Oppskrift: Graf!

Etter oppfordring fra Fredda og Asle S poster jeg nå mine erfaringer med brygging av graf.

I likhet med en del andre så har jeg blitt nysgjerrig på konseptet Graf etter å ha sett Brewing TV-episoden om Graf, så jeg tenkte jeg skulle prøve det i håp om at dette ble årets sommerdrikk. I motsetning til andre søkte jeg ikke rundt på ulike forum etter oppskrifter, jeg tenkte simpelthen at sweet stout + cider = sant, under følger oppskriften:

Beersmith 2 Recipe Printout - http://www.Beersmith.com Recipe: #9 Lineær Graf
Brewer: Nicolai Gjellestad
Asst Brewer:
Style: Sweet Stout
TYPE: All Grain
Taste: (30.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 16.30 l
Post Boil Volume: 13.46 l
Batch Size (fermenter): 11.02 l  
Bottling Volume: 10.18 l
Estimated OG: 1.050 SG
Estimated Color: 70.8 EBC
Estimated IBU: 37.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65.00 %
Est Mash Efficiency: 76.4 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
2200.00 g             Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)         Grain         1        78.9 %        
200.00 g              Caramel/Crystal Malt - 60L (118.2 EBC)   Grain         2        7.2 %        
150.00 g              Aromatic Malt (150.0 EBC)                Grain         3        5.4 %        
120.00 g              Chocolate Malt (689.5 EBC)               Grain         4        4.3 %        
120.00 g              Roasted Barley (1450.0 EBC)              Grain         5        4.3 %        
25.00 g               Fuggles [4.50 %] - Boil 60.0 min         Hop           6        24.1 IBUs    
25.00 g               Goldings, East Kent [5.00 %] - Boil 15.0 Hop           7        13.3 IBUs    
1.0 pkg               English Cider Yeast (White Labs #WLP775) Yeast         8        -            


Mash Schedule: BIAB, Full Body
Total Grain Weight: 2790.00 g
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Saccharification  Add 18.01 l of water at 72.0 C          68.9 C        60 min        
Mash Out          Heat to 75.6 C over 7 min               75.6 C        10 min        

Sparge: Remove grains, and prepare to boil wort
Notes:
------


Dette ble tilsammen ca. 11 liter vørter, og jeg blandet det med 10.75 liter Sunniva Premium eplejuice, og på grunn av tidsmangel så ble den stående i gjæringskaret i 4-5 uker. Jeg gjæret med WLP775 English Cider, bygget den opp i to omganger i starter fordi jeg bare hadde 1 rør på 22 liter tilsammen. Ved tapping smakte det veldig tynt og surt, og jeg fryktet at det ikke ble så godt, men etter noen uker karbonering så smaker det friskt og deilig av eple og malt, jeg vil kalle dette årets sommerdrikk!

Eneste problem jeg har opplevd er at gjæren er svært lite flokkulerende, så i en del flasker er det problem at når jeg åpner den, så flyter det mange gjærflak rundt (litt som en snøkule), og danner mange nukleasjonspunkter, og dermed blir en skummende opplevelse. Når jeg skal brygge dette igjen skal jeg prøve å tappe det over i sekundærkar noen uker før tapping, og forhåpentligvis slippe for mye gjær over i flaskene.

Håper dette var til hjelp/inspirasjon!

Edit: La til info om gjæren og starter.
 
No er eg kanskje litt dum, men slik eg leser oppskriften så bør det basert på malten være ein type Stout/porter? Eg skal brygge 45 liter stout i helgen. Vil det funke å ta av 10 liter og tilsette 10 liter eplejuice? Eller er der andre ting å ta hensyn til? (Porteren min er krydret med lakrisrot så litt usikker på om det passer i lag....)
 
Ja, det er tenkt til å være en stout med høy FG ja for å kompensere den tørre cideren.

Jeg tipper det vil gå fint å ta ti liter av den og legge til eplejuice, men merk at eplejuicen vil gjære langt ned og mesk helst med høyere temperatur for å beholde litt restsødme, og da kommer det an på om du vil ha resten av stouten din tørr eller søt. Da jeg tappet synes jeg det var tynt og surt, men heldigvis kom det seg etter endt karbonering.
 
Har grubla litt på hvilken eplejuice man bør bruke.. fra konsentrat eller ikke (den de selger på Rema1000)??
Prisforskjellen er betydelig.
Innholdsfortegnelsen er helt lik på næringsstoffer, energiinnhold etc. Skulle tro at de dermed gjærer likt, med mindre man har fått andre sukkertyper i prosessen med å lage konsentrat.
En blindtest utført på to personer (kanskje ikke helt 100% statistisk robust) gav følgende resultat:
Den fra konsentrat smakte søtest, og litt mørkere i fargen. Smakte litt saft.
Den som ikke var fra konsentrat var mer syrlig, lysere i farge og hadde mer eplesmak.

