NM 2024 - den store diskusjonstråden

Trur ikke det. Skal se hva jeg får gjort når jeg får tak i papirutgaven. Vi har den bare elektronisk.

Men billedstoffet er jo rimelig avskrekkende, med en rufsete avdanka hippie-utseende pensjonist i hoverollen:p . Er ikke sikkert det er sånt som bringer oss mye medlemmer:).
Jeg kan ikke se noen avdanka hippie på bildene ;)
 
Will this year be like last year, that the finalists will find out who is in the final after judging much earlier than the results?

ikona Zweryfikowane przez społeczność
 
Sitter og koser meg med alle tall for de siste ti NM i hjemmebrygging. Mye spennende som etterhvert blir en lengre analyse på hovedsiden til NM.
Her er en av mange grafer som blir lagt ut etter Påske.
En riktig god påske til dere alle, og lykke til med dømmingen som starter om bare noen dager :)
1711836784107.jpeg
 
Sitter og koser meg med alle tall for de siste ti NM i hjemmebrygging. Mye spennende som etterhvert blir en lengre analyse på hovedsiden til NM.
Her er en av mange grafer som blir lagt ut etter Påske.
En riktig god påske til dere alle, og lykke til med dømmingen som starter om bare noen dager :)
Vis vedlegget 66994
Falt lys lager fordi man kuttet ut moderne lys lager, eller kuttet dere moderne lys lager fordi den falt? Eller var det ingen av delene? :)
 
Tallgrunnlaget gir ikke tilstrekkelig info for å vurdere om bortfall av en enkelttype endrer gruppens samlede bidrag. Man kan spekulere…
Jeg hadde håpet at jeg kunne sammenligne typer over tid, men revisjon av typer gjør at jeg da må inn i datagrunnlaget og justere mellom år
1711877456955.jpeg
Som tabellen viser, har endringer medført at når moderne lager ble tatt ut i 2021, ble alle de andre også forskjøvet. Jeg kan derfor ikke sammenligne dagens 1C med 1C fra 2020.
Også NM klassene har blitt endret overtid.
Det laveste nivået det er fornuftig å analysere, er derfor på gruppenivå, som eksempelvis 1. Lys lager. Det er nok data der å grave seg inn i.
 
Det er uansett spennende å sjå utviklinga i innsendte stiler. Er ikkje mange år sidan IPA trona på topp. Kanskje NM-statistikk bør få sin eigen tråd?

Mod edit
deler av innlegget er flyttet hit.
Innlegg i tråden '"Pils" og pilsdefinisjoner' https://forum.norbrygg.no/threads/pils-og-pilsdefinisjoner.45210/post-623573
God idé.

Jeg laget en for NM 2023 i fjor. Hvis jeg endrer tittelen litt, har vi en samletråd for åra framover. Så kan Morten plassere funnene der.

edit: Done: https://forum.norbrygg.no/threads/nm-statistikk-fra-2023-og-framover.45660/
 
Jeg har laget en analyse av NM2024 og sett på tall for de siste ti år. Artikkelen ligger på norbrygg.no sin forside
 
Som førstereisgutt fikk jeg ekstra hjelp og trøst: resultatene kommer når dommerne har drukket sitt.
- og har fått scanna inn skjemaene og gjort alt klart. Det er en god del arbeid her i tillegg til drikkinga;).

Så vi får bare slappe av, og innta samme holdning til resultatene som vi må ha til det parallelle fenomenet som kalles "vår": Det kommer når det kommer:). Og har vi drukket opp de siste flaskene av de ølene vi skulle sendt inn til finalen, så er det uansett litt seint å begynne å brygge nytt nå :p .

RDWHAHB:).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp