Holdbarhet på hel malt?

En kompis hadde en uåpnet 25-kilos sekk med palemalt fra Muntons som han ønsket å bli kvitt. Sekken er 3-4 år gammel, men jeg tok den med hjem likevel. Den har stått mørkt, tørt og kaldt.  Noen som vet holdbarhet på sånt? Er den brukenes?

Noen som kjenner til generelle holdbarhetstider på hel malt?
 
Hel malt er holdbar i mange år når den blir lagret mørkt, tørt og kaldt.
Ingen problem å bruke 3-4 år gammel malt.
 
Har aldri smakt eller prøvd gammel knust malt, men vil tro den tørker ut rimelig hurtig og mister kontinuerlig smak, aroma og effektivitet.
Har hørt noen sier at den må brukes innen 4 uker, andre sier noen måneder. Vil uansett ikke tro knust basis malt kan brukes etter ett års tid.
Knust brent spesial malt vil nok kunne lagres betydelig lenger enn basis malt.

Enkleste man kan gjøre er å smake på malten, smak på noe fersk og noe gammel malt og bedøm selv.

For å sette ting i perspektiv, man har greid å brygge øl av maltet korn funnet i pyramidene i Egypt.....
 
oeng skrev:
Har aldri smakt eller prøvd gammel knust malt, men vil tro den tørker ut rimelig hurtig og mister kontinuerlig smak, aroma og effektivitet.

Tørke ut skal vel noe til, da malt typisk inneholder 2-4% vann. Altså så tørt som det nesten er mulig å få det.

Jeg vil vel heller sammenligne det med å oppbevare hvetemel. Tørt og greit oppbevart holder det ganske lenge. Jeg har helt uten problemer brukt knust malt som har ligget  godt over et år.
 
Tilbake
Topp