Noen som har erfaring eller formening om det blir stor forskjell på sluttproduktet?
 
Jeg valgte den juicen fordi den var på tilbud (og det er generelt en god juice), så det var ikke noe mer gjennomtenkt enn det.

Det vi merka når min bror skulle brygge cider var at Sunnivajuicen hadde en OG på 1.050 (troor jeg), mot Rema 1000 sin billigjuice som hadde OG på 1.044.

Når det kommer til graf som skal blandes 50/50 med vørter, så er jeg en smule sikker på at du ikke vil merke noe forskjell. Jeg er ikke så dreven enda at jeg har fått prøvd ut forskjellige juicer, men det kommer :)
 
Du kan eventuelt kjøpe noen kilo epler, kverne de opp, og tilsette sekundær, som man ville gjort med annen fruktøl.
 
Lang, lang tråd på Homebrewtalk om graf. En fordel med å mikse inn malt er at du ikke trenger topp kvalitet eplejuice og at det er drikkbart fortere. Oppdaget dette for en uke siden og satt og leste opp idag,  ser ut som et spennende tema ned masse varieringsmuligheter.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Takk for oppskriften Nicolai :) Jeg kommer også til å meske med malt som om det skulle vært en stout, men heller nok mer mot en frisk og fruktig amerikansk humle.
Hvor lenge har du hatt den på flaske? Og hvis du har hatt den en stundt hvordan har smaken utviklet seg? Jeg brygget en cider i høst som ble flasket i desember, og den har blitt evig mye bedre iløpet av de siste mndene nå. Venter bare på at sola skal begynne å steike på balkongen :)

Flasket forøvrig en mjød (melomel) etter oppskrift fra brewingtv i helgen, og den var så god at jeg kunne ha drukket den rett fra fat :D Gleder meg til å se hva noen mnder med lagring vil gjøre.
 
For å kunne svare på denne posten måtte jeg selvfølgelig sprette en flaske :D


Har hatt den på flaske i 4 uker, og fra tappedag til nå har den kommet seg, maltpreget har kommet seg, det kjennes frisk og godt kombinert med mørke toner av mørkristet malt. Den har altså gått fra å være tynt skvip til å bli en frisk maltdrikk som skal nytes i sommersola. En leskende drikk til fine sommerdager. Kunne kanskje vært en anelse mer maltpreg, men jeg er i grunn fornøyd med slik den er, jeg tror ikke den overlever sommeren :)

Brygget du cideren på vanlig juice, eller fikk du tak i råstoff?

ChristerL: Har vært såvidt innom den på homebrewtalk, men jeg tenkte jeg skulle prøve på egenhånd og se om resultatet ble bra!
 
Har brygget vin og cider med råsaft tidligere (10+ år siden). Og plukket det opp igjen nå, men den jeg satte i høst var kun fra råsaft (ikke konsentrat som vanlig juice).
Tine Premium som du nevnte er råsaft og ikke fra konsentrat, men den er pasteurisert som gjør at den mister noe aroma. Resultat ble så bra at jeg skal ta en tur til gamlingene til høsten for å få kjøpt ferskpresset råsaft fra det lokale bærpresseriet.


*Edit* Cideren som ble brygget i høst ble laget på pasturisert råsaft (juice).
 
Popper i dette sekund flaske nummer to fra Nicolais Graf. Smakte en for en stund siden (har ikke begrep om tid som ikke regnes i større enheter enn timer). Forrige flaske var frisk, noe sur, men med en klar maltklang bak. Den mørke fargen matchet ikke helt den (relativt) tynne munnfylden.

Flaske nummer to: WOW, for en forskjell! Smakene har balansert seg, helt klart endring til det bedre. Ikke akkurat fyldigere, men mindre syrlig, noe som gir malten mer spillerom og  Rent estetisk ville jeg (som Bulmerselsker) hatt en mer gylden farge. Kan drikkes til mat eller til solnedgang.

Har lest litt i Homebrewtalktråden, og der bruker de fleste s-05 eller andre høytflokkulerende alegjær, tror det er safe bet. Har også lest noen som har hatt gode resultater med belgiske gjærsorter, har en klatt med safbrew t-58 i kjøleskapet som kanskje kan gjøre et forsøk. Kommer definitivt til å gjøre et forsøk eller flere på graff. Det er også flere som har gjort parallell for brygginger for å finne utslaget av pasteurisert/upasteurisert/konsentrat jus. Og det virker som om det er friskpresset rett fra eplet som er den hellige gral. Det får vente til høsten.
 
Tilbake
Topp