Enda en nybegynners bekjennelser.

Hei alle sammen.

Jeg lagde min første hjemmebryggede øl når jeg var 16 år, det var av typen Europris, Ekstra Billig. Og det ble brukt en vanvittig mengde med sukker, fordi, vel jeg var 16 år og ville ha mye alkohol. Hvis ikke var øl poengløst. Ølet var helt sikkert håpløst, jeg husker ikke så langt tilbake, eller så har jeg fortrengt det. Det var da, nå er nå. Nå er jeg eldre, og har etterhvert utviklet enn over gjennomsnittet interesse for øl og er klar til å forsøke meg på å lage mitt eget. Eller det vil si, jeg er vel egentlig ikke klar for å lage mitt eget, det er derfor jeg lager denne tråden og håper på kyndig assistanse fra dere som har både forsøkt og lykkes med deres hjemmebrygg.

For når jeg sier at jeg har lagd hjemmebrygg en gang, er det nemlig en sannhet med modifikasjoner. I fjor på denne tiden gikk jeg på en lokal butikk og kjøpte ett ølsett jeg hadde hørt gode ting om og satte det. Det gikk til.. ja, jeg vet ikke hvordan forumets moderatorer stiller seg til det påfølgende ordet, så jeg lar det henge i luften. Det jeg gjorde var å følge innstruksjonene slavisk, sjekket alt jeg skulle sjekke, brukte to bokser kaustisk soda til rengjøring osv. Men, ølet stod på gulvet i fire dager uten så mye som ett plopp i gjærlåset. Så det gikk i dass, både billedlig og bokstavlig sett.

Denne gangen har jeg bestemt meg for å gå hakket mer vitenskaplig til verks, i håp om at det, sammen med råd fra folk her inne, skal hjelpe meg til å lage ett brygg jeg kan servere mine ølkresne venner rundt jul, med stolthet heller enn skam. Så til poenget:

I går kveld ble jeg sittende oppe irriterende lenge å lese her inne på diverse nybegynner tråder om brygging av ølsett. Klokken 11 i går kveld hadde jeg ikke tenkt å brygge noe som helst, men når jeg gjorde ett søk for å finne utav en ølfestival i nærheten, dumpet jeg innom her. Klokken halv to om natten var jeg klar på at jeg skal lage mitt eget øl til jul. Av hensyn til plass og ikke minst for å få erfaring, har jeg funnet ut at ølsett er veien å gå for meg i første omgang. Så jeg endte opp på bryggselv.no og fant dette settet her. Brown Ale er en favoritt, så det er det jeg vil gå for.

Handleliste hittil:

1 WLP013 London Ale 12/09
1 Bryggselv American Brown Ale 3kg
1 Hydrometer ØL
1 Test rør
1 IO Star (4,8dl)


Alt over fra bryggselv.no

I tilllegg skal jeg på europris eller tilsvarnde butikk i morgen og handle inn 2*25 liters dunker og ett par andre småting.

Jeg har laget denne tråden fordi jeg vil oppdatere dere, og meg selv på fremgangen, men også for å få tips og råd underveis. Så kom gjerne med noe, og husk på; Jeg er nybegynner, så det er helt sikkert at jeg ikke vil forstå alle fagutrykk osv. så tillgi meg om jeg spørr det som vil virke som dumme spørsmål underveis.

Så, inntil videre, vil jeg avslutte og åpne for innspill og forslag. Mitt første innlegg her ble en tekstvegg av dimensjoner, for det beklager jeg :)
 
Ting tar tid ;)
vær nøye med renhold og sterilisering av utstyr, og nøyaktighet.
Jeg har spart meg selv for masse søl med å ha en egen dunk med kran i bunn, samt en flaske fyller.

Regner med du får ett knall godt øl :) :ilike:
 
Takk for svar.

Det med sterilisering osv av utstyr skal nok gå greit. Tror ikke det var der jeg ødela sist heller, tror heller det var tempraturen som enten var for høy når jeg hadde i gjær eller under gjæring. Hadde bare ett enkelt termometer som jeg målte kjapt med før jeg hadde i gjær, ikke som jeg har sett på bilder, ett digitalt som var i ølen konstant. Det er noen jeg skal investere i denne gangen.

En annen ting jeg lurer på er dette med smaking/sjekking av hydrometer osv. Når jeg vokste opp og naboen brygget øl, var det alltid en ting vi fikk beskjed om når vi skulle i kjelleren og spille Nintendo "Ikke bryt gjærbeltet på ølet". Er det en "myte", og om det er sant at ølet blir ødelagt av dette (gjeringen blir avbrutt), hvordan sjekker man ølet underveis?

Og ikke minst; En tilbakemelding på handlelista fra bryggselv hadde vært fint, er der en annen type gjær som er bedre? Noe mer jeg trenger etc.

Takk :)
 
Velkommen medbrygger!
Ganske ny selv, men lært mye her.
Første allgrain blir til uka...
"Ikke bryt gjærbeltet..." har jeg aldri hørt om, noen Andre kan sikkert avkrefte/bekrefte det.
På siden bryggselv er det en flott artikkel om ølsett brygging. Du ser link på venstre side av nettsidene hans.

