2 brygg, 2 gjærstartere

stlero

Norbrygg-medlem
Jeg planlegger å kose meg ordentlig en lørdag; brygge 2 batcher:) Brygging fra morgen til kveld, perfekt! I den forbindelse har jeg noen spørsmål ang gjærstarter. Tanken er å brygge en saison og en ale. Har 2 erlenmeyerkolber og "kun" en magnetrører. Spørsmålene mine er derfor:

Kan jeg lage starterne samtidig, sette en av dem på magnetrøreren i et døgn og den andre i romtemperatur?

Slik:
Starter 1: Magnetrører 1 døgn, romtemp. 1 døgn, deretter kaldt.
Starter 2: Romtemp 1 døgn, magnetrører 1 døgn, deretter kaldt.

Tanker? Erfaringer? Mottas med takk:)
 
Antar det er nå på lørdag du skal brygge. I så fall kan du lage en starter i dag, som du setter kaldt etter ferdig utgjæring. Den andre starteren lager du lørdag morgen (kok opp fredag kveld og la den kjøle over natten). Når du er ferdig med siste brygg for dagen, tilsetter du hele starteren som nå mest sannsynlig er i full gjæring.
 
Hvis du har anledning til å riste kolbene godt innimellom, ville jeg satt 1 på magnetrører og den andre i romtemp og ristet den godt så ofte man kan. Så kan man veksle på magnetrørerplassen.

Hvis man ser i MrMalty er det ikke den altfor store forskjellen mellom bruk av magnetrører og "Continious Aeration" som er å riste kolben så ofte man kan. Du kan derfor også skalere opp den ene av starterne som ikke skal på røreren, eller skalere opp begge litt for så å veklse på magnetrører. Sjekk MrMalty for nøyaktige mål på størrelsen på starter. 

Jeg benytter ikke magnetrører, men lager bare litt større startere. Har fungert fint!
 
Regner med du skal bruke ulike gjærstammer siden du spør, men det blir vel enklere å lage to øl på en dag hvis du kan benytte samme starteren. Eventuelt tørrgjær på en av ølene.

Jeg ville nok satt en av starterne som vanlig på magnetrøreren, og latt den andre starteren kun bli ristet. Da får du i alle fall beregnet antall gjærceller mer nøyaktig enn hvis du bytter på hvilken starter som står på magnetrøreren.

Rikard skrev:
Hvis man ser i MrMalty er det ikke den altfor store forskjellen mellom bruk av magnetrører og "Continious Aeration" som er å riste kolben så ofte man kan.

"Continous aeration" er kontinuerlig belufting, f. eks. med akvariepumpe og brusestein. Dersom du rister på flasken med jevne mellomrom ville jeg valgt "Intermittent shaking" i MrMalty-kalkulatoren.
 
Du bruker sikkert en god Saisongjær, og den gir mye god smak til ølet.    Ved å underpitche noe kan du fremheven den karakteren enda mer, bare pass på oksygenering før gjæring.    Alen du lager er det vel viktigere blir balansert og ikke for mye estere fra gjæren, så den bør være korrekt pitchet. 

Jeg har lagd to saisoner med forskjellige gjærtyper og syns gjæren setter en fantastisk smak.  Har også brygget en intensjonelt alvorlig underpitchet weissbier, og den har veldig fruktig og spennenden smaksbilde!
 
Tilbake
Topp