Magnetrører!

Hei!

Siden jeg jobber som IT-support på UiB så blir det ofte en del døtid, så i dag bestemte jeg meg for å lage meg magnetrører for å få tiden til å gå! Jeg valset ned til bossrommet (som det heter her i Bergen) og fant meg en gammel datamaskin fra elektronikkbosset og demonterte denne. Så det jeg gjorde var:

1. Tok ut harddisk og tok i fra hverandre denne for å få ut magnetene. I og med at jeg ikke hadde riktig skrujern (6-tagget stjerneskruer) så tok jeg et flatt skrujern og en hammer og hamret løs dekselet som lå over magnetene, nå ligger det harddiskrester over hele kontoret! Fikk til slutt to stk magneter som er avlange og bøyede i formen og er særdeles sterke.

2. Tok ut viftene (en som kjølte CPU og en som kjølte PSU (strømforsyningen)) CPU-kjøleren var litt større og har nok mer futt i seg, men den funket ikke hos meg, så jeg brukte den litt mindre fra strømforsyningen i stedet, denne funket helt fint. Avisolerte begge kablene 2-3 cm.

3. Kjøpte en slik en, og klippet av koblingen og avisolerte begge kablene 2-3 cm og koblet til viften. Puttet stikkontakten i veggen og stilte eliminatoren inn på 6v, og vips! Den funka! Limte deretter på magnetene (2 stykker lagt i sammen) i sentrum av viften slik at de spant rundt sammen med viften.

4. Dette er kanskje det mest geniale, men fant denne vakre plastikkboksen fra et lagerrom, denne var brukt til gamle og svære disketter. Den var akkurat høy nok til å få viften inni, så jeg limte den på undersiden av lokket og sagde et lite hakk i siden slik at ledningene går ut på siden når lokket er igjen.

5. Jeg har nå en fullt fungerende magnetrører til 149 kr (pluss superlim om du ikke har det fra før)!

Jeg har igjen å teste den på en Erlenmeyerkolbe med magnet i, men det lover bra!

Her er video av den i aksjon: [flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=ph8mMhxwo_w[/flash]
 

Vedlegg

  • 2012-12-20 18.16.03(4).jpg
    2012-12-20 18.16.03(4).jpg
    1,7 MB · Sett: 1.455
  • 2012-12-20 18.16.13.jpg