NM 2024 - den store diskusjonstråden

Alt vil bli tydeligere etter at vi har fått kontrollregnet finalene… men slik ser det ut nå :cool:
1713564718473.jpeg
 
Allerede tre bidrag ankommet til Årets hjemmebrygger superfinale.

På torsdag har vi et møte i NM komiteen vedr. en mulig fremskyndet publiseringsdato for alle finalene…
Vis vedlegget 67367
Så alle Norgesmestere har fått melding om de har vunnet?

Edit: Det er litt trasig om det er slik at vinnere allerede har blitt kontaktet, når tidslinjen er trukket og publisert. Der står det tydelig at vinnere varsles og resultat publiseres 1. mai, altså om en uke. Forstår tidlig kåring gjort på 7 Fjell, men om det er slik at alle som har vunnet NM-tittel har fått vite det er det vel bare å publisere det med en gang? Det tar bort litt av spenningen for mange vil eg tru når det blir publisert slik som her @msevland , selv om alle intensjoner er gode.
 

Vedlegg

  • received_721534846724155.jpeg
    received_721534846724155.jpeg
    91,7 KB · Sett: 38
Sist redigert:
Vinnerne har alltid blitt kontaktet tidlig - og det er ingen veg utenom akkurat det.
Det er mulig enkelte deltagere har trodd at dette blir annonsert for vinnerne når listene blir publisert, men da har de virkelig ikke fulgt med i timen.
Når fristen nærmer seg, og du ikke har fått en telefonsamtale... så har du ikke vunnet.
Slik er det nå... slik har det alltid vært.
Det som er nytt i år, er at vi ikke holder dette skjult for noen, men er helt åpne om det.
Beklager dersom dette er både provoserende og demotiverende for noen av deltakerne.

Det er første gang jeg arrangerer NM. Det var på enkelte områder lite dokumentasjon - så jeg måtte tidvis finne opp kruttet. Det var viktig for meg å skape handlingsrom for et godt arrangement. Derav mye tid til evaluering av innkomne tall og skjema.
I tillegg til min rause porsjon med tid for kontroll, har dømmestedene vært ekstremt dyktige og effektive. Dette har skapt ytterligere rom i planen.

Dersom flertallet av våre deltagere ønsker at vi skal holde oss til tidsplan, kan vi naturligvis gjøre det. Det betyr bare at vi setter alt på hold, og venter i to til tre uker før vi fortsetter. Jeg har tatt utgangspunkt i at deltakerne ønsker informasjon når den er tilgjengelig.

Et annet punkt er naturligvis hva som er gjort tidligere... og lykke til for dem som kan se et mønster i de siste ti årene. NM har blitt gjennomført på minst ti forskjellige måter. Det eneste som alltid har skjedd, er at vinnerne har blitt kontaktet tidlig.

Den største forskjellen vedr. tidslinjen i år vs. tidligere år... er at ingen har tidligere skrevet en (så tydelig) tidslinje. De har hatt datoer... men ikke i nærheten av hva vi har gjort i 2024. Akkurat nå angrer jeg på akkurat det. Dersom vi ikke hadde gitt denne informasjonen, kunne vi stått fritt til å gjøre hva vi ville. Mulig det er et læringspunkt til 2025.

Et siste punkt.
Personlig har jeg brukt 300-400 timer på NM så langt... og vi er enda ikke ferdige.
Jeg inviterer dere alle til å delta i evalueringen av 2024 ... når den tid kommer.
Inntil videre har jeg tenkt å glede meg over at vi har ni Norgesmestre og atten premierte vinnere av NM.
... og på torsdag avgjør vi når de siste vinnerne blir offentliggjort.

Med vennlig hilsen
alle vi som bruker vår fritid på å arrangere NM
 
Sist redigert:
Vinnerne har alltid blitt kontaktet tidlig - og det er ingen veg utenom akkurat det.
Det er mulig enkelte deltagere har trodd at dette blir annonsert for vinnerne når listene blir publisert, men da har de virkelig ikke fulgt med i timen.
Når fristen nærmer seg, og du ikke har fått en telefonsamtale... så har du ikke vunnet.
Slik er det nå... slik har det alltid vært.
Det som er nytt i år, er at vi ikke holder dette skjult for noen, men er helt åpne på det.
Beklager dersom dette er både provoserende og demotiverende for noen av deltakerne.

Det er første gang jeg arrangerer NM. Det var på enkelte områder liten dokumentasjon - så jeg måtte tidvis finne opp kruttet. Det var viktig for meg å skape handlingsrom for et godt arrangement. Derav mye tid til evaluering av innkomne tall og skjema.
I tillegg til min rause porsjon med tid for kontroll, har dømmestedene vært ekstremt dyktige og effektive. Dette har skapt ytterligere rom i planen.

Dersom flertallet av våre deltagere ønsker at vi skal holde oss til tidsplan, kan vi naturligvis gjøre det. Det betyr bare at vi setter alt på hold, og venter i to til tre uker før vi fortsetter. Jeg har tatt utgangspunkt i at deltakerne ønsker informasjon når den er tilgjengelig.

Et annet punkt er naturligvis hva som er gjort tidligere... og lykke til for dem som kan se et mønster i de siste ti årene. NM har blitt gjennomført på minst ti forskjellige måter. Det eneste som alltid har skjedd, er at vinnerne har blitt kontaktet tidlig.

