Trenger tips til kokeplate

gustavf

Administrator
Oslo amtørbryggerlaug har et oppsett der vi bruker ei kokeplate under meskekjelen for å justere mesketemperatur. Dessverre har vi litt problemer med å finne ei solid og brukandes kokeplate til å sette en stor kjele på. Vi kan ikke bruke induksjon, for plata skal styres av en PID.

Er det noen som vet om ei kokeplate som kan anbefales? Pris er ikke spesielt viktig, men gjerne under 1000 kr.
 
Eg har brukt WIlfa kokeplata mi (2000 W) på ein 13 kg tung 36 liters kjele med 30 liter i = 43 kg. 3-400 kr på elkjøp. Det går det og - men den står jo litt og vaglar så det sikraste er å byggja ei lita plattform som kjelen står på slik som N-4760 seier. Eg har brukt mykje tid på å søkja etter større kokeplater og det einaste eg har funne så langt er slike dei brukar på storkjøkken - då kan du få dei ganske store - men dei blir også storkjøkkenpris på.
 
Eg har brukt WIlfa kokeplata mi (2000 W) på ein 13 kg tung 36 liters kjele med 30 liter i = 43 kg. 3-400 kr på elkjøp. Det går det og - men den står jo litt og vaglar så det sikraste er å byggja ei lita plattform som kjelen står på slik som N-4760 seier.

Vi har hatt ei ramme på tre sider av kokeplata for å ta av vekta fra kjelen. Dessverre fungerte det ikke mer enn et par måneder. Bilde av koblingsboksen i plata er er vedlagt, og er ikke noe pent syn.

Bryggeriet til Oslo amatørbryggerlaug er utsatt for ganske hard bruk. Det brygges opptil 20 batcher i måneden der, med mange forskjellige brukere. Deler som ellers ikke er forbruksvare (varmeelementer, pumper, sensorer, slanger, refraktometre) har påfallende kort levetid og må være av litt høyere kvalitet enn på de fleste personlige bryggerier...
kokeplate.jpg
 
Eg har brukt WIlfa kokeplata mi (2000 W) på ein 13 kg tung 36 liters kjele med 30 liter i = 43 kg. 3-400 kr på elkjøp. Det går det og - men den står jo litt og vaglar så det sikraste er å byggja ei lita plattform som kjelen står på slik som N-4760 seier. Eg har brukt mykje tid på å søkja etter større kokeplater og det einaste eg har funne så langt er slike dei brukar på storkjøkken - då kan du få dei ganske store - men dei blir også storkjøkkenpris på.
Wilf'aen min er testet opp til 42kg uten støttehjul, sykler fint alene uten fjær.Hvor den er kjøpt husker jeg ikke, hadde ca. 1cm støv på seg i kottet. Står støtt som fjell 14110019.jpg 14110019.jpg
 
Wilf'aen min er testet opp til 42kg uten støttehjul, sykler fint alene uten fjær.Hvor den er kjøpt husker jeg ikke, hadde ca. 1cm støv på seg i kottet.

Denne typen kokeplater er dessverre ikke i salg lenger. Dagens Wilfa-plater er en mye spinklere konstruksjon. Spørs om ikke loppemarked er stedet å kjøpe kokeplater.
 
Det gikk jo noen brygg før den treramma kom på plass. Koblingsboksen kan ha fått seg en smell da, og holdt ut litt lenger enn den skulle.
Sikkert mulig å fikse ny treramme som er litt tightere, med gummiknotter under så den ikke råtner av fuktigheten.
 
Tilbake
Topp