Generalprøven

Jeg har kjøpt en 18 liters pinnekjøttgryte med innvendig kurv med planer om å brygge BIAB-batcher på rundt 10-12 liter.

Har isolert den med dette liggeunderlaget fra CO, den ligger stramt og fint rundt kjelen, så er fornøyd med det. Før den store bryggedagen i morgen kjørte jeg en liten test med 15 liter vann for å se hvor lang tid det tar å koke opp og hvor lang tid det tar å kjøle ned, en avgjørelse jeg er en smule takknemlig for nå.

Startet med 8 grader varmt vann fra springen, 15 liter totalt (tror jeg, brukte et lite halvlitermål, så det er godt mulig jeg bomma på tellingen da jeg skulle telle opp 30 ..) og satte den isolerte kjelen på den største platen på komfyren (1-2 år gammel induksjonskomfyr fra Bosch, i et litt høyere prissjikt enn de billigste komfyrene) og satte på fullt og tenkte dette kanskje tok 40-50 minutt å koke opp, men jeg endte på 1 time og 43 minutt før jeg nådde oppkok. Er det vanlig at det skal ta så lang tid? Jeg bruker dette steketermometeret fra CO for å måle temperaturen og har planer om å bruke det som mesketermometer, men da vannet kokte viste det 99 grader, er det noe jeg bør være bekymret for i forhold til meskingen i morgen?

Så etter at den endelig kokte opp skulle jeg prøve meg på å kjøle, der jeg tenkte å kjøle kjelen ved å sette den i vasken, fylle den med vann og slike kjøleelementer fra CO, men det gikk så utrolig sakte, etter 35 minutter viste den 85 grader, jeg rørte rundt med termometerpinnen for å få sirkulasjon jevnlig og byttet ut vannet i vasken.

Problemet med oppvarmingstiden fikser jeg med å varme vann i vannkoker parallelt, men med kjølingen er jeg litt mer usikker. Vurderer å slenge den ut på terassen i en balje med kjøleelementer, men jeg vurderer å kjøpe en kjølespiral med en gang, så er det gjort. Jeg vil ikke miste 13 liter vørter utover stuen i vandringen mellom terassen og kjøkkenet, det er verdt prisen av en kjøler. Er det noen som har noen synspunkter på problematikken eller noen supertriks for kjøling uten spiral?


PS: Gleder meg som en unge med ADHD og sukkerspinn til å brygge i morgen!
 
Det er STOR forskjell på kjelene som kan brukes på induksjon. Jeg fikk to små kjeler av forskjellig merke til jul. 3 liter begge to. Den ene tar dobbelt så lang tid å koke opp.

Selv bruker jeg en 25 liters "hyttekjele" med kran fra Europris. Den koker som bare juling på induskjon. Kostet 490 kr. Da får du jo også plass til å brygge litt mer øl.

Kjølespiral er ABSOLUTT å foretrekke. Jeg gjentar: ABSOLUTT å foretrekke. Jeg laget enkelt en selv for 30 kr/meter av 10 mm kobberspiralrør kjøpt hos en hvilken som helst rørlegger. Få med nødvendige koblinger. Det tar det ti minutter å bøye til. Min er laget av 5 meter. Den kjøler ned fra kok til 20 grader på et sted mellom 25 og 30 minutter. Jeg vil likevel anbefale 8 meter for å få enda mer effektiv kjøling.

Om du likevel har tenkt å bruke pinnekjøttgryta, så må du for guds skyld få vasket den 100% for fettrester. Vi vil ha øl til sau og ikke sau i øl...
 
Den er kun kjøpt med tanke på ølbrygging, så der skal det ingenting annet enn vann og vørter!

Jeg kommer ikke til å bruke induksjon til vanlig, da jeg flytter tilbake til hybelen min i løpet av januar etter italiaoppholdet, der har jeg vanlige kokeplater (2500 eller 2000 watt tror jeg), så det skal nok gå greit. Jeg skal etterhvert utvide med hyttekjele på 25 liter og meskeboks og HLT, så jeg bør absolutt bare kjøre på med kjølespiral med en gang, siden jeg har penger til det nå.
 
Om du bare har kokt vann i den, ville jeg forsøkt meg på å heve kjøpet og bytte den med nevnte hyttekjele som faktisk er et par hundrelapper billigere, men større og med kran. Og vips, så har du også praktisk talt fått en kjøler med på kjøpet;-)
 
Jeg har brukt noen tilsvarende steketermometere, hvis målepinnen drukner og blir fylt med vørter viser de helt ville temperaturer. Den første meskinga mi mista jeg fullstendig kontrollen på, aner ikke hvilke temperaturer jeg hadde.

Ble godt øl like vel  :beershove:

Kasta de og kjøpet et par sprit-termometer i steden. Lange tynne med en praktisk ring i enden som jeg knytter en hyssing i så de ikke forsvinner opp i gryta. Har to fra Bryggselv og ett fra Europris, de er omtrent like og begge koster rundt 50 kroner.
 
Tilbake
Topp