sanuel adams boston lager oppskrift

Tillater meg å gjenopplive denne, da jeg har lyst til å prøve meg på en Sam Adams klone:

Jeg fant en oppskrift på Brewfather, som ser slik ut: https://web.brewfather.app/tabs/recipes/recipe/tPq5hSeQKHgmP1AwCjdWc5IA9EgLwx

Er det noen som har erfaringer (ser det er en del som har brygget Sam Adams kloninger etter å ha søkt), eller bare synspunkter på oppskriftene, mtp hva de ville valgt? Eller justert?

Passer meg veldig bra at den siste bruker w-34/70, som jeg har i mengder, så det kommer jeg nok til å gå for uansett, med mindre noen mener noe annet blir veldig mye bedre :)
 
Jeg brygget denne i vinter etter oppskriften til homebrewacademy (https://homebrewacademy.com/sam-adams-boston-lager-clone-recipe/).

Den ble særdeles god, men siden det ikke er Sam Adams å få kjøpt i butikkene lengre så fikk jeg ikke sammenlignet med originalen. Men fra minnet, så mener jeg kanskje at originalen hadde enda litt mer «punsh»
Denne oppskriften ser ut til å være gyldig. Ellers hadde jeg tenkt å anbefale følgende oppskrift, som er nesten identisk:


Tillater meg å gjenopplive denne, da jeg har lyst til å prøve meg på en Sam Adams klone:

Jeg fant en oppskrift på Brewfather, som ser slik ut: https://web.brewfather.app/tabs/recipes/recipe/tPq5hSeQKHgmP1AwCjdWc5IA9EgLwx

Beklager, jeg klarte ikke å få linken din til å fungere ordentlig.

Jeg vil fraråde å bruke den tørkede W-34/70 gjærstammen, og vil i stedet anbefale en flytende stamme som Wyeast 2124, Wyeast 2206, Wyeast 2487 eller WLP833, eller omtrent hvilken som helst annen lignende flytende lagerstamme. Hvis du vil prøve en tørket gjær, foreslår jeg Fermentis S-189 i stedet for W-34/70.
 
Denne oppskriften ser ut til å være gyldig. Ellers hadde jeg tenkt å anbefale følgende oppskrift, som er nesten identisk:




Beklager, jeg klarte ikke å få linken din til å fungere ordentlig.

Jeg vil fraråde å bruke den tørkede W-34/70 gjærstammen, og vil i stedet anbefale en flytende stamme som Wyeast 2124, Wyeast 2206, Wyeast 2487 eller WLP833, eller omtrent hvilken som helst annen lignende flytende lagerstamme. Hvis du vil prøve en tørket gjær, foreslår jeg Fermentis S-189 i stedet for W-34/70.

Takk! Hvorfor foretrekker du de andre over w-34/70?
 
Takk! Hvorfor foretrekker du de andre over w-34/70?
Jeg synes bare at W-34/70 er litt kjedelig, og ser heller ikke ut til å eldes godt. En flott pilsner bør bli bedre etter en lengre modningsperiode. For meg, når jeg bruker W-34/70, må jeg drikke alt ølet ungt fordi det har en tendens til å ikke bli bedre med alderen, men mister en viss "gnist", hvis det gir noen mening. De andre stammene resulterer i overlegent smakende pilsnerøl, etter min ydmyke mening. Mange mennesker elsker W-34/70 og jeg er enig i at det er en god gjær; men jeg tror ikke den fortjener så enorm ros. Det er overvurdert. Det er mange alternativer som jeg tror er bedre. Disse er verdt å utforske.
 
Gjæren spiller vel litt andrefiolin i et øl som dette? Så lenge det er en nøytral gjær burde det vel funke? Jeg har kun forsøkt denne én gang og da med w34/70, men det kan godt være at det blir enda bedre med en annen gjærstamme.

På nettsiden deres så skriver de «Pale Malt Blend» + Caramel 60. Med fokus på Blend, så kommer jeg til å erstatte litt pale malt med Vienna eller Munich samt øke de sene humletilsetningene noe.
 
Sist redigert:
Den ble særdeles god

Meskestegene i denne oppskriften er jo litt spesiell: 40C, 50C, 68C og 75C.
Jeg mener å huske at oppskriften kom fra Jim Kocks oldefar. På oldefarens tid var nok malten ganske undermodifisiert og da var nok 40C og 50C stegene nødvendige, men hva med dagens modifiserte malt? Mange mener jo at disse stegene er til skade for munnfølelse og skum når modifisert malt brukes, men din erfaring er altså motsatt?
 
Meskestegene i denne oppskriften er jo litt spesiell: 40C, 50C, 68C og 75C.
Jeg mener å huske at oppskriften kom fra Jim Kocks oldefar. På oldefarens tid var nok malten ganske undermodifisiert og da var nok 40C og 50C stegene nødvendige, men hva med dagens modifiserte malt? Mange mener jo at disse stegene er til skade for munnfølelse og skum når modifisert malt brukes, men din erfaring er altså motsatt?
Jeg skal ikke påstå at det er motsatt, for jeg har kun smakt min versjon av en slik klone, foruten originalen. Det kan godt være at disse stegene er unødvendige og kanskje blir det til og med bedre uten. Men det var ingenting i veien med skum eller munnfølelse i min øl, som jeg merket meg i hvert fall. Jeg kjørte meskestegene som beskrevet i oppskriften. Det er så enkelt med stegmesking på en bryggemaskin, så når oppskriften har gode tilbakemeldignger ser jeg ingen grunn til å fravike… :)
 
Jeg skal ikke påstå at det er motsatt, for jeg har kun smakt min versjon av en slik klone, foruten originalen. Det kan godt være at disse stegene er unødvendige og kanskje blir det til og med bedre uten. Men det var ingenting i veien med skum eller munnfølelse i min øl, som jeg merket meg i hvert fall. Jeg kjørte meskestegene som beskrevet i oppskriften. Det er så enkelt med stegmesking på en bryggemaskin, så når oppskriften har gode tilbakemeldignger ser jeg ingen grunn til å fravike… :)
Greit å høre. Jeg har aldri brukt 40C, men bruker ofte 52C på mine pilsnere.
 
Noe skjer i hvert fall med en proteinrast, nemlig at vaskejobben øker! :p

Denne er jo interessant:
 
Hvis du vil prøve en tørket gjær, foreslår jeg Fermentis S-189 i stedet for W-34/70.
Har litt blanda erfaring her. Nå er jeg ferdig med en halvkilo S-189 uten å ha blitt særskilt imponert av de øla. W34/70 kan nok sikkert sies å være litt hypet, men er vel og bransjestandard på tørrgjær for lager. Våtgjæra du nevner er ganske vanskelig å få tak i nå om dagen.
 
For meg, når jeg bruker W-34/70, må jeg drikke alt ølet ungt fordi det har en tendens til å ikke bli bedre med alderen, men mister en viss "gnist", hvis det gir noen mening.
Høres mer ut som at du kanskje har vært uheldig med et eller anna i prosessen. Har både pils og bock som er fra 1-2 år gamle og nydelig gode. Julebokken fra feb 22 var gjæra med W34/70. Lagret seg bedre enn Diamond faktisk.
 
Høres mer ut som at du kanskje har vært uheldig med et eller anna i prosessen. Har både pils og bock som er fra 1-2 år gamle og nydelig gode. Julebokken fra feb 22 var gjæra med W34/70. Lagret seg bedre enn Diamond faktisk.
Kanskje jeg burde gi W-34/70 noen flere sjanser før jeg dømmer den videre. Takk for tilbakemeldingen!
 
Tilbake
Topp