"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

En bør vel ha litt klorid uansett, men balansen mellom klorid og sulfat må tippe markert mot sulfat. Du skal nok - om vi tar hensyn til historia - skjele litt mot vannet i Burton, uten å ta den helt ut.

Det var jo ikke farvemalt i IPA, men pale malt var nok historisk mørkere enn i dag. Eventuelt kan en legge inn litt bisquit?

Jeg har bare gått ut fra at du ikke tenker på et øl som er likt det som går under navn av IPA i England i dag, men noe som er litt kraftigere.

Jeg tenkte også litt på Bisquit
Nei, jeg tenkte i utganspunktet ikke være så veldig historisk korrekt, det bare spant litt ut ;-)
 
Da snøen lavet ned ble jeg inspirert til å bestille malt til en Julebukk
Om ikke det blir helt ferdig i år har jeg ihvertfall øl til neste år

Ser dette greit ut? Maltmixen er det ikke så mye å gjøre med, men humle (tenkte bruke NB og Perl igjen, men har også Target og Magnum jeg vurderer bruke) og hva med gjær? Hvor mange pakker på 15 liter dobbelbokk, ~15 C

Hadde også tenkt å bruke no røykmalt, men det hadde vist ikke BS

Screenshot 2023-10-30 at 10.14.09.png
 
Sist redigert:
Da snøen lavet ned ble jeg inspirert til å bestille malt til en Julebukk
Om ikke det blir helt ferdig i år har jeg ihvertfall øl til neste år

Ser dette greit ut? Maltmixen er det ikke så mye å gjøre med, men humle (tenkte bruke NB og Perl igjen, men har også Target og Magnum jeg vurderer bruke) og hva med gjær? Hvor mange pakker på 15 liter dobbelbokk, ~15 C

Hadde også tenkt å bruke no røykmalt, men det hadde vist ikke BS

Vis vedlegget 64853
Hvis du kan vente til helga med å brygge, så kan jeg ta med røykmalt på fredag. Jeg har mer enn jeg kommer til å bruke opp på denne sida av grava:).
 
Strålende, et par hundre gram holder :)
Hvis du egentlig mente peated - mener du er en peatedentusiast? - så har jeg akkurat 200 gram av det, også, og dem må du gjerne få - jeg bruker aldri peated. (Røykmaltet har jeg visst et par kilo av:). Trur jeg hadde klart å innbille meg at jeg likte røykøl, men det gjør jeg jo ikke. Ikke nok til å gidde å brygge det, i alle fall.)
 
Hvis du egentlig mente peated - mener du er en peatedentusiast? - så har jeg akkurat 200 gram av det, også, og dem må du gjerne få - jeg bruker aldri peated. (Røykmaltet har jeg visst et par kilo av:). Trur jeg hadde klart å innbille meg at jeg likte røykøl, men det gjør jeg jo ikke. Ikke nok til å gidde å brygge det, i alle fall.)

Nei, vanlig røkmalt i denne. Hvilken har du?
 
Holm Brew på Rud utenfor Oslo i gamle BS lokaler har røkmalt om du har vil ha det før. Mener å ha lest et sted du ikke har bil, men T-banen til Kolsås ligger 12-15 min gange unna feks.

 
Neste brygg blir en pils jeg har hatt på blokka i 3 år(!) siden utfordringen kom fra @loebrygg i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/frydenlund-fatol.42521/

Har bare ikke rukket det enda, sorry @loebrygg ! :p En "SMaSH" Vienna :)

Noen som har erfaring med 90-100% Vienna og hvordan det blir kontra Pilsnermalt?

"SMASH" i anførselstegn da jeg nok kommer til å slenge inn 10% råhvete for en fin skumtopp på ølet.

Når det gjelder humle blir det nok en artig tysker, Callista Lupulinator som bitterhumle + Dip Hopping.

Hva tenker folket?
 
Jeg flasker en dunk med pils i morra. Trur gjæren der (Imperial L25 Hygge) fremdeles er helt fin, sjøl om den har gått gjennom en god del brygg nå. Så da har jeg fundert på å gjøre noe litt utafor med den.

