PicoBrew Zymatic

protto skrev:
Ptrckschndr skrev:
Det høres kanskje ut som jeg er en picobrew selger, men er bare nysgjerrig =)

Hvilke begrensninger har den i forhold til Speidelen? Big Beers på spiedel medfører jo også DME og/eller dobbeltmesk. Trenger man flere humletilsetninger enn de fire kamerne tillater så kan man stanse mitveis og slenge oppi.
Ja, eller ein kan KOKE ned vørteren og få mindre volum og sterkare vørter. Er i utgangspunktet skeptisk til slike nyvinningar som kostar ein arm og ein legg, når det einaste ein treng er ei skikkeleg gryte med varmekjelde og ein meskepose, for å lage world-class-beer. :)

+1

Min forsiktige spådom er at dette ikke blir en suksess og at ølet ikke blir optimalt. Hvordan er f.eks. avdamping (mtp. DMS)?
 
Gahr skrev:
protto skrev:
Ptrckschndr skrev:
Det høres kanskje ut som jeg er en picobrew selger, men er bare nysgjerrig =)

Hvilke begrensninger har den i forhold til Speidelen? Big Beers på spiedel medfører jo også DME og/eller dobbeltmesk. Trenger man flere humletilsetninger enn de fire kamerne tillater så kan man stanse mitveis og slenge oppi.
Ja, eller ein kan KOKE ned vørteren og få mindre volum og sterkare vørter. Er i utgangspunktet skeptisk til slike nyvinningar som kostar ein arm og ein legg, når det einaste ein treng er ei skikkeleg gryte med varmekjelde og ein meskepose, for å lage world-class-beer. :)

+1

Min forsiktige spådom er at dette ikke blir en suksess og at ølet ikke blir optimalt. Hvordan er f.eks. avdamping (mtp. DMS)?

Mykje av det som blir kommentert i denne posten har dei svart på nederst i FAQ-en. Klart, dette er berre deira versjon av saken, men eg har tatt med svara på nokre av spørsmåla her.

http://www.kickstarter.com/projects...omatic-beer-brewing-applia#project_faq_69308
What about controlling off flavors such as DMS?
The Zymatic™ has precise temperature controls so that you, the user, can define all the temperatures throughout the brewing cycle. If you want tannins from the grain- you can pass hot water through the grain after mashing. To keep other off flavors from developing you can do multi-rest mashing, with a protein step at whatever temperature and length you desire.

For DMS, the process itself seems to be very low in production. When the liquid is dropped into the step filter for the boil stage, there is plenty of opportunity for the DMS precursors to escape.

The fact is, we have made hundreds of batches, and had many professional beer brewers come through our tasting room. They typically go through our taps trying to find that one beer that has off flavors from the brewing process. To date they walk away impressed.

Many off flavors can develop due to fermentation problems: wrong yeast, wrong temperature, or insufficient sterilization. With the sterilized keg of wort from the Zymatic™, the chances of losing a batch due to poor sanitation is vastly decreased.

Om koking:

Where does the boil happen?
We usually run the fluid just below boiling temperature. The near boiling occurs in the heat exchanger, adjunct compartments and keg.Through testing we have found that there is nothing magical about boiling- it’s just traditional since beer was invented a long time before thermometers and process controls. In a conventional homebrew system, boiling is important since the temperature control is not as precise- keeping the entrie kettle at 208° steadily for an hour is impossible for most home brew systems. Also in home brew systems, a vigorous boil ensures mixing of the brew kettle. In the Zymatic™, this mixing is done by circulating the wort. We have run extensive testing for hops extraction, off flavors and clarity, and have found no detraction from running slightly less than boil.

Om høg OG:

Higher gravity beers can be a challenge as they are for conventional homebrewers. We’ve brewed all-grain beers up to 1.090 O.G. in the Zymatic™, and for extremely high gravity beers you can mix some DME (dry malt extract) directly in with the rest of the grain. We’ve brewed beers up to 1.1 O.G. this way.
 
Mange forsøk på å lage en kompetent og kompakt ølbryggemaskin opp gjennom tidene.
Ingen av dem fungerer hitil brukbart.
Speidel og lignende er ikke det samme, de er mer forenklede bryggeoppsett.
Jeg personlig tror det er vel mange prosesser/aspekter ved brygging, til at man kan lage en "øltraktermaskin" :)
 
magne1972 skrev:
Mange forsøk på å lage en kompetent og kompakt ølbryggemaskin opp gjennom tidene.
Ingen av dem fungerer hitil brukbart.
Speidel og lignende er ikke det samme, de er mer forenklede bryggeoppsett.
Jeg personlig tror det er vel mange prosesser/aspekter ved brygging, til at man kan lage en "øltraktermaskin" :)
+1
 
Det fantastiske med denne hobbyen, synes jeg, er at man kan la seg inspirere av andre på bl.a. dette forumet og kanskje ønske seg å enten å kjøpe eller lage en eller annen nyvinning på et eller annet vis hele tiden som forbedrer prosessen - eller forbedrer presentasjonen av ølet. En ølmessig nespresso-maskin eller "øltraktemaskin" ville drept all den tiden jeg bruker på å fable om alle mulige utviklinger, så for meg blir dette et mer ideologisk spørsmål  :jaha:
 
Fin manskin for den som:
1. Har 10 tommeltotter
2. Er lat
3. Ikke er nysgjerrig
4. Ikke kan bruke google
5. Vil bli foill uten å gå på butikken

;)
 
Ikke interessant for min del, men hvis det får flere folk til og innse at det finnes annet enn masseprodusert industripils her i verden så er det bare bra spør du meg  :ilike:
 
Vi har brygget øl i flere tusen år... Vi sådde åkeren, fikk korn, tørket det, la det i bekken til spiring, kvernet det, kokte det, dyrket humle, tørket den, heiv den i vørteren... Nough said, det var nedarvede bryggetradisjoner og innlært håndverk. Uten STC1000, uten pid'er, uten temperaturstyringer, uten noe som helst egentlig, annet enn erfaring gitt fra far til sønn, i generasjoner... Det er nettop DET jeg synes er viktig kunnskap -- prosessene som må til for å skape dette underverket kalt øl...
Derfor vil det aldri bli aktuelt for meg å kjøpe et apparat som sier "push on the button, and walk away". NO WAY!! Uansett pris!!
MEN jeg brygger på en Beer Brew, jeg også... Mest fordi jeg ikke har en egen åker, eller en egen bekk, eller egen humle, eller en egen bank...
Hvis PicoBrew funker, er det vel greit å ønske dem velkommen i markedet, eller?
 
Tilbake
Topp