Varmkompostering av mask?

Har laget meg en varmkompost, og tenker å bruke denne til å kompostere matavfall, noe hageavfall og mask.

Noen som har erfaring med varmkompostering av mask?
Regner med at det er best å dele det opp i mindre porsjoner og mate komposten over flere dager/uker?
 
Jepp. Du kan lese litt om emnet i denne artikkelen.

Har varmkompostert mask en stund. Det blir skikkelig fart i bøtta. Du må blande ut masken med egnet strø for å få opp C:N-forholdet. Har en kompostkalkulator der jeg har lagt inn dataene for mask fra artikkelen over. Her kan du legge inn data for 2 strømaterialer for å få opp C:N-forholdet til optimale 30.
  • Strø 1 og strø 2 er data for hhv barkstrø og trespon
  • For mask legger man inn tørrvekten siden man vet denne + fuktigheten godt
Jeg tror det beste er å hive alt oppi men én gang siden mask ikke holder seg så veldig mange dager før det begynner å gjære ;)
Har 70 grader i varmkomposten :D
 
Sist redigert:
Jeg graver det hele ned i hagen etter brygging, lager en grop og fyller med mask. Dekker med et jordlag på rundt 10 cm. På vinteren kan du bli plaget med fugler og mus etc. som forsyner seg, nå om sommeren har jeg ikke sett noe av det. Bør kanskje gjøres litt unna solsengene, mye insekter også som kan finne fram til masken. Grønnsaker jeg sådde i våres vokser veldig bra der jeg grov ned mask i fjor.
Har liten hage så jeg har ingen kompostbinge men dette er kanskje ikke langt unna selv om hovedparten av nedbrytingen skjer anaerobt?
 
Tilbake
Topp