Hvis du ikke allerede er det, bli medlem i norbrygg. Mange flotte artikkler som går mer i dybden.
Les john palmers how to brew. WWW.howtobrew.com litt utdatert men kjøp evt boka.

Rengjøring er som sagt viktig, temperatur neste vil jeg si.

Lykke til og bruk forumet aktivt. Søkemotoren her er gull verdt!

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Mye som tyder på at det utsagnet har like mye sannhetsgehalt som «for mye TV gjør deg firkanta i øynene».

Håper noen tar seg bryet med å avkrefte/bekrefte at handellista mi er ok.

Alf.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Har du tenkt å lage starter på gjæren?
Så du hadde bestilt fersk gjær ett rør, tror du må ha starter for denne. Vist ikke ser jeg noen bruker 2 rør.
Men dette får de mere erfarne forklare bedre. resten så greit ut :)
 
Til å være nybegynner har du sikkert nok å tenke på allerede, men siden du har tenkt å kjøpe flytende gjær, bør du egentlig lage en starter til gjæren din. I en pakke gjær fra 12 sept er det forlite gjær til brygget ditt. Å lage starter er lett, men det er et steg til i prosessen og dermed en liten økt sjangse for infeksjon.

Det blir nok godt øl av det uansett,  men det vil bli bedre om du lager en starter, samtidig som du får testet at gjæren er i live før du hiver den i den dyrebare vørteren din.

Til det trenger du en pakke lys spraymalt i tillegg til handlelisten din. Du finne masse informasjon rundt om kring på forum og youtube om å lage starter. Les deg litt opp på emnet og så kan du fyre ivei med spørsmål du evt måtte ha om gjærstarte.

Bruk http://www.mrmalty.com/calc/calc.html for å beregne hvor stor starter du skal lage. bruk 100 g spraymalt eller 125 g flytende maltekstrakt  i en liter starter.

Lykke til!
 
Du kan også kjøpe ferskere gjær enn den du har. Siste høsting er 01.10.11. De har den hos Bryggselv.no
 
Mange seier du får godt øl av ølsett. Det har eg aldri fått, men eg har ikkje prøve Bryggselv sine sett, ta dét med i bildet. Mitt tips er å bruke dette settet til å skaffe erfaring og så kan du prøve med uhumlet ekstrakt + bruke litt spesialmalt som du trekk på ca 70 grader i 30 - 45 minutt neste gang. Dét gir eit heilt anna øl. Etter 2 slike brygg fekk eg ein svart, lett rista porter eg stolt kan seie at eg har brygga :)
Lykke til med ein (altfor) engasjerande hobby / livsstil ;)
 
FrodeSy skrev:
Mange seier du får godt øl av ølsett. Det har eg aldri fått, men eg har ikkje prøve Bryggselv sine sett, ta dét med i bildet. Mitt tips er å bruke dette settet til å skaffe erfaring og så kan du prøve med uhumlet ekstrakt + bruke litt spesialmalt som du trekk på ca 70 grader i 30 - 45 minutt neste gang. Dét gir eit heilt anna øl. Etter 2 slike brygg fekk eg ein svart, lett rista porter eg stolt kan seie at eg har brygga :)
Lykke til med ein (altfor) engasjerande hobby / livsstil ;)
De øl settene til bryggselv er faktisk meget drikkende :p satte en weisbier hveteøl som mitt første sett og det ble knall :D
Nå har jeg fått det for meg at jeg skal kunne lage godt øl av alle ymse sett :p -haha- Er nok meget sikker på at de fleste av de jalla settene jeg har i hylla nå blir endret ganske kraftigt på etter vært :p
 
Har heller aldri fått godt øl med ølsett, men da brukte jeg ikke skikkelig gjær og var ikke nøye med sterilisering eller gjæringstemperatur- følg instruksen til bryggselv.no nøye så blir det nok godt.

Har du tenkt på hva du skal ha ølet på? Hvis du ikke skal ha det på 1,5 l brusflasker trenger du ølkorker og korketang el.l
 
Er blodfersk selv (har første batch, ett ølsett, stående til karbonering nå).

Dersom du skal ha ølet på flasker ville jeg kjøpt (i tillegg til korketang og korker som allerede er nevnt):


Vi tappet 45 halvlitere for et par dager siden uten flaskefyller. Vi hadde riktignok en stoppekran til heverten (http://www.bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/389) som hjalp litt, men jeg kommer til å kjøpe flaskefylleren. Det ble mye "plasking" med ølet og jeg tror det er mye enklere med en slik flaskefyller.

Lykke til!
 
Flaskefyller er verdt sin vekt i gull.
Hevert synes jeg det bare blir søl av. Jeg anbefaler kraner.
Gjæren trenger en starter.  Med spraymalt eller moss maltekstrakt kan du lage starter. Jeg har med hell brukt vørterøl en rekke ganger den siste tida. Dyrere, men så utrolig deilig lettvint.
 