Idé: Sette sammen gristen ut fra smaker jeg vil ha i ølet, ikke øltype. Brød/kjeks i bånn, og så tydelig røsta med mørke frukter på toppen. Ikke så alkoholsterkt. Ikke noe særlig sødme. Det endte opp med noe som ligner en mørk engelsk bitter (på vei mot å bli en porter, kanskje?) - men altså gjæra med lagergjær. Trur den blir hengende mellom flere stiler. Blir det godt, tru? Ligner det på noe noen har brygga?

Og 1.050, FG 1.012, 5,1% ABV. 30 IBU, 39 EBC. 1 ts kalsiumklorid, 0,5 ts magnesiumsulfat. Meske på 67 grader. Gjære på 10 grader.


Malt til 30 liter før tapping
4,5 kg Muntons Pale Planet
0,3 kg Simpson's Brown Malt 450 EBC
0,3 kg Thomas Fawcett Red Crystal 400 EBC
0,3 kg Munich II
0,1 kg Dark Choco
Humle
40 gr Target @ 60
50 gr Fuggles @ 5
Gjær
Imperial L25 Hygge
 
Jeg flasker en dunk med pils i morra. Trur gjæren der (Imperial L25 Hygge) fremdeles er helt fin, sjøl om den har gått gjennom en god del brygg nå. Så da har jeg fundert på å gjøre noe litt utafor med den.

Idé: Sette sammen gristen ut fra smaker jeg vil ha i ølet, ikke øltype. Brød/kjeks i bånn, og så tydelig røsta med mørke frukter på toppen. Ikke så alkoholsterkt. Ikke noe særlig sødme. Det endte opp med noe som ligner en mørk engelsk bitter (på vei mot å bli en porter, kanskje?) - men altså gjæra med lagergjær. Trur den blir hengende mellom flere stiler. Blir det godt, tru? Ligner det på noe noen har brygga?

Og 1.050, FG 1.012, 5,1% ABV. 30 IBU, 39 EBC. 1 ts kalsiumklorid, 0,5 ts magnesiumsulfat. Meske på 67 grader. Gjære på 10 grader.


Malt til 30 liter før tapping
4,5 kg Muntons Pale Planet
0,3 kg Simpson's Brown Malt 450 EBC
0,3 kg Thomas Fawcett Red Crystal 400 EBC
0,3 kg Munich II
0,1 kg Dark Choco
Humle
40 gr Target @ 60
50 gr Fuggles @ 5
Gjær
Imperial L25 Hygge
Spretta akkurat ei flaske av schwarzbieren min, som kanskje ligner mer på en mørk tsjekker - og som jeg er rimelig fornøyd med. Der ser gristen sånn ut:

Malt til 30 liter før tapping
2,30 kg Muntons pilsnermalt
2,00 kg Lyst münchnermalt (Weyermann)
0,30 kg Mørkt münchnermalt (Weyermann)
0,40 kg Caramunich II
0,40 kg Pale choko
0,25 kg Carafa Special II

Det røsta er kraftigere her - og ølet er noe mørkere (50 EBC) - og så er det en "tjukkere" basis (mer münchnermalt), men så er det mildere på krystallsida. Men det blir kanskje ikke veldig ulikt?

En fristende ide dukka opp, basert på Jacobsens Golden Naked Christmas Ale: Lage sviskejuice (eller kanskje man kan kjøpe?) og så snike aldri så lite kanel og lakris oppi?
 
Gleder meg til å bruke litt Vic Secret og Galaxy igjen
Kun 95,- for wlp tørrgjær nå :p. Så tenkte jeg får teste 066 også
 

Vedlegg

  • Screenshot 2023-11-27 at 21.29.37.png
    Screenshot 2023-11-27 at 21.29.37.png
    1,1 MB · Sett: 11
Kun 95,- for wlp tørrgjær nå :p. Så tenkte jeg får teste 066 også
Har du testet AEB sine varianter av disse. Du som bor i Oslo kan kjøpe billig nå, spasere og hente.



Du kan teste Yakima Chief humle også. Begrenset utvalg, men de har de klassiske
 
Tilbake
Topp