bregne OG

stianL

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg måler SG noen ganger under brygging for å forsøke å havne på den OG'en som står i oppskriftene jeg prøver (ikke kommet helt ditt at jeg har laget oppskrifter enda) men for meg blir det litt gjetting på om ting går riktig (har gjort det så langt, mer eller mindre ihvertfall). Det jeg tenker på er jo at Gravityen stiger jo fra det du f.eks. måler før kok, til det som er etter kok. Er det noen måte å beregne dette på slik at man vet om man skyller med nok vann, evnt ikke for mye?

Man vet jo at f.eks. 10% fordamper pr time, slik at man mister ca 15% av vannet men gir dette en økning av 15% på gravityen?

Stian
 
Noe som er kjekt å bruke under brygging er et refractometer. Da vil du kunne måle SG jevnlig og evt. justere med mer vann hvis du ser at du får for høy OG.
Det er mye enklere enn å måtte avkjøle en liten mengde vørter for hver gang du skal måle med oechslevekten.
I tillegg har jeg har alltid noen liter kokt, avkjølt vann til å justere OG med etter koking, jeg får som regel for høy OG og da senker jeg denne med mere vann.
Har jo laget en viss mengde gjær tilpasset en OG og da vil jeg helst ikke over denne. Og på kjøpet får jeg litt mer øl  :brygging:
 
Hei

Bare for å få klarhet for jeg tror jeg skjønner hva du mener.

(((sg før kok -1)*volum før kok)/forventet volum etter kok)+1=forventet sg etter kok dvs
(((1,045-1)*25)/22,5)+1=(0,045*25/22,5)+1=1,050
eller litt enklere skrevet
(sg før kok-1)/(1-(proesntmessigavkok/100)=OG som ville gitt (1,045-1)/(1-10/100)+1=(0,045/0,9)+1=1,050
 
Du har nok skjønt det ja, men for å komme fra SG(1,045) til "gravity points"(45) blir det (SG-1)*1000
 
gull da vet jeg litt mer hva jeg driver med neste gang så blir det litt mindre tipping. Forståelse er alltid bra. Blir vel kjøpt ett refraktomter etterhvert også så slipper man å kjøle ned vørter, eller beregne det om for temperatur hele tiden.

takk for hjelpen :)
 
Jeg har et , for meg underlig problem. Jeg måler SG før koking til 1,056. Etter koking og redusert volum er OG 1,052. Dette har skjedd med 2 brygg og jeg klarer ikke å fortstå hva som skjer. Bruker oechslevekten og kjøler til 20 grader før jeg leser av. Kan noen forskaler dette ?
 
Forsøk å måle to-tre minutt etter oppkok, gjerne før du har i første humle.
Sukkeret er ikke alltid like godt fordelt før oppkok.
 
Hvis du skyller så må du blande ut vørteren bedre før du måler. Med skylling så får man stratifisering av sukkerlag.
 
Hei

Jeg måler SG noen ganger under brygging for å forsøke å havne på den OG'en som står i oppskriftene jeg prøver (ikke kommet helt ditt at jeg har laget oppskrifter enda) men for meg blir det litt gjetting på om ting går riktig (har gjort det så langt, mer eller mindre ihvertfall). Det jeg tenker på er jo at Gravityen stiger jo fra det du f.eks. måler før kok, til det som er etter kok. Er det noen måte å beregne dette på slik at man vet om man skyller med nok vann, evnt ikke for mye?

Man vet jo at f.eks. 10% fordamper pr time, slik at man mister ca 15% av vannet men gir dette en økning av 15% på gravityen?

Stian

Dette er et kjekt verktøy: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
 
Tilbake
Topp