Ingredienser til IPA

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Jeg er fortsatt ganske fersk i bryggefaget, men har allerede funnet ut at hjemmebrygging er noe jeg startet alt for sent med! Jeg skal brygge mitt 4. brygg i kveld (APA), og planlegger nr. 5 nærmere helga.
Siden jeg ikke har allverden med råvarer på lager så begrenses mulighetene til å prøve allverdens oppskrifter, men jeg har altså planer om at #5 skal bli en IPA med adskillig mer humle enn jeg har turt å ha i de første bryggene.
Problemet er imidlertid om malten jeg har kan brukes til IPA. Er det noen som har lyst å hjelpe meg litt med malt-komposisjonen?
Dette er det jeg har å rutte med:
  • Munton Pale Malt 39,00 kg
  • Castle Malting Munchener malt 25,00 kg
  • Castle Malting Pils malt 25,00 kg
  • Castle Malting Aroma malt 1,00 kg
  • Chocolate Malt Thomas Fawcett 0,70 kg
  • Dark Crystal Malt Thomas Fawcett 0,60 kg
  • Pale Crystal Malt Thomas Fawcett 0,60 kg

Jeg skal bruke London Ale (Wyeast 1056) gjær, Admiral bitterhumle og en god porsjon Cascade til en 20l batch.
Noen tips her?

Erlend H.
 
EspenL skrev:
Malt:
92 % Thomas Fawcett maris otter pale malt
4 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EBC
4 % Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Regner med jeg kan bruke Munton Pale malt som basismalt, og justere litt opp på pale crystal malt og litt mindre dark crystal (EBC 275) siden jeg ikke har "vanlig" crystal malt.
 
Burde gå bra ja. Har stort sett alltid måtte gjøre noen justeringer på mine oppskrifter siden utvalget er forskjellig fra andre deler av verden, og det har gått bra. De gangene ølet har blitt mindre bra så har det ikke vært oppskriften sin feil. :)
 
Tilbake
Topp