Magnetrører!

Hei!

Siden jeg jobber som IT-support på UiB så blir det ofte en del døtid, så i dag bestemte jeg meg for å lage meg magnetrører for å få tiden til å gå! Jeg valset ned til bossrommet (som det heter her i Bergen) og fant meg en gammel datamaskin fra elektronikkbosset og demonterte denne. Så det jeg gjorde var:

1. Tok ut harddisk og tok i fra hverandre denne for å få ut magnetene. I og med at jeg ikke hadde riktig skrujern (6-tagget stjerneskruer) så tok jeg et flatt skrujern og en hammer og hamret løs dekselet som lå over magnetene, nå ligger det harddiskrester over hele kontoret! Fikk til slutt to stk magneter som er avlange og bøyede i formen og er særdeles sterke.

2. Tok ut viftene (en som kjølte CPU og en som kjølte PSU (strømforsyningen)) CPU-kjøleren var litt større og har nok mer futt i seg, men den funket ikke hos meg, så jeg brukte den litt mindre fra strømforsyningen i stedet, denne funket helt fint. Avisolerte begge kablene 2-3 cm.

3. Kjøpte en slik en, og klippet av koblingen og avisolerte begge kablene 2-3 cm og koblet til viften. Puttet stikkontakten i veggen og stilte eliminatoren inn på 6v, og vips! Den funka! Limte deretter på magnetene (2 stykker lagt i sammen) i sentrum av viften slik at de spant rundt sammen med viften.

4. Dette er kanskje det mest geniale, men fant denne vakre plastikkboksen fra et lagerrom, denne var brukt til gamle og svære disketter. Den var akkurat høy nok til å få viften inni, så jeg limte den på undersiden av lokket og sagde et lite hakk i siden slik at ledningene går ut på siden når lokket er igjen.

5. Jeg har nå en fullt fungerende magnetrører til 149 kr (pluss superlim om du ikke har det fra før)!

Jeg har igjen å teste den på en Erlenmeyerkolbe med magnet i, men det lover bra!

Her er video av den i aksjon: [flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=ph8mMhxwo_w[/flash]
 

Vedlegg

  • 2012-12-20 18.16.03(4).jpg
    2012-12-20 18.16.03(4).jpg
    1,7 MB · Sett: 1.455
  • 2012-12-20 18.16.13.jpg
    2012-12-20 18.16.13.jpg
    1,6 MB · Sett: 1.447
  • 2012-12-20 18.16.32.jpg
    2012-12-20 18.16.32.jpg
    1,4 MB · Sett: 1.454
Denne kunne plutselig blitt gratis! Da jeg skulle ned med restene av den gamle maskinen jeg tok i fra hverandre, så fant jeg en batterieliminator med samme voltspenn som den jeg kjøpte på clas! Kanskje jeg skal lage en til?
 
Det er vel bare å bruke PSU-en som strømkilde? Kommer ferdig med koblinger, dog litt større enn en veggvorte.

Sent from my U8860 using Tapatalk 2
 
Jo, det er helt korrekt, det var min første tanke! Men før jeg leste dette så fikk jeg ikke PSU-en til å kjøre uten å være tilkoblet hovedkortet. Men ja, jeg vil heller betale 149,- for denne løsningen enn å ha PSU'en på slep :)
 
Fant ut det samme jeg også, har en fra clasern selv. I likhet med deg så mangler jeg også en kolbe. Krysser fingrene for at nissen er glad i øl:)

Sent from my U8860 using Tapatalk 2
 
PSU trenger nok mere last en den vifta for å fungere også... De trenger som regel minimum 40-50W last for å kjøre (på 12v)
 
Funket uten feil hos meg. Kjørte den i et døgn med kun ei vifte.

Sent from my U8860 using Tapatalk 2
 
PSU kan du tjuvkoble med en halv binders. Har ikke pinsa i hodet, men det finner du med et googlesøk :)

Jeg mekket en sånn selv, men hadde ikke noen måte å regulere vifta på. Får vitestyring til noen tiere, men uten gikk den for raskt til å fungere skikkelig. Magneten bare hoppet av.
Nå fikk jeg magnetrører av svoger som hadde til overs fra et prosjektlager på jobb, så da funker ting fint :)
 
Ja tjuvkoblingen linket jeg i et innlegg under. Hvis du ikke skal bruke PSU'en til noe annet enn magnetrører så er det vel enklere å tjuvkoble ved å avisolere ledningene og tvinne dem sammen, er en mer stabil og langvarig løsning!
 
