Gjærnæring i starter og i vørter?

Hei,

Da jeg brygget en IPA forrige uke, lagde jeg meg meg en starter på 1,2 liter og tilsatte gjærnæring (wlp1000) og Servomyces for å få best mulig vekstforhold for gjæren.

Jeg tilsatte det samme under kok av vørter, men så ble jeg litt usikker på effekten av det. Vil gjæren bruke opp gjærnæringen i starteren slik at det er behov for nytt tilskudd i vørter? Og hva med Servomyces?

Bruker Wlp001 og det har stått stabilt på 20 grader (+/- 0.3 grader ifølge grafen).
Stormgjæringen kom raskt i gang og SG har gått fra 1.060 til 1.016 på 2 dager, noe som vel tyder på at det funker bra. Ble bare litt usikker på teorien bak her, da jeg vanligvis bare har brukt næring + Servomyces i vørter med gode resultater.
 
Sist redigert:
Jeg bruker selv næring i både starter og vørter. Jeg mener vel at næringen blir spist opp ved begge gjæringsprosesser, og derfor tilsetter jeg begge ganger. Servomyces har jeg ingen erfaring med, dessverre.
 
Servomyces gjør at gjæren kan ta opp essensielle næringstoffet som tilføyes cellestrukturen. Hvis ikke starteren bruker opp alt vil det bli brukt opp i brygget. iogmed det bare er døde gjær celler som er bolet opp før de ble drept skader det sikkert ikke om du tar i både brygg og starter.
 
Tilbake
Topp