Holdbarhet på hjemmebrygga øl

Hvor lenge kan man egentlig lagre hjemmebrygga øl?

Feks.  Nøgne Ø sier 2 år på sin Wit, men jeg har en hjemmebryggerbok fra Danmark der sier de at hveteøl helst skal drikkes opp i løpet av 6 mnd.

Hva med IPA?  Jeg trodde den kunne lagres veldig lenge, men det sier også at den mister mye aroma etter en stund?

Har også hørt at krydderøl mister mye av kryddersmaken etter en stund lagring.

Hvilke typer øl blir bedre av å lagres?   Og motsatt, hvilke øl bør ikke lagres og helst drikkes opp hurtig?

Hadde vært gøy å lagt noen tilside å så smake på de igjen etter noen år, men helst de som blir bedre og ikke dårligere.
 
Skal gi deg et sikkert svar om en 4-5 års tid, da er nemlig den siste flasken Barleywine fra 2007 blitt 8 år gammel.  Foreløbig smaker den bedre og bedre for hvert år som går.

Generelt er det slik at jo sterkere, mørkere og bitrere øl - jo lengre holdbarhet.  Så er jo spørsmålet - selv om ølet ikke blir ødelagt, blir det bedre med laaaanng lagring?  Hveteøl (svakt, lyst og lite humle) er vel på topp etter et par måneder.  Jeg har noen flasker som er 1,5 år nå, og de er ikke så veldig gode. Mens som sagt Barleywine og også min Scotch Ale bare blir mer smaksrike, rundere og mildere med årene. 

Vanlig "konsumøl" eller "session beer" på 4-5-6 % kan med nok med fordel drikkes opp i løpet av et halvår eller så.  Stout synes jeg blir bedre etter et halvår til ett år, og det samme gjelder Doppelbock.  Pils er som trønderchampagne, ( - Heimbrent og Nyco.) lages til og drikkes mens det bruser. 

IPA holder seg godt, typen ble "designet" for å tåle sjøtransport fra England til India i seilskutetida .  Men den er definitivt bedre som ung, mister mye aroma etterhvert.  Dt samme tror jeg (som du selv antyder) er tilfellet med krydderøl.

Det som kan ødelegge øl etter lang lagring er oksidering, varme og lys.  Minst mulig eksponering til luft etter at gjæringen er i gang, unngå omstikking og la flasken stå noen minutter etter tapping med korken løst på før du crimper dem. Og så lagrer du det så kaldt og mørkt som mulig.  Selv gammeldagse kjellere er i varmeste laget om sommeren, så et "øleskap" bør du investere i.
 
Ikke så lang på vei som Trygve er, men jeg har en Russian imperial Stout jeg brygget i oktober i fjord tror jeg.
Den blir bedre og bedre! Har vel drukket halve fatet til nå. :)
 
Det spørs litt hva man mener med holdbarhet, i tillegg til hvor flink bryggeren har vært med desinfisering og rutiner, selvfølgelig.

I utgangspunktet er øl ferskvare, som kun i ganske spesielle tilfeller blir bedre av lagring over et halvår. Unntakene er typisk sterke øl, der humlearomaen ikke er dominerende, slik som barley wine og imperial stout. Sure øl er jo også noe som eldes på en annen måte enn mye annet. Øl som er preget av flyktige aroamer, slik som mye humlearoma, er stort sett bedre jo ferskere de er. I mellom finnes det øl som utvikler seg kontinuerlig, men som kan være på sitt beste på litt forskjellig tidspunkt, slik som krydder- og røykøl.

Når det gjelder IPA, så er min mening at de er best ferske. At man en gang i historia lagde et øl som skulle tåle frakt til India, som inspirerte noen amerikanske mikrobryggerier til å lage humlerike øl, som igjen har inspirert norske hjemmebryggere til å lage IPAer er så sin sak, men det betyr ikke at de norske hjemmebryggernes IPAer bør utsettes for ei sjøreise til India før man drikker dem.

Så er det selvføgelig et spørsmål om hvor lenge et øl kan stå før det blir ødelagt. Min erfaring er at de fleste dyktige hjemmebryggere lager øl som ikke får ødeleggende bismaker på et års tid eller mer, men ganske mange har tendenser til oksidering før det. Får man en batch med infeksjonsproblemer, kan holdbarheta fortsatt være et par måneder. Jeg hadde, for eksempel, en IPA som var veldig god i to måneder, men så tok en infeksjon raskt overhånd.
 
gustavf skrev:
Det spørs litt hva man mener med holdbarhet, i tillegg til hvor flink bryggeren har vært med desinfisering og rutiner, selvfølgelig.

I utgangspunktet er øl ferskvare, som kun i ganske spesielle tilfeller blir bedre av lagring over et halvår. Unntakene er typisk sterke øl, der humlearomaen ikke er dominerende, slik som barley wine og imperial stout. Sure øl er jo også noe som eldes på en annen måte enn mye annet. Øl som er preget av flyktige aroamer, slik som mye humlearoma, er stort sett bedre jo ferskere de er. I mellom finnes det øl som utvikler seg kontinuerlig, men som kan være på sitt beste på litt forskjellig tidspunkt, slik som krydder- og røykøl.

Når det gjelder IPA, så er min mening at de er best ferske. At man en gang i historia lagde et øl som skulle tåle frakt til India, som inspirerte noen amerikanske mikrobryggerier til å lage humlerike øl, som igjen har inspirert norske hjemmebryggere til å lage IPAer er så sin sak, men det betyr ikke at de norske hjemmebryggernes IPAer bør utsettes for ei sjøreise til India før man drikker dem.

Så er det selvføgelig et spørsmål om hvor lenge et øl kan stå før det blir ødelagt. Min erfaring er at de fleste dyktige hjemmebryggere lager øl som ikke får ødeleggende bismaker på et års tid eller mer, men ganske mange har tendenser til oksidering før det. Får man en batch med infeksjonsproblemer, kan holdbarheta fortsatt være et par måneder. Jeg hadde, for eksempel, en IPA som var veldig god i to måneder, men så tok en infeksjon raskt overhånd.

Ikke for å henge ut noen, men kun for å lære!

Kan du tenke deg hva du gjorde feil som fikk infeksjon i ølet? Hvor var du evt ikke nøye nok? Du har sikkert tenkt på et område eller to som du vil være enda flinkere neste gang?

Grunnen til at jeg spør er å unngå det samme selv, hvis en allerede trodde man gjorde ditt eller datt godt nok :)
 
Tilbake
Topp