Gelatin og dårlig karbonering?

Hmmmm... Er sikkert bare for utålmodig, men... Jeg flaska en pale ale for en uke siden, hadde for første gang både cold crasha ved 1C et par dager og hatt i gelatin, og ølet er virkelig glassklart, men... Jeg begynner å lure på om det kan ha tatt med seg for mye av gjæren? Skal vel egentlig ikke være noe å bekymre seg om, eller burde jeg ha slengt oppi litt ny gjær før jeg flaska? Rdwhahb?
 
Du kunne sikkert fått den karbonert kjappere med litt gjær i, men det kommer bobler nå også, du må bare smøre deg med litt tålmodighet :) Jeg har hatt lagere som har tatt 5-6 uker før de har vært skikkelig karbonert. Har også brukt gelatin, og husker at det gikk litt treigere - ikke uventa ettersom det er mindre gjær i "suspension" - men som likefult karbonerte fint til slutt.
 
Ah, se der ja, tok med 2x0,33 til hytta i dag, og da hadde den ene blitt karbonert ordentlig, så en uke til fikser nok biffen for de andre også :)
 
Jeg har nettopp smakt på en IPA som jeg tappet for 2 uker siden. Jeg hadde omstukket ølet før jeg tilsatte gelatin. Det ble en skikkelig nedtur for den hadde ikke antydning til kullsyre. Noen som har hatt samme problem?
 
Smakte etter en uke, da var det ingenting. Etter tre uke rvar det greit. Kan faktisk hende det var lengre og når jeg tenker meg om.
 
Får håpe det bedrer seg da. Stusset over at det var svært lite bunnfall av gjær i flasken.
 
Tilbake
Topp