Min første oppskrift

Det ser greit ut det, dog 140 g pilsnermalt gjør ikke allverden ved brygget.. Og komboen perle/ Cascade har jeg hatt gode erfaringer med selv, så kjør på.

Edit: innslag av hvete er ikke feil i blonde ale,,,
 
Blir helt sikkert godt, men stussa på 14 dager primær pluss 14 dager serkundærgjæring. Vil tro det er bare å flaske etter 14 dager primærgjæring.

Har ikke så mange brygg bak meg, men er det belgisk stil du går for ville jeg brukt en mer fruktig gjærtype.
Safbrew S-33 er en fin tørrgjær for denne stilen. http://www.fermentis.com/FO/pdf/HB/EN/Safbrew_S-33_HB.pdf
US-05 er veldig nøytral, og det blir mer en Amerikansk Pale Ale i stilen. Prøv å legge inn 4F Amerikansk Pale Ale i "Beer Style" og du får 100% treff på alt.
Eventuelt kan du splitte batchen i to og prøve begge. Jeg liker å gjøre litt forskjellig med vørteren når jeg først har brukt 6-8 timer på et brygg.
 
Hvis du ønsker en litt belgisk type ville jeg gått for Safbrew T-58, den er veldig belgisk. Og så ville jeg jekket ned mengden krystall noe og erstattet med sukker for å være sikker på at den blir tørr nok.
 
Har ingen store formeninger om at det skal bli noe Belgisk da jeg rett og slett ikke har smakt det. Har endret det til American Pale Ale.

Hva er i grunn betegnelsen på en Blond Ale? Er det en Ale som ligger nederst i skalaen på IBU og farge?

Øystein
 
Der er flere forskjellige blondiner, belgiske, amerikanske og andre, og alle har litt forskjellige kriterier. I hovedsak er de såklart veldig lyse og relativt lette i fylde og alkoholinnhold.
Er det noe spesielt øl du har smakt som du prøver å komme i nærheten av?
 
Liker godt Ægir Bøyla Blond Ale men har ikke gjort noe forsøk på å etterligne.

Tenkte jeg skulle begynne med noe enkelt og heller justere etter hvert :)

Angående å erstatte noe med sukker så må jeg lese meg opp litt. Usikker på hvordan det påvirker smak og utseende på øl.
 
Beligerene er ikke veldig redde for å bruke litt sukker i oppskrifta. Sukker er helt greit å bruke litt av hvis man vil sikre seg noe lavere FG eller berge hekken om man skulle ende med veldig lav OG, da har jeg også tilsatt litt sukker iblant. Har også brukt noe sukker i diverse IPA for å buffe alkoholnivået litt, og med godt hell. Så lenge man holder seg nøktern med bruken av sukker er det ikke noe å frykte. Det vil ikke tilsette noen farge, og vil lette kroppen til ølen i typer der det er ønskelig.
Skal du lage en amerikansk pale ale og US05 trenger du ikke endre noe på oppskrifta di. US05 gjærer så det synger etter av egen erfaring.
 
Takk for innføringen :) da kjører jeg på med oppskriften og satser på det blir drikkbart :)

Øystein
 
SindreW skrev:
Blir helt sikkert godt, men stussa på 14 dager primær pluss 14 dager serkundærgjæring. Vil tro det er bare å flaske etter 14 dager primærgjæring.

Det var 14 dager gjæring i kar og 14 dager karbonering på flaske som var planen. Var bare usikker på hvordan det skulle settes opp i haandbryg.dk sin kalkulator.

Øystein
 
Bør jeg tilsette noe gjærnæring i brygget? Jeg rehydrerer pakken med tørrgjær i ca 30 minutter før jeg har den i gjæringskaret.

Øystein
 
Gjærnæring er vel aldri feil  :namnam:, er ikke noe flink å bruke det selv, og det går jo alltid bra, men om det kan gå bedre så er jo det bare en fordel.
 
Satt denne på fredag og hadde OG på 1047. I følge beersmith skal den gjæres på 20 grader i 14 dager. Har hatt den stående i et skap på kjøkkenet og temperaturen på vørteren krøp helt opp i 24,8 på det meste. Målte den i dag (etter 3 dager) til 1016 og oppskriften sier FG på 1013. Safale us-05 skal i følge pakken tåle så høy temperatur.....

1. Er det den høye temperaturen som er årsaken til at det har gått så fort nedover med SG?
2. Risikerer jeg usmak i brygget på grunn av dårlig temperaturkontroll?
3. Lar jeg den stå i 14 dager eller bør jeg flaske når SG er stabil over tre dager?

Ø
 
oysts skrev:
1. Er det den høye temperaturen som er årsaken til at det har gått så fort nedover med SG?
2. Risikerer jeg usmak i brygget på grunn av dårlig temperaturkontroll?
3. Lar jeg den stå i 14 dager eller bør jeg flaske når SG er stabil over tre dager?

Ø

1. Ikke nødvendigvis.
2. Ja.
3. La den stå.

Sent from my U8860 using Tapatalk 2
 
Som VonRabben skriver er det lurt å la den stå de 14 dagene.

Er ingen ekspert, men slik jeg har skjønt det formerer gjæren seg i den første fasen av gjæringen og produserer en del bistoffer.
Ved å la ølet stå tiden ut, vil mesteparten av gjæren gå tilbake i en dvaletilstand, og ta opp igjen mye av desse bistoffene.
Gjæren vil også bunnfelle bedre i gjæringskaret, og du får et klarere øl og mindre bunnfall i flaskene.

Den høye temperaturen kan også gi litt ekstra fuselalkohol, det er ikke nødvendigvis negativt for smaken, mer for formen dagen derpå  :bank2:
 
Tusen takk for informative svar. Man lærer så lenge man lever. Lar den stå i 14 dager før jeg flasker.

Til vanlig har jeg mer stabil og kontrollert gjæringstemperatur siden jeg frakter brygget til en annen lokasjon (hvor jeg har et kjøleskap med STC-1000) etter det er tappet på gjæringsfat. Denne gangen fikk jeg litt knapt med tid og rakk rett og slett ikke å flytte fatet før dagen etterpå. Det ble stående på kjøkkenet i ca 22 grader den første natten og siden den gjæret skikkelig intenst dagen etter turde jeg ikke kjøre den 10 minutter i bil.

Angående hodeverk dagen derpå så har jeg ingen intensjoner om å benytte mine edle dråper som festdrikk. Hver dråpe skal nytes og reflekteres over :)

Øystein
 
Tilbake
Topp