Karbonering og litt anna

Hva tror du om kaffe i IPA?

  • Kaffe er godt, IPA er godt, da burde kaffe IPA bli kjæmpegodt :-)

    Stemmer: 4 12,9%
  • Kaffe i IPA nei takk

    Stemmer: 15 48,4%
  • Forsiktig optimist

    Stemmer: 12 38,7%

  • Totalt antall stemmer
    31
DSC_5519.JPG Her tilsettes bitterhumla men er det skummet på toppen av vørteren normalt? Usikker om jeg har sett det tidligere...

DSC_5523.JPG Angående flasking, hvordan vil det fungere å bruke denne beholderen her til å flaske 5 l av brygget mitt? Bør jeg farge krukka eller holder det å pakke den inn i gråpapir for å forhindre lyspåvirkning? Hvilke farger bør en eventuelt bruke?
 
Skummet ser helt normalt ut.

Ingen problem å bruke den hvis du dekker den til med noe. Hvordan den vil holde på trykke kan jo være et problem problem, men jeg hadde prøvd. Regner med at det skal drikkes relativt Kjapt.

Er vel ikke ideelt å lagre på og eller drikke litt og litt av den.

Har ingen erfaring med denne type beholder så dette er bare tatt ut fra tankene.
 
Synes det ser bra ut. Legg bare kokt sukkerlake i 5 litern, fyll på med ferdig gjæret brygg og rist/rør lett og tapp over på flaske. Du trenger ikke tenke på lysforhold på glass dersom du ikke skal lagre det lenge. mørkt og kjølig rom er nok.
 
Det på krukka skal drikkes først ja, har ikke troa på at den holder lenge på boblene når den åpnes men det får en se. Har tenkt å bruke kaffetilsetning på 8 l av brygget mitt. 5 liter på krukka og 2-3 l på flasker. Blir ikke lagret veldig lenge ;-)
 
Jeg har også tenkt på kaffe i IPA. Føler at "alle" øl med kaffe er som regel stout eller porter, og at kaffen alltid er rimelig mørkbrent og ikke særlig god. Jeg har tenkt å brygge en IPA med en nydelig, lysbrent etiopisk bærtørket kaffe en gang. Det har jeg stor tro på. F.eks. en Heleanna fra Kaffa. Jeg er innbarka kaffenerd, så en god IPA med en jævlig god kaffe med særpreg tror jeg hadde vært kanon!
 
Tenker du å karbonere på glasset? Skeptisk til at lokket kan holde noe særlig trykk, pga stort areal. I værste fall sprenges hele "dritten" nede ved tappekranen...
 
Her dro jeg litt lærdom gitt :) Vi kanselerer planen om glasskolben, tar 6 liter IPA og skaper 6 liter KaPA på flaske. Til dere kaffenerder der ute, her brukes brasiliansk kaffe, Type: Santa Ines, opprinnelse: Carmo De Minas, Bønnetype: Gul Bourbon. Kaffen er litt søt og har en litt fruktig ettersmak og en blomsteraktig aroma. I oppskrifta har jeg gæmblet litt og brukt 80 i stedet for 85 g bitterhumle (har hørt at kaffen kan skape litt uvant aroma og bitterhet).
Ett spørsmål til slutt, kan hende jeg ikke får tappa det før søndag, er det lurt av meg å flytte gjæringskaret tilbake på varmerommet? Har stått 1 døgn i ca 12 grader nå...
 
Jeg har også tenkt på kaffe i IPA. Føler at "alle" øl med kaffe er som regel stout eller porter, og at kaffen alltid er rimelig mørkbrent og ikke særlig god. Jeg har tenkt å brygge en IPA med en nydelig, lysbrent etiopisk bærtørket kaffe en gang. Det har jeg stor tro på. F.eks. en Heleanna fra Kaffa. Jeg er innbarka kaffenerd, så en god IPA med en jævlig god kaffe med særpreg tror jeg hadde vært kanon!
Kunne ikke sagt meg mer ening i den her n5k, porter og stout er godt det, ingen tvil. Men det hadde vore utrolig deilig å fått til ein skikkelig KaPA :)
 
Humleposen i bilde nr 1, er ikke denne altfor stramt knyttet? Første brygget mitt gjorde jeg samme, pelletsene svellet til en solid ball, med resultatet at utnyttelsen av humlen ble mye dårligere, og IBU langt lavere enn forventet.
 
Tilbake
Topp