Innspill på (eksperimentell) IPA 1000g humle på 19 liter

Ser ut som jeg tar en tur ut fjorden over helgen. Supert om jeg kunne kontakte deg da og bytte litt.
 
Smakte denne sist lørdag på Bjorleik, fantastisk spennende. Ble overrasket over den runde smaken, hadde forventet en bitter snerpete sting, istedet var den bare rett og slett utrolig god.
 
Må sei meg einig i at det var overaskende hvor rund den var. Hadde forventa noko veldig ekstremt og nesten udrikkelig, men fikk smakt ein utrolig godt humla og god IPA.

Odland skrev:
Leker med tanken om å lage lillebroren Half Nelson med 500g Nelson, ramler over noe rimelig humle.

Stilig! Eg stiller meg i køen for håpefulle, og håper eg får annledning til å smaka den og.
 
Odland skrev:
Leker med tanken om å lage lillebroren Half Nelson med 500g Nelson, ramler over noe rimelig humle.

Hvis du lager en surølversjon, kan du kalle den "Mister Nelson" (60-talls-barne-tv-referanse...).
 
Da sitter jeg med en nytappet Full Nelson. Den hadde den mørke flotte fargen jeg håpet på.
Dette er rent snop, og jeg skulle gjerne ha smakt den som vant over denne!
Den tar seg flott ut i glasset, nydelig skum som legger seg fin igjen på sidene.
Humlen har nå blitt "snillere" og går godt inn i smaken av ølet.
Digger finishen, da man får noe varme fra alkoholen og humlebitterhet som ligger lenge igjen.

 
Da var tiden inne til å prøve denne meget omtalte humlebomben.

Fin farge og fint skum. Uventet rund smak når man får den i munnen, bitterheten er fremtredene uten å bli ubehagelig.

Koser meg med dette ølet, det største problemet er hva i all verden jeg skal fylle i glasset etter denne.  :jaha:

Det meste vil jo virke temmelig smakløst nå. Noen som har tips til oppfølger?????
 
sand skrev:
Da var tiden inne til å prøve denne meget omtalte humlebomben.

Fin farge og fint skum. Uventet rund smak når man får den i munnen, bitterheten er fremtredene uten å bli ubehagelig.

Koser meg med dette ølet, det største problemet er hva i all verden jeg skal fylle i glasset etter denne.  :jaha:

Det meste vil jo virke temmelig smakløst nå. Noen som har tips til oppfølger?????

En gamlebyen Black IPA ville nok passet. Den får du smake på krestmesterskapet 26.11 i Oslo. :)
 
Bård skrev:
En gamlebyen Black IPA ville nok passet. Den får du smake på krestmesterskapet 26.11 i Oslo. :)

Steikje lenge å vente på å få noe i glasset da, kan jo risikere å bli avholds på den tiden  ;D

Prøvde med en NøgneØ IPA, men den virker litt tam i smaken i forhold til hvordan jeg husker den fra sist jeg drakk den.
 
Siste flaske av Full Nelson gikk bitte lille julaften. Humlearomaen var så absolutt tilstede enda og fet framstod som et solid brygg. Et spennede eksperiment som gav mersmak.
 
Gikk så det kvein med denne. Mista mye øl grunnet humlegrøt og trub men resultatet var absolutt verdt det. En ekstrem humleprofil. Rent snop
 
Drar opp denne igjen. Har bestemt meg for å lage Full Nelson igjen.

900g Nelson med 5 min igjen av kok og 100g i DH.

Må bare bestemme meg om jeg skal vente med å brygge den slik at den er optimal til Bjorleik (for det blir vel Bjorleik?) eller peise på nå.
 
Tilbake
Topp