Tudelu.

Da har jeg lært følgende hittil i dag, på grunn av alle de flotte svarene dere har gitt meg :)

1. Samme type gjær har forskjellige datoer, jeg har ennå ikke bestillt noe, så jeg fant ut at det er en god idè å bestille den ferskeste. Om jeg gjør dett, så slipper jeg å lage starter, om jeg har forstått dere rett, og det er nok med ett rør.

2. Steriliseringen er viktig,viktig, viktig, det samme er tempraturen. Jeg skal investere i ett skikkelig termometer.

3. Det er ikke farlig å åpne karet å ta ut øl for å sjekke hydrometeret og eventuelt smake. Dette ødelegger ikke gjæringen.

Ellers har jeg forstått at der er endel ekstrautstyr jeg trenger, dette kommer etterhvert.

Keep it coming folkens, tusen takk for responsen :D
 
Jeg ville uansett laget starter. En 1 1/2 l flaske med 3 fl vørterøl, gjæren + litt risting vil øke antall gjærceller betraktelig..
 
Velkommen til en utrolig spennende hobby!

Mine første brygg brukte jeg tørrgjær på, og må innrømme at jeg fremdeles bruker det på en del brygg.
Det er enkelt, og gir ett godt resultat. Tror nok f.eks. SafeAle 05 ville fungere helt utmerket til en brown ale.
Velger du flytende gjær fungerer det også bra, men jeg ville brukt flere rør eller laget en starter. Ikke vanskelig å lage, men det er nok ting å holde styr på første gang man brygger.

Regner med du finner veien sørover den 22., du vil da treffe mange hjemmebryggere du kan diskutere med. Er jeg heldig slipper jeg å jobbe den dagen, og kan ta turen ut fjorden og toget videre sørover jeg også.
 
Jeg blir helt sikkert å finne på Nærbø neste lørdag.

Nå har jeg lagt inn bestilling hos bryggselv.no, det ble det jeg indikerte i første post, pluss carboneringstabletter og litt ferskere gjær. I morgen går turen til europris for å kjøpe plastdunker og litt småsnacks.
 
Som de andre også sier her: Skal du gjøre ting etter boken bør du lage starter til det ølet du skal lage for å få anbefalt mengde gjær i forhold til OG. Hvis du hadde brygget idag og pitchet en flaske gjær fra 1.okt i et brygg på 1045 OG (usikker hva det settet du har er i OG) så tilsetter du bare ca 55%av anbefalt mengde. Jeg har ikke prøvd å bruke mindre gjær enn anbefalt så jeg kan ikke uttale meg om at et rør helt fersk gjær er nok til et øl av den styrken, da det blir en smakssak hva som er godt nok, men det er sikkert noen på forumet som har prøvd dette og vil si det går helt fint.

Sterilisering er viktig viktig viktig men temperatur er bare viktig:) dvs rett på badegulv med varmekabler er fyfy, stabil romtemperatur eller oftest helst litt kaldere er helt fint (og da er det Ale vi snakker om) når en ikke har et dedikert gjæringsskap/boks med termostat el.l.  Bare for å illustrere :Det du ikke trenger gjøre er å åpne gjæringskaret hver dag for å stikke termometeret oppi for å sjekke temperaturen. Da går hygiene på bekostning av temperaturkontroll og det vil du ikke.

Jeg lar det vanligvis gå minst en uke før jeg åpner lokket på gjæringskaret for å smake og sjekke sg. Da vil det meste av alkohol være produsert allerede og dette beskytter mot evt infeksjoner.

+1 for flaskefyller, dette "må" en ha hvis en bruker hevert. minimal plasking i flaska (oskyderingfare) og minimalt med søl.
 
Ikke helt enig i at flaskefyller er et krav, så for å komme med et alternativt perspektiv på det vanlige tipset her inne ("Kjøp mer stash!1!oneeleven!1!") kan jeg om ikke annet dele min erfaring.

Jeg har en billig europrishevert med den sånn klemmedings på slangen, og når jeg tapper på flaske drar jeg bare klemmen så langt opp at slangen når helt til bunnen av flasken. Når flasken er nesten helt full (2-3 centimeter fra toppen) drar jeg slangen forsiktig ut slik at ølen etter klemmen drypper sakte oppi flasken. På to forsøk lærer man hvor full flasken må være for å ta høyde for restmengden i slangen, og det blir lite søl.

Har flasket totalt ti batcher nå uten flaskefyller, og det funker fint. Uten søl.
 
Jeg har også en billig europrishevert og brukte pernods metode de første 2 batchene. Etter det bestilte jeg en flaskefyller og det gjør flaskingen umiddelbart mindre tidkrevende og mindre sølete. Det er ikke mye man søler uten, men litt blir det og klissete er det ;) WAF faktoren ble med ett litt høyere etter at flaskefylleren kom på plass. Nå må jeg bare lære meg å unngå å koke over så skyter den nok i taket.
 
Tilbake
Topp