Siden jeg fant en ekstra eliminator i går laga jeg like så gjerne en til! Fant en litt større vifte, og en annen boks å ha den i.


Brukte RJ-45 plugger som avstandsstykke mellom viften og innsiden av plastboksen, var akkurat perfekt størrelse :)
 

Vedlegg

  • 2012-12-21 11.56.05.jpg
    2012-12-21 11.56.05.jpg
    1,4 MB · Sett: 1.217
  • 2012-12-21 12.11.28.jpg
    2012-12-21 12.11.28.jpg
    592,6 KB · Sett: 1.201
  • 2012-12-21 12.13.03.jpg
    2012-12-21 12.13.03.jpg
    857,7 KB · Sett: 1.166
Gått en stund og tenkt på å bygge meg en slik selv, tråden din var sparket jeg trengte :p

Boksen er fortsatt i beta modus, vil prøve å sette inn psu og viftestyring i boksen iløpet av helga.

Ser ut som denne skal klare og dra en 2l starter? Så lenge det er whirlpool så er det effekt nok?

Takk for inspirasjon og sparket bak! :D
 

Vedlegg

  • IMAG0567.jpg
    IMAG0567.jpg
    689,7 KB · Sett: 955
  • IMAG0564.jpg
    IMAG0564.jpg
    617,1 KB · Sett: 923
Jeg har ikke noe erfaring fra å lage startere, men poenget er å holde gjæren i suspensjon og samtidig trekke ned oksygen i vørteren, så jeg tror at med den whirlpoolen du har vil du få den ønskede effekten av en magnetrører. Som sagt, så er det mange flere her som kan mye mer om dette enn meg, så de kan få lov til å avgjøre om din er tilstrekkelig.

Edit: Uansett, gratulerer med selvlaget magnetrører!
 
Kult  å ha Minitab (et program som jeg tidligere brukte ganske mye) diskettboks som magnetrører :)
 
Ja, vi har et ganske kult lager med masse gamle ting. Blant annet en kasse med harddisker som er mulig å ta fra, så jeg kan lage flere om jeg skulle trenge det! Liker spesielt slagordet til Minitab: "Power designed to perform"!
 
Takk for det! Nå er det allerede i gang med å jobbe på en 0,5 l starter med Wyeast 1056 American Ale.
Bryggselv har 50% på gjær fra Wyeast om dagen og med drittværet som skal komme i helga blir det perfekt å brygge. Kjipt med stengte butikker for din del (leste den andre tråden).
 

Vedlegg

  • IMAG0570.jpg
    IMAG0570.jpg
    877,1 KB · Sett: 891
Prøvde å lage en magnetrører med viftene fra et gammelt Dell-towerl. (Fra den tiden de var hvite).

Men ingen av viftene klarte å rotere en hd-magnet. Den stoppet imidlertid viftene hvis den kom for nært.
Prøvde med rørepinne for magnetrører også, og da var det ingen effekt.

Hva slags vifter er det lurt å prøve med?
 
Jeg har brukt en kabinettvifte, også sett at mange bruker viften fra psu (strømforsyning).
Min vifte var nesten ubrukt da jeg synes den bråket for mye til min stuepc, så den var frisk og fin. Hvis den gamle dell maskina di har gått i mange timer vet jeg disse viftene kan bli ganske utslitt etterhvert.
 
Hvor har dere kjøpt mangnetrørepinnen til å ha inne i kolben?
Og hvor lang anbefaler dere at den skal være?

Ser at de på bryggeland.no har flere størrelser, fra 30 mm og oppover.
 
Jeg kjøpte min pinne på bryggselv, men ser at de ikke har den inne nå. Klarte å finne målene i gammel ordre historikk "Magnetrørepinne 30x6mm 'Liten'", denne sitter iallefall som støpt på mine magnet. Hvis du benytter magneter fra gammel HD bør du ikke bestille en som er mye lenger, da den fort kan bli for lang. Min magnet rører fint en starter på 2l, har ikke testet større.
 
Tilbake
Topp