Lager øl, merkelig gjæringsforløp .. eller noe :)

Jeg satte 2 batcher med pils for første gang, lagret nå i nær 4 uker i kjøleskap med temp på 10 grader.
To forskjellige gjær. I dag skulle jeg ta ut i romtemp siste dagene før kegging, men ene bøtta begynte plutselig å ploppe flere ganger i sekunded. Jeg lot den være, og tenkte jeg hadde skapt vibreringer som presset ut noe mer gass (ikke gjærlås men blowout tube i halvliterflaske med starsan).

Jeg lukker kjøleskapsdøren, hører ploppingen. Venter en stund, plopping borte. Åpner døren, går ca 20 sekunder, ploppingen starter hektisk igjen.. Lukker døra, plopping høres enda noen minutter, så stille.

Hva er det som skjer ? Jeg er ikke så gira på å drive trekke ut målinger, så må ta det på gefylen, men trenger en viss slagplan. Kjøleskapet vil jeg helst bruke til å kjøle ned noen fat snart.

Brygget hadde OG på 1.060, men jeg satte til ca 4 liter destilert vann i spannet for å redusere noe. Jeg brukte en pakke med Wyest Czech pils. Denne har data:

Flocculation: Medium-High
Attenuation: 70-74%
Temperature Range: 50-58F, 10-14C
Alcohol Tolerance: 9% ABV

Noen teorier om hva som skjer, og hva jeg skal gjøre ? Ta ut sammen med andre bøtta noen dager, kegge, lagre og drikke om noen mnd, la den stå lenger eller hva ?
 
* lagret nå i nær 4 uker* skulle da være 'gjæret nå i nær 4 uker'. siden 11 Juli for å være spesifikk.
 
Når temperaturen stiger, frigjøres CO2, noe som burde forklare det du opplever. Ingenting med gjæring å gjøre, snarere at væsken ikke klarer å holde på like mye gass som før.
 
Men temperaturen kan ikke stige så mye på 10-15 skunder når jeg åpner kjøleskapet ? eller kan det ? Altså, jeg åpner kjøleskapet, 10 sek og wosh.. vi er i gang
 
nei, beklager unyaktigheten. Jeg hadde to dunker brygget samme dag, ene tok jeg ut, og skulle ta ut andre da ploppingen begynte, og kunne reprodusere effekten senere, garantert uten at jeg kom borti dunken på noe vis :)

Store spørsmplet er vel om jeg skal la den være eller ta den ut. Har tross alt stått snart 4 uker
 
kan det simpelt tenkes att det blir overtrkk i kjølen med døren lukket, og undertrykk i det du opner døren?
neste gang du tester, hold i kanten på kjøleskapet og slipp ut trykket med fingeren før du opner og se hva som skjer. (da tenker jeg på tettningslisten)
 
Hei Efori, jeg prøvde det nå, men den sto fremdeles og klukke like mye. 2 plupp i sekundet. Jeg er litt fristet til å ta det ut og se hva som hender den neste dagen(e)
 
Jeg synes at du skal kjøpe deg et hydrometer, alt annet blir bare spekuleringer.

jeg har hydrometer, jeg har bare ikke likt å bruke den under gjæring (newbiefeil muligens). Beit i det sure eplet, og fikk FG på 1.040 Haha. Etter en mnd gjæring. Tilbake i kjøleskap og setter opp temperaturen litt, så den gjærer ferdig på denne side av nyttår.
 
FG på 1.040? Da må jo noe ha gått skikkelig galt. Sikker på at tallet stemmer? Ingen andre rare skalaer på hydrometeret ditt? Var prøven du tok ut stor nok, altså at hydrometeret ikke støtte mot bunnen?
 
FG på 1.040? Da må jo noe ha gått skikkelig galt. Sikker på at tallet stemmer? Ingen andre rare skalaer på hydrometeret ditt? Var prøven du tok ut stor nok, altså at hydrometeret ikke støtte mot bunnen?

Ja, rant over av øl. Plopper som den skulle sett mannen med ljåen, så gjærer godt ja. På pakken står det gjæringstemp 10-14 grader, har stått på 10 i 4 uker. Øker til 14 nå og sjekker status om en uke. Har tatt ut andre batchen, som ble brukt safelager på, den oppfører seg slik jeg trodde, og skal stå i romtemperatur til mandag og så kegges/lagres.

Første lagerbatchene mine, spørs om jeg gidder gjøre dette for mange ganger, har bare ett kjøleskap som blir brukt opp i månedesvis, kun plass til et par øl rundt omkring bøttene og ingen kegs.
 
Hvis du leter rundt på forumet så er det folk som leker seg med hurtigbrygging av lager, ved å øke temperaturen i løpet av gjæringen.
 
Ja, rant over av øl. Plopper som den skulle sett mannen med ljåen, så gjærer godt ja. På pakken står det gjæringstemp 10-14 grader, har stått på 10 i 4 uker. Øker til 14 nå og sjekker status om en uke. Har tatt ut andre batchen, som ble brukt safelager på, den oppfører seg slik jeg trodde, og skal stå i romtemperatur til mandag og så kegges/lagres.

Første lagerbatchene mine, spørs om jeg gidder gjøre dette for mange ganger, har bare ett kjøleskap som blir brukt opp i månedesvis, kun plass til et par øl rundt omkring bøttene og ingen kegs.

Jeg har bare brygget en lager men denne var ferdig på 2 uker inkludert diacetylrest og coldcrashing. Deretter var det over på fat og karbonering/lagring i kjøleskap nummer 2. Brukte dog ferskgjæren wyeast 2042 danish lager og ølet hadde en "normal" alkoholstyrke på 4,7%.

Så lagerøl trenger ikke å ta så lang tid. Det er dog viktig med mye oksygen og godt med gjær for å få et godt gjæringsforløp uten usmaker.
 
Jeg har bare brygget en lager men denne var ferdig på 2 uker inkludert diacetylrest og coldcrashing. Deretter var det over på fat og karbonering/lagring i kjøleskap nummer 2. Brukte dog ferskgjæren wyeast 2042 danish lager og ølet hadde en "normal" alkoholstyrke på 4,7%.

Så lagerøl trenger ikke å ta så lang tid. Det er dog viktig med mye oksygen og godt med gjær for å få et godt gjæringsforløp uten usmaker.

kan du forklare litt mer med gjærtemp og prosedyre for å lage lager til keg på 2 uker ? ville jrg satt pris på
 
Hvis du bare har brukt en pakke gjær så er det ikke så rart at det går treigt, hvis det er 25l batch med OG på ca 1050 du har så måtte du ha brukt 6-7 pakker med rimelig fersk gjær.
 
Hvis du bare har brukt en pakke gjær så er det ikke så rart at det går treigt, hvis det er 25l batch med OG på ca 1050 du har så måtte du ha brukt 6-7 pakker med rimelig fersk gjær.
om jeg må bruke 500 kroner i gjær for tjueognoeliter pils, er det hvertfall siste gang jeg lager det :)
 
om jeg må bruke 500 kroner i gjær for tjueognoeliter pils, er det hvertfall siste gang jeg lager det :)
Okei, men hadde du starter eller bare en pose rett oppi? med starter kan man steppe opp å unngå så høye kostnader.
Skal man lage god pils må man ha mye god gjær.
 
Tilbake
Topp