Hva fikk du i posten i dag?

Hvor små batcher kan en brygge med en 40 liters brewtools ?
Kanskje et dumt spørsmål....
Trenger cirka 12 liter for å komme over varmeelement, så ned mot 10-11 liter til gjæring blir vel minimum. Må kanskje kjøre no-sparge da, jeg har nå gjort 2 brygg på min på 16 liter med 3 liter skyllevann; Det var problemfritt både med OG 1.038 og 1.066.
 
Trenger cirka 12 liter for å komme over varmeelement, så ned mot 10-11 liter til gjæring blir vel minimum. Må kanskje kjøre no-sparge da, jeg har nå gjort 2 brygg på min på 16 liter med 3 liter skyllevann; Det var problemfritt både med OG 1.038 og 1.066.
Takk for svar.
Av og til frister det å kjøpe nytt bling
Greier å motstå fristelsen enn så lenge
 
Forhjulslager til bobilen og sleipner styresylinder til båten... Har lite med brygging å gjøre men siden spørsmålet no ble stilt så måtte æ svare...
 
Gjett hvilket øl jeg skal brygge?
Ville dere forresten brukt den gjæra som følger med kittet eller dyrka opp nok fra 007?
Litt synd å bare kaste gjær med såpass god dato
 

Vedlegg

  • IMG_1440.jpeg
    IMG_1440.jpeg
    1 MB · Sett: 51
  • IMG_1441.jpeg
    IMG_1441.jpeg
    1,2 MB · Sett: 52
  • IMG_1442.jpeg
    IMG_1442.jpeg
    1,7 MB · Sett: 52
Gjett hvilket øl jeg skal brygge?
Ville dere forresten brukt den gjæra som følger med kittet eller dyrka opp nok fra 007?
Litt synd å bare kaste gjær med såpass god dato
Jeg hadde brukt wlp 007, flytende er i mine øyne absolutt å foretrekke
 
Promillemåler.


Har ikke drukket, så denne funker fjell :cool:.

Får heller ta en "kontrollert" test en dag jeg ikke er sjåfør ;).
Jeg kjøpte en Drager 3820 for seks år siden, skal kalibreres en gang i året. Hoppa over den årlige og tar annenhvert år, i fjor var den 0.002 promille feil med 422 dager over anbefalt kalibreringstid. Den stoler jeg på. Bemerkelsesverdig hvor forskjellig folk brenner unna. Nå søndag hadde jeg 0.52 klokka 10 og gjesten vår hadde 0.87. Jeg var edru klokka 13 (0.18 i timen) og han klokka 17 (0.13 i timen). Vi drakk vel omtrent like mye, så det var litt spesielt at han som er større enn meg hadde mer promille og brukte lenger tid på å få det ut.
 
Jeg kjøpte en Drager 3820 for seks år siden, skal kalibreres en gang i året. Hoppa over den årlige og tar annenhvert år, i fjor var den 0.002 promille feil med 422 dager over anbefalt kalibreringstid. Den stoler jeg på. Bemerkelsesverdig hvor forskjellig folk brenner unna. Nå søndag hadde jeg 0.52 klokka 10 og gjesten vår hadde 0.87. Jeg var edru klokka 13 (0.18 i timen) og han klokka 17 (0.13 i timen). Vi drakk vel omtrent like mye, så det var litt spesielt at han som er større enn meg hadde mer promille og brukte lenger tid på å få det ut.
Der snakker vi apparat i en helt annen kvalitet og pris.

Jeg har kjøpt en veldig enkel til en hundrelapp.

Testet en gang. Drakk en halvliter på 5.4%. Brukte ca 30 minutter. Mest i starten. 40 minutter etter jeg startet i å drikke viste den 0.4 som antakelig er litt høyt. Om kalkulatoren til avogtil stemmer.

30 minutter senere viste den 0.2 som kanskje også er litt høyt.

At den overskyter litt er helt greit.

Screenshot_2023-09-10-22-26-23-98_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Der snakker vi apparat i en helt annen kvalitet og pris
Jeg er som andre helt avhengig av førerkortet, og ønsker naturligvis heller ikke å sette meg bak rattet med bakrus. 4000 kr er en utrolig billig investering for en pålitelig måler. Kvaliteten er absolutt upåklagelig. Anbefales til alle - og etter mitt skjønn burde slike målere være en del av EU kontroll og være påkrevd for å starte bilen (kombinert med biometri på et vis). Staten hadde råd til å bruke fire milliarder på covid engangstester med bevist ekstrem feilmargin så..
 
Nå drikker jeg kun unntaksvis etter midnatt, mest for å unngå fyllesyke :D. Og har det meste innen sykkelavstand. Slik at dersom jeg har vært i tvil, brukes sykkel.

For de som er avhengig av førerkort og bil for livsgrunnlag, er jeg enig i at en alko-tester av kvalitet er en billig investering.

Men det kunne vært interessant å fått sjekket denne mot en av din kvalitet.
 
9469E095-9021-46BD-90E8-662C0F4CB4E1.jpeg
Siste? Jaded Brewing Scylla - utstillingsmodellen til Ølbrygging. De sa de skulle slutte å ta den inn pga høy pris.
Har ikke sett den andre steder i Norge. Var litt lei av kjøletid så håper jeg kan korte inn litt.

Har ikke hatt kobberkjøler før - hva er anbefalt vaskemetode? Leser litt forskjellig på nett - mange sier at man ikke bør bruke Star San f.eks.
 
Vis vedlegget 64110
Siste? Jaded Brewing Scylla - utstillingsmodellen til Ølbrygging. De sa de skulle slutte å ta den inn pga høy pris.
Har ikke sett den andre steder i Norge. Var litt lei av kjøletid så håper jeg kan korte inn litt.

Har ikke hatt kobberkjøler før - hva er anbefalt vaskemetode? Leser litt forskjellig på nett - mange sier at man ikke bør bruke Star San f.eks.
Starsan går nok bra, kobber tåler litt surt. Skal være mere forsiktig med pbw/bryggerens og sterke alkaliske midler. Jeg lager en svak pbw løsning og påfører med svamp, får veldig kort virketid og litt skrubbing med kost, skyller godt med vann og kjører samme prosess med starsan. Blank og fin ennå etter 10 år i tjeneste
 
Tilbake
Topp