Maltmølle

Jeg har brukt de to siste. 3 valser synes jeg er bedre enn 2, så jeg endte opp med å selge den minste. Nå brygger jeg små batcher på 19-20 liter, så jeg har ikke behov for en stor mølle. Tror den første er best- den har større valser og har nok midre lett for å slurre om du maler så fint at korna ikke kommer mellom valsene. Større diameter på valsene gjør at de lettere griper tak i kornet.
 
Jeg brygger også ofte ca20l batcher, men jeg har utstyr for å brygge ca 40l, men det er jo mulig å fylle mølla to ganger...
 
Tide er inne, jeg skal kjøpe meg en maltmølle. Jeg mener å ha forstått at "finn-møllen", https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=344115893 er et godt valg. Eller er det noe annet jeg bør gå for? Jeg ser en malt muncher til omtrent halve prisen til salgs i nabolaget: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=352278382, eller en to rullers malt muncher: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=352280461
Jeg trur ikke du vil angre på de ekstra kronene du bruker på den første der. Den funker på trange innstillinger, og ikke minst: Det er enkelt å stille den. Det kan være kjekt noen ganger. Jeg er veldig fornøyd med min.
 
Jeg brygger også ofte ca20l batcher, men jeg har utstyr for å brygge ca 40l, men det er jo mulig å fylle mølla to ganger...
Det er ikke noe problem. Jeg ville ikke tenkt på det en gang.

Jeg kondisjonerer forøvrig alltid maltet, og har ikke opplevd at det blir problemer av noe slag av den grunn. Så det ser ut til at den tåler litt fukt godt.
 
Jeg trur ikke du vil angre på de ekstra kronene du bruker på den første der. Den funker på trange innstillinger, og ikke minst: Det er enkelt å stille den. Det kan være kjekt noen ganger. Jeg er veldig fornøyd med min.
Det var det jeg hadde en følelse av, ja. Jeg tenkte på den som finn-møllen siden den bare kan kjøpes gjennom finn.no, men mente at den også kunne kalles Finn-møllen :-D
 
Det var det jeg hadde en følelse av, ja. Jeg tenkte på den som finn-møllen siden den bare kan kjøpes gjennom finn.no, men mente at den også kunne kalles Finn-møllen :-D
Det er nok riktigere å kalle den Steinar-mølla. @Steinar Huneide var den som "markedsførte" den først her på forumet, om jeg ikke husker feil:). Men etter at jeg fikk min, har jeg gjerne anbefalt den når det har vært spørsmål om møller.

Jeg kunne kanskje ønska meg større kapasitet, men det er et luksusproblem. Den drar fort gjennom de 5-6 kiloene jeg som regel kverner. Skal det gå fortere, må du opp i noe med "proff" som forstavelse:). Jeg hadde en sånn, men fant ut at det hadde jeg ikke behov for, så den er solgt.
 
Sist redigert:
Denne tråden fikk meg til å erindre at jeg en gang i tiden førte regnskap med hva jeg kjøpte. Laget en Excel oversikt og greier... Ser at siste oppføring er fra april 2018... (ihvertfall da filen ble lagret sist).
Planen var å få en oversikt over hva hobbyen kostet - noe jeg etter hvert innså at ikke hadde noe med en hobby og gjøre. Stoppet på 19.075,-... og etter det har hobbyen ikke kostet en krone (ifølge Excel).

... men altså - denne tråden... Husker jeg gjorde en grundig (?) analyse av hvor dyr mølle jeg skulle kjøpe. Jeg havnet der jeg ofte gjør, så jeg kjøpte den rimeligste (1399,-). Planen var at dersom jeg slet den ut - skulle jeg kjøpe en flott og dyr en... Men den dagen har liksom aldri kommet. Jeg bruker fremdeles min gamle mølle fra 2015... og den fungerer utmerket.
Jeg har trolig kjørt 200 brygg gjennom den.. noe som er unnagjort på ett år dersom du heter Finn... :cool:

Glad jeg sluttet å føre regnskap....
1715288529739.png
 
Denne tråden fikk meg til å erindre at jeg en gang i tiden førte regnskap med hva jeg kjøpte. Laget en Excel oversikt og greier... Ser at siste oppføring er fra april 2018... (ihvertfall da filen ble lagret sist).
Planen var å få en oversikt over hva hobbyen kostet - noe jeg etter hvert innså at ikke hadde noe med en hobby og gjøre. Stoppet på 19.075,-... og etter det har hobbyen ikke kostet en krone (ifølge Excel).

