohlson.com/no/ABB-koblingsboks-IP65/36-5409 som vi borret hull i så den passer over koblingen til varmeelementene. Den er festet med to bolter som er loddet fast i kjelen. Boltene går igjenom boksen og lokket, slik at lokket kan skrues fast med muttere.
 
Slik ser boksen vår ut.

Jordlederen synes ikke så godt, men den er festet mellom to mutre som er skrudd inn på den venstre bolten. Jeg mener til og med vi var så flinke at vi la ei tannskive i mellom for å sikre at det satt skikkelig.
 

Vedlegg

  • Boks1.png
    Boks1.png
    689,3 KB · Sett: 263
  • Boks2.png
    Boks2.png
    446,6 KB · Sett: 248
AP9 boks rett på varmeelementet?  Tåler vel rundt 60 grader så jeg ville vel heller kjøpt en siluminboks som tåler noe varme.  Er vel neppe vanntett heller lenger?
 
Varmeelementet er nå inni kjelen :) Ingen varme nær boksen og etter et drøyt år er det ingen tegn til at varme har skadet den. Jeg er litt usikker på hva slags plast den er laget i (og ikke fant jeg det kjapt i dataarket heller, bortsett fra at den er halogenfri), men at den er oppgitt til bare 60 grader er nok ikke plasten som er begrensende faktor for.

Selvfølgelig er den ikke tett når vi har laget hull, men det vil gjelde en aluminiumsboks som man filer til et hull i også.
 
Tilbake
Topp