WLP007

Miguel skrev:
Hvis du opplever treg karbonering så snu flaskene på hodet og sett tiilbake. Denne flokkulerer veldig tett.

Sjekket en flaske i dag. Har stått i 6 dager. Hørte et lite "pft" når jeg åpnet flasken, men skumlokket var fraværende og øllet var ganske tamt.

Brukte 4 gram sukker per liter (porter). Snudde flaskene på hodet i dag og satte de tilbake. Tror du de kommer seg?
 
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Hvis du opplever treg karbonering så snu flaskene på hodet og sett tiilbake. Denne flokkulerer veldig tett.

Sjekket en flaske i dag. Har stått i 6 dager. Hørte et lite "pft" når jeg åpnet flasken, men skumlokket var fraværende og øllet var ganske tamt.

Brukte 4 gram sukker per liter (porter). Snudde flaskene på hodet i dag og satte de tilbake. Tror du de kommer seg?

Hvis alt er gjort riktig så tror jeg dette ordner seg helt fint :)
 
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Hvis du opplever treg karbonering så snu flaskene på hodet og sett tiilbake. Denne flokkulerer veldig tett.

Sjekket en flaske i dag. Har stått i 6 dager. Hørte et lite "pft" når jeg åpnet flasken, men skumlokket var fraværende og øllet var ganske tamt.

Brukte 4 gram sukker per liter (porter). Snudde flaskene på hodet i dag og satte de tilbake. Tror du de kommer seg?

Hvis alt er gjort riktig så tror jeg dette ordner seg helt fint :)

Supert! Har ikke gjort noe anderledes enn ved de to første batchene, og de ble pent karbonert  :ilike: Snudde du flere ganger, eller holdt det med en? Kan vel ikke skade og vende ofte på flaskene under karbonering?
 
Nå flasker ikke jeg så mye lenger men når jeg gjorde det tappet jeg alltid en 0.5l brusflaske som sto sammen med flaskene. Da er det veldig enkelt å følge utviklingen på karboneringen ved å klemme på plastflasken.

--
 
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Hvis du opplever treg karbonering så snu flaskene på hodet og sett tiilbake. Denne flokkulerer veldig tett.

Sjekket en flaske i dag. Har stått i 6 dager. Hørte et lite "pft" når jeg åpnet flasken, men skumlokket var fraværende og øllet var ganske tamt.

Brukte 4 gram sukker per liter (porter). Snudde flaskene på hodet i dag og satte de tilbake. Tror du de kommer seg?

Hvis alt er gjort riktig så tror jeg dette ordner seg helt fint :)

Supert! Har ikke gjort noe anderledes enn ved de to første batchene, og de ble pent karbonert  :ilike: Snudde du flere ganger, eller holdt det med en? Kan vel ikke skade og vende ofte på flaskene under karbonering?

Hold flaska på siden og rull den sakte rundt til du får gjæren i suspansjon igjen. Det er jo litt oksygen igjen i flaska om ikke gjæren har gjort seg ferdig, så jeg ville ha vendt de forsiktig. Vet ikke om det er nok oksygen til å gjøre særlig skade, men bedre føre var osv..  ;)
 
kintii skrev:
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Marius K. skrev:
Miguel skrev:
Hvis du opplever treg karbonering så snu flaskene på hodet og sett tiilbake. Denne flokkulerer veldig tett.

Sjekket en flaske i dag. Har stått i 6 dager. Hørte et lite "pft" når jeg åpnet flasken, men skumlokket var fraværende og øllet var ganske tamt.

Brukte 4 gram sukker per liter (porter). Snudde flaskene på hodet i dag og satte de tilbake. Tror du de kommer seg?

Hvis alt er gjort riktig så tror jeg dette ordner seg helt fint :)

Supert! Har ikke gjort noe anderledes enn ved de to første batchene, og de ble pent karbonert  :ilike: Snudde du flere ganger, eller holdt det med en? Kan vel ikke skade og vende ofte på flaskene under karbonering?

Hold flaska på siden og rull den sakte rundt til du får gjæren i suspansjon igjen. Det er jo litt oksygen igjen i flaska om ikke gjæren har gjort seg ferdig, så jeg ville ha vendt de forsiktig. Vet ikke om det er nok oksygen til å gjøre særlig skade, men bedre føre var osv..  ;)

Det tenkte ikke jeg på i går når jeg snudde de :( så da er nok skaden allerede gjort. Får håpe jeg ikke har fått en batch med oksidert øl! :)
 
Er det forresten noen som vet med sikkerhet om vending av flasker under karbonering kan føre til oksidert øl?

Er jo litt kjekt å vite :)

Det kom et lite "pft" når jeg åpnet en flaske i går, så antar det ikke er så mye oksygen på flaska, men her er jeg helt grønn.
 
Testet en ny flaske i dag etter 9 dager med karbonering. Begynner å komme seg nå! Ikke så fryktelig mye skum, men det har kanskje en sammenheng med at denne kun ble karbonert med ca. 4 gram sukker per liter øl? Dette skal da tilsvare 2,0 enheter CO2.
 
Hvis du ikke gjør det så hell siste tredjedel eller noe sånt av flaska rett ned i glasset. Da skummer det uansett men hvis du får god head og du ser skumrand i glasset etter hver slurk så  tror jeg du kan være fornøyd hvis det i tillegg bobler nok i munnen.

Et døvt glass, altså et som har blitt ødelagt av å bli kjørt I oppvaskmaskin eller vasket med den vanlige mat-børsten ødelegger hele denne opplevelsen av god karbonering forsåvidt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Et døvt glass, altså et som har blitt ødelagt av å bli kjørt I oppvaskmaskin eller vasket med den vanlige mat-børsten ødelegger hele denne opplevelsen av god karbonering forsåvidt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Dette er bare tull, vasker altid mine glass i oppvaskmaskinen å til og med sammen med annen oppvask, har fine flagg på glasset og fint skum helt ned.
 
Min erfaring er at det bare rett og slett tar litt tid. Jeg har trodd at noe er galt men så har det blitt knallbra når det bare har fått stått lenge nok.
 
Miguel skrev:
Et døvt glass, altså et som har blitt ødelagt av å bli kjørt I oppvaskmaskin eller vasket med den vanlige mat-børsten ødelegger hele denne opplevelsen av god karbonering forsåvidt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

her i huset oppbevares ølglass i stuen, vekk fra kjøkken og fettos fra matlaging. Bruker og en egen oppvaskbørste til ølglass  :ilike:
 
Frode Granli skrev:
Min erfaring er at det bare rett og slett tar litt tid. Jeg har trodd at noe er galt men så har det blitt knallbra når det bare har fått stått lenge nok.

Ja, ser ut til å ordne seg dette med tid. Tror jeg gir de en bonusuke i romtemperatur før jeg setter de i kjelleren til lagring.
 
I dag har jeg for andre gang brygget med WLP007. Luktet litt opp i Erlenmeyerkolben etter at jeg hadde pitchet starteren, og syntes den luktet litt sånn "edikk-aktig". Noen som har erfaring med denne gjæren og hvordan den lukter? Starteren har stått på magnetrører.
 
Sjekket en flaske i dag. Har stått i 6 dager. Hørte et lite "pft" når jeg åpnet flasken, men skumlokket var fraværende og øllet var ganske tamt.

Brukte 4 gram sukker per liter (porter). Snudde flaskene på hodet i dag og satte de tilbake. Tror du de kommer seg?
4 gram pr liter er ikke det litt lite? Ville ikke 6 vært mer passelig mht karbonering?
 
Tilbake
Topp