Problemer med beregning av utbytte

Hei,
Jeg får ulikt svar på mine beregninger av utbytte for helgas aller første all grain brygg avhengig av om jeg bruker software eller penn og papir.

Ved bruk av håndbryg.dk sin efficiency from actual OG kalkulator får jeg 75%. Det samme får jeg ved bruk av brewersfriends brewhouse efficiency calculator.

Regner jeg det ut manuelt med formelen SG:(kilo malt X 300 : liter vørter) får jeg ca 80%.

Hva er rett? Tallene jeg legger inn er 5.7 kg pale malt, 27.5 liter vørter og SG på 1.049.

Et tilleggsspørsmål : tallene ovenfor var fra målingen før kok. effektivitetsberegningen skal bli den samme om jeg bruker tallene etter kok ikke sant? Sukkerinnhold er jo det samme, bare mer konsentrert etter kok?

Takk for svar!

Sent fra min SGPT12 via Tapatalk
 
Smilyen i posten ovenfor er et deletegn etterfulgt av første del av parentesen. Min avsky for smilys er ikke blitt mindre med dette :)

Sent fra min SGPT12 via Tapatalk
 
Potensielt utbytte: (antall kilo X potensielt utbytte) / liter før kok = (5,7 x 317) / 27,5 = 65,64

Effektivitet av meskingen vil da være: 49 / 65,64 = 74,65

Altså 75 % om man runder opp :)
 
Potensielt utbytte: (antall kilo X potensielt utbytte) / liter før kok = (5,7 x 317) / 27,5 = 65,64

Effektivitet av meskingen vil da være: 49 / 65,64 = 74,65

Altså 75 % om man runder opp :)

Nettopp. Jeg har altså brukt for lav faktor for potensielt utbytte. Ved søk rundt på forumet så jeg faktoren 3oo og 296 brukt. Hvor har du tallet 317 fra?

Takk for svar!
 
Nettopp. Jeg har altså brukt for lav faktor for potensielt utbytte. Ved søk rundt på forumet så jeg faktoren 3oo og 296 brukt. Hvor har du tallet 317 fra?

Takk for svar!


Jeg bruket tabellen på side 193 i How to brew av Palmer. Det er nok ikke så nøye om du bruker 300 eller 317 for pale malt, men du bør velge deg ett sett med tall som du benytter hver gang.
 
Det samme får jeg ved bruk av brewersfriends brewhouse efficiency calculator.
Jeg får også lavere tall av Brewersfriend enn hvis jeg bruker utregningen nevnt over. Siste batch klokket inn på 88% med egen utregning (faktor 300), og 83.3% av Brewersfriend på det jeg antar de mener er "Pre-Boil Efficiency". (På den batchen hadde jeg for øvrig iflg. Brewersfriend en 'brewhouse efficiency' på 71%).

Antar de fleste tenker på meskeutbytte når de prater om utbytte her på huset(?)... men om det er mest vanlig å måle før eller etter kok er jeg ikke sikker på, trodde førstnevnte men ser det varierer litt.
 
Det er meskeutytte jeg tenker på her. Jeg tror som jeg skrev over at det er fornuftig å velge seg ett sett med tall for utbytte, eller en spesifik kalkulator, man bruker hver gang slik at man ikke sammenligner tall med forskjellige forutsetninger fra gang til gang.

Jeg regner forøvrig før kok da det er lettere å måle nøyaktig mengde i kjelen, i motsetning til etter kok da man har trub osv. I tillegg så er det en fordel å beregne meskeutbytte før koking. Da kan man eventuelt justere for å oppnå den OG man ønsker ved f. eks å koke hardere og / eller lengere dersom man ender opp med et lavere utbytte enn oppskriften var beregnet for.

Brewhouse efficiency er noe annet. Det sier noe om hvor effektivt systemet ditt er med tanke på hvor mye du klarer å få over i gjæringskaret ditt.
 
Tilbake
Topp