Den største forskjellen vedr. tidslinjen i år vs. tidligere år... er at ingen har tidligere skrevet en (så tydelig) tidslinje. De har hatt datoer... men ikke i nærheten av hva vi har gjort i 2024. Akkurat nå angrer jeg på akkurat det. Dersom vi ikke hadde gitt denne informasjonen, kunne vi stått fritt til å gjøre hva vi ville. Mulig det er et læringspunkt til 2025.

Et siste punkt.
Personlig har jeg brukt 300-400 timer på NM så langt... og vi er enda ikke ferdige.
Jeg inviterer dere alle til å delta i evalueringen av 2024 ... når den tid kommer.
Inntil videre har jeg tenkt å glede meg over at vi har ni Norgesmestre og atten premierte vinnere av NM.
... og på torsdag avgjør vi når de siste vinnerne blir offentliggjort.

Med vennlig hilsen
alle vi som bruker vår fritid på å arrangere NM
Synes at det skal gis honnør til deg og de som tar på seg den til dels utakknemmelige, men trolig også givende jobben å arrangere NM eller hva som helst av arrangement egentlig. Så håper folk tenker seg litt om før det slenges ut kritikk.
 
Vinnerne har alltid blitt kontaktet tidlig - og det er ingen veg utenom akkurat det.
Det er mulig enkelte deltagere har trodd at dette blir annonsert for vinnerne når listene blir publisert, men da har de virkelig ikke fulgt med i timen.
Når fristen nærmer seg, og du ikke har fått en telefonsamtale... så har du ikke vunnet.
Slik er det nå... slik har det alltid vært.
Det som er nytt i år, er at vi ikke holder dette skjult for noen, men er helt åpne på det.
Beklager dersom dette er både provoserende og demotiverende for noen av deltakerne.

Det er første gang jeg arrangerer NM. Det var på enkelte områder liten dokumentasjon - så jeg måtte tidvis finne opp kruttet. Det var viktig for meg å skape handlingsrom for et godt arrangement. Derav mye tid til evaluering av innkomne tall og skjema.
I tillegg til min rause porsjon med tid for kontroll, har dømmestedene vært ekstremt dyktige og effektive. Dette har skapt ytterligere rom i planen.

Dersom flertallet av våre deltagere ønsker at vi skal holde oss til tidsplan, kan vi naturligvis gjøre det. Det betyr bare at vi setter alt på hold, og venter i to til tre uker før vi fortsetter. Jeg har tatt utgangspunkt i at deltakerne ønsker informasjon når den er tilgjengelig.

Et annet punkt er naturligvis hva som er gjort tidligere... og lykke til for dem som kan se et mønster i de siste ti årene. NM har blitt gjennomført på minst ti forskjellige måter. Det eneste som alltid har skjedd, er at vinnerne har blitt kontaktet tidlig.

Den største forskjellen vedr. tidslinjen i år vs. tidligere år... er at ingen har tidligere skrevet en (så tydelig) tidslinje. De har hatt datoer... men ikke i nærheten av hva vi har gjort i 2024. Akkurat nå angrer jeg på akkurat det. Dersom vi ikke hadde gitt denne informasjonen, kunne vi stått fritt til å gjøre hva vi ville. Mulig det er et læringspunkt til 2025.

Et siste punkt.
Personlig har jeg brukt 300-400 timer på NM så langt... og vi er enda ikke ferdige.
Jeg inviterer dere alle til å delta i evalueringen av 2024 ... når den tid kommer.
Inntil videre har jeg tenkt å glede meg over at vi har ni Norgesmestre og atten premierte vinnere av NM.
... og på torsdag avgjør vi når de siste vinnerne blir offentliggjort.

Med vennlig hilsen
alle vi som bruker vår fritid på å arrangere NM
Det er ingen kritikk til jobben verken frivillige eller dommere gjør, og eg har tidligere framheva mi beundring og takknemlighet til alle som bidrar til gjennomføring. Og alle vinnere er garantert riktige og fortjent!
Tusen takk nok ein gong.

Det eg blir litt overraska over er berre at på tross av all grundig informasjon og statistikk, og satte datoer litt overraskende blir lagt ut at 1: vinnere er offentliggjort på et arrangement uten publikasjon på Norbrygg eller forum. 2: vinnere er allerede kontaktet og fått tid til å sende inn øl i god tid før angitt dato. Mulig det berre er meg, men eg synes i alle fall at når vinnere er kontaktet bør det enten holdes hemmelig til oppgitt dato eller publisert så snart det er klart.

Husk: Det er også spente hjemmebryggere som bruker penger, tid, energi og entusiasme for å bidra til at NM kan gjennomføres.

Bruk gjerne denne posten i evalueringen, men ikkje ta det som ei degradering av den fantastiske innsatsen som blir gjort av arrangør, frivillige og dommere.
 
Sist redigert:
Synes at det skal gis honnør til deg og de som tar på seg den til dels utakknemmelige, men trolig også givende jobben å arrangere NM eller hva som helst av arrangement egentlig. Så håper folk tenker seg litt om før det slenges ut kritikk.
Slenges kritikk? Det må da gå an å komme med saklige tilbakemeldingar uten at man skal bli hårsår?
 
Tilbake
Topp