... men altså - denne tråden... Husker jeg gjorde en grundig (?) analyse av hvor dyr mølle jeg skulle kjøpe. Jeg havnet der jeg ofte gjør, så jeg kjøpte den rimeligste (1399,-). Planen var at dersom jeg slet den ut - skulle jeg kjøpe en flott og dyr en... Men den dagen har liksom aldri kommet. Jeg bruker fremdeles min gamle mølle fra 2015... og den fungerer utmerket.
Jeg har trolig kjørt 200 brygg gjennom den.. noe som er unnagjort på ett år dersom du heter Finn... :cool:

Glad jeg sluttet å føre regnskap....
Vis vedlegget 67600
Jeg sleit ut en MM3:).
 
Denne tråden fikk meg til å erindre at jeg en gang i tiden førte regnskap med hva jeg kjøpte. Laget en Excel oversikt og greier... Ser at siste oppføring er fra april 2018... (ihvertfall da filen ble lagret sist).
Planen var å få en oversikt over hva hobbyen kostet - noe jeg etter hvert innså at ikke hadde noe med en hobby og gjøre. Stoppet på 19.075,-... og etter det har hobbyen ikke kostet en krone (ifølge Excel).

... men altså - denne tråden... Husker jeg gjorde en grundig (?) analyse av hvor dyr mølle jeg skulle kjøpe. Jeg havnet der jeg ofte gjør, så jeg kjøpte den rimeligste (1399,-). Planen var at dersom jeg slet den ut - skulle jeg kjøpe en flott og dyr en... Men den dagen har liksom aldri kommet. Jeg bruker fremdeles min gamle mølle fra 2015... og den fungerer utmerket.
Jeg har trolig kjørt 200 brygg gjennom den.. noe som er unnagjort på ett år dersom du heter Finn... :cool:

Glad jeg sluttet å føre regnskap....
Vis vedlegget 67600
Jeg fører faktisk regnskap. Så langt har jeg brukt ca 30000 på råvarer og ca 25000 på utstyr. Fordelt på ca halvannen kubikkmeter øl, blir det en literspris på drøyt 35 kr. Jeg tror jeg skal skaffe meg noen corneliusfat, men ellers er bryggeutstyret komplett når kverna er i hus, så det blir bare å fornye ting som slites ut, så utstyrsbudsjettet blir nok ikke det største framover. ... famous last words...
 
Jeg har slitt ut mølla mi nå, etter godt over 10 års bruk. Har gjort jobben sin og vel så det. På tide med ny. Rollers crush er jo usedvanlig billig da, men jeg gidder ikke å sitte på huk med en drill lenger, spesielt når det er 15-20 kilo malt som skal kvernes, så jeg kunne gjerne tenkt meg en med egen motor. Grainfather sin har svært liten kapasitet, så der blir man uansett sittende å fylle på etter hvert, så da får man jo ikke gjort noe annet samtidig. Spike sin mølle ser kjempespennende ut, men er veldig dyr og utilgjengelig her i europa. I den prisklassen nærmer man seg proffmøller fra sommer o.l.

Noen som har en god løsning til under 5 laken? Må ha enkel justering av avstand mellom valsene, og helst drift på begge valsene.
 
Noen som har en god løsning til under 5 laken? Må ha enkel justering av avstand mellom valsene, og helst drift på begge valsene.
Det var ikke noe stor sak egentlig å skru fast 50W Volvo viskermotor med 20A LED strømforsyning på Rollers Crush mølla. Den sliter med hvete på 0.6 mm, så det kjører jeg to pass på 0.8 mm i stedet. Hvete på 0.6 mm tar nok livet av de rimeligste batteridrillene også.

Koblingen mellom motoren og mølla blei ei 10 mm langpipe som jeg borra i søylebormaskin så den passa inn på motorakslingen, så ble det punktsveisa fast i motoren.

Har sett på Blichmann sin motoriserte ferdigmølle, men med frakt og dårlig kurs så blir det jo straks 20 laken før den står i garasjen.
 
Tilbake
Topp