Gassbrenner

Hei vi er 4 nybegynnere som holder på å bygge ett lite oppsett av varmtvannstank.
Å vi har planer om å fyre med gass. Tenker å kunne brygge opp mot 100 l ferdig øl.
Hvor stor brenner må jeg ha for å koke opp innenfor rimlighetens grenser. å  hvor får jeg så tak i en slik brenner. Link gjerne
 
Tror jeg ville gått for to slike http://www.mekk.no/bat/fiske/krabbekoker-og-panner/krabbekoker-htc008/ de er mye billigere. (ev 9,5kW varianten)
Regner med tanken er buet under og med avtapning i senter, så en festeanording må uansett mekkes.

Gass forbruker mye oksygen og lager en del ekstra vanndamp, så god lufting er et must.
Samtidig er energioverføringen fra et slikt bluss følsom for trekk. Så det bør skjermes godt rundt flammen for at ikke varmen skal blåse bort.
Jeg ville isolert tanken også. En isolerende stålkappe fylt med steinull eller annen isolasjon som tåler et par hundre grader ville hjelpe. Det var kanskje noe sånt på tanken når dere fikk den?
Pass bare på at det er tett rundt og under, slik at ikke flammene kommer inn i isolasjonen. Skal mye til at den tar fyr, men den kan smelte.
 
Takk for svar alle sammen.
Jeg får spørre videre om ting jeg lurer på.
Vi tenker å både meske å koke i samme tanken. Vi vil å montere ett varmeskjold på.
Lurer derfor hvordan vi skal løse dette med avtapping, kran,pumpe? Så lenge vi tenker å fyre med gass, så ser jeg att vi muligens kan få noen problemer med dette.
Er det noen andre som har en grei løsning på dette?
 
glennrlie skrev:
Svein Erik skrev:
Hei!
Du bør ha en ganske kraftig brenner, noe slikt som i linken.
Bruker selv en på 30 kW, men har den aldri på maks. Husk på at det utvikler mye varme, slik at dere bør ha veldig god lufting.


http://www.bryggselv.no/products/gassbrenner-21kw

Vi bruker denne på kok i en Blichmann Boilermaker 30 gallon (bruker vel å koke ca 90-95 liter), og den fungerer meget bra. Pass dog på trekk som nevnt her.

Beklager hvis jeg vekker denne til live, det var enten det eller starte nytt tema. Lurer på et sidespørsmål her angående den brenneren, hva slags regulator brukte du? Skjærte du av standardslangen og satt på ny regulator med slangeklemme eller var det andre justeringer som måtte til?
 
Det er correctomondo Potti! :) Skjærte av slangen helt innerst ved regulatoren som fulgte med (ser at det nå IKKE følger med slange og regulator - det gjorde det da jeg kjøpte den, amerikansk type), og festet en ny regulator, jumbotype.
 
Vil heller ikke kuppe tråden, men liker ikke å lage unødvendige nye heller, så skyter inn noen spørsmål;

Er gass bra til et BIAB oppsett på 25-30 liter, eller fins det bedre løsninger? (kokeapperatet jeg brukte sist var ikke helt brukende)

Ser at mange sier at det soter veldig, og jeg er også skeptisk til gass da jeg har respekt for farene forbundet med den. Dog skal jeg bruke dette i en stor garasje. Vil noe av dette føre til problemer?
 
Det jeg har nå er en 5.3kw krabbekoker på en 25liters kjele. Jeg har fått jevn kok gjennom hele timen, dog tar det en 30-40 minutt å nå mesketemp, rundt en time for kok, men den timen bruker man til rydding, ordning, vasking av meskekar eller meskepose. Første gangen vi brukte gassbrenneren, så sota det noe helt for støggjævlig, men vi lærte av det og fant ut at avtrekket til brenneren var helt stengt(mongohuer). Andre gangen vi brukte den, fungerte den feilfritt. :D
 
Som nevnt i forrige post: Så lenge du justerer avtrekket og "brenner rent" (blå flamme, ikke gul) så blir det ikke så mye sot. Det lille som eventuelt blir under kjelen tørkes lett av ved endt bryggedag. Jeg har også veldig respekt for gassfyring, men så lenge man er til stede og ikke finner på noen lure snarveier går det fint :)
 
Hovliss skrev:
Vil heller ikke kuppe tråden, men liker ikke å lage unødvendige nye heller, så skyter inn noen spørsmål;

Er gass bra til et BIAB oppsett på 25-30 liter, eller fins det bedre løsninger? (kokeapperatet jeg brukte sist var ikke helt brukende)

Ser at mange sier at det soter veldig, og jeg er også skeptisk til gass da jeg har respekt for farene forbundet med den. Dog skal jeg bruke dette i en stor garasje. Vil noe av dette føre til problemer?

Til det volumet så hadde jeg vurdert induksjon hvis det er strøm tilgjengelig. Gjerne 3,5kw plate...
 
Thorvald skrev:
Hovliss skrev:
Vil heller ikke kuppe tråden, men liker ikke å lage unødvendige nye heller, så skyter inn noen spørsmål;

Er gass bra til et BIAB oppsett på 25-30 liter, eller fins det bedre løsninger? (kokeapperatet jeg brukte sist var ikke helt brukende)

Ser at mange sier at det soter veldig, og jeg er også skeptisk til gass da jeg har respekt for farene forbundet med den. Dog skal jeg bruke dette i en stor garasje. Vil noe av dette føre til problemer?

Til det volumet så hadde jeg vurdert induksjon hvis det er strøm tilgjengelig. Gjerne 3,5kw plate...

Problemet er at jeg har aluminiumsgryte..
 
Du får kjøpt plater som du kan sette på gryta di, da fungerer den som bare faen. Bare ikke ha bulker under..
 
Hovliss skrev:
Problemet er at jeg har aluminiumsgryte..

Du sier jo at du skal bruke dette i en stor garasje, og da er det jo helt greit å bruke gass. Bare husk å bytte slanger og kobling hvis de er gamle.
 
Tilbake
Topp