Stare med ølbrygging - Hjelp!

Hei.

Har lenge ønsket å starte med ølbrygging, og har i det siste begynt å se etter utstyr for dette. Jeg ser etter en bryggemaskin som ikke er alt for dyr, i tilfelle tiden ikke strekker til, og det ikke blir brukt.
Kom over denne på netthandelen, men den virker mistenksomt billig. Etter litt googling, virker det som om folk er relativt fornøyd med den, med tanke på prisen. Har også trålet finn for en Beer brew 30 som også virker som et godt alternativ.
Ulempen med den fra netthandelen er vel at det ikke følger med noe form for pumpe? Er dette noe som er nødvendig? Fører det til noe ekstra jobb hvis man ikke har det?
Vet jeg også trenger et startsett, men dette ser jeg de har for en ok pris på diverse nettsider.
Erfaringsmessig, er det lurere å vente til typ black friday for å se om noen av de store nettsidene kjører kampanje på bryggemaskiner?

Må også presisere at jeg har Null erfaring, bortsett fra en del googling, og youtube videoer jeg har sett gjennom. Tar imot alt av tips med glede!

Takk!
 
Det ligger mye god informasjon her på forumet for nye til hobbyen. Hvilket utstyr du velger avhenger av både plass og lommebok. En pumpe i bryggeren gjør det enklere å skape bevegelse i vørteren under nedkjøling, og om du ønsker å tappe til en gjæringsbøtte som står i et skap kan du pumpe vørteren over dit i stedet for å tappe til bøtta og løfte den på plass. Sirkulering gjør du like enkelt med et litermål og krana på bryggeren.

 
Det ligger mye god informasjon her på forumet for nye til hobbyen. Hvilket utstyr du velger avhenger av både plass og lommebok. En pumpe i bryggeren gjør det enklere å skape bevegelse i vørteren under nedkjøling, og om du ønsker å tappe til en gjæringsbøtte som står i et skap kan du pumpe vørteren over dit i stedet for å tappe til bøtta og løfte den på plass. Sirkulering gjør du like enkelt med et litermål og krana på bryggeren.

Takk for info, Steinar. Veldig bra tråd du linket til!

Skal brygge på garasjen, så er litt begrenset med plass, men har rom for bryggemaskin, samt kjøleskap og flaskestasjon.
Så fordelen med f.eks Beer brew automatic, er at jeg slipper prosessen med å sirkulere manuelt? Er ikke dette en prosess som tar litt tid?

Budsjettmessig, så ser jeg for meg å få en grei bryggemaskin for en 1500 kr på Finn (Hovedsaklig beer brew 30 automatic som ligger i denne prisklassen), men var nysgjerrig på den fra Netthandelen grunnet pris. Ser et startsett koster ca 2000 på brewshop, så må jeg ordne meg et kjøleskap og varme/inkbird for gjæring, siden det er uisolert garasje.

Ser det også ligger en del videoer om hvordan bruke Beer brew 30 på nett, som gjør meg litt mer komfortabel med å bruke denne maskinen.
 
Hvilke ytre forhold har du? Stort hus med kjeller eller liten leilighet - for å ta ytterpunktene?

Noe av det viktigste å tenke på - om du skal brygge innendørs - er muligheta for ventilasjon. Du slipper ut veldig mye damp når du koker vekk +/- 4 liter vann, som du gjør når du koker vørteren en time, som er det vanlige. Første gangen jeg brygga, kokte jeg på badet, og tenkte at det holdt med ei vifte i vinduet. Det gjorde det ikke; vannet rant av vegger og tak:). Løsninga mi er å koke under kjøkkenvifta; det funker. Men da må jeg først trille vekk komfyren - og det kan du jo ikke gjøre om du har komfyrtopp bygget inn i benk.

Det finnes relativt enkle Petter Smart-måter å rigge ventilasjon på. Skriv "ventilasjon" i søkefeltet her på forumet, og søk etter poster skrevet av msevland, så finner du mye god info. Men det meste krever noe plass. Hvis ikke, er et system for kondensering av dampen en mulighet. Slike finnes, men det er greit å vite før du går i gang med å skaffe utstyr hvordan du må ta hensyn til ventilasjonsmulighetene.

Vørter kan lages med mange slags utstyr, og det spiller egentlig ingen rolle for kvaliteten på produktet hva slags utstyr du skaffer. Det som teller, er å ha kunnskap - og så er det sjølsagt viktig for gleden av brygginga å ha et oppsett som er praktisk, og som du trives med. Men det som avgjør hvor godt øl du får, er hvordan du håndterer gjær, gjæring, tapping og oppbevaring. Formelen er: Nok gjær av god kvalitet + god kontroll med gjæringstemperatur + begrensning av ølets kontakt med oksygen under tapping + kald lagring.

Igjen spiller ytre forhold en rolle. Gjæren krever at temperaturen kan holdes stabil innafor visse grenser. Vanlig romtemperatur er for varmt, så du trenger et kjøligere rom - men ikke for kaldt, heller - bortsett fra om du skal brygge undergjæra øl/lagerøl, som f.eks. pils.) Du bør kunne sette opp temperaturen etter at hovedgjæringa er over, enten gjennom å øke romtemperaturen eller gjennom å flytte gjæringskaret til et varmere rom. La oss si du har et rom som holder 17 grader, som er et fint utgangspunkt for de fleste ale-typer. Gjæringa produserer varme, så det blir varmere i gjæringskaret enn i rommet, gjerne to til tre grader. Når gjæringa begynner å avta etter to-tre dager, synker temperaturen, og det skal den helst ikke få gjøre.

Har du ikke et rom med passende temperatur, og har du ikke mulighet til regulere temperaturen i det gjærende ølet gjennom å øke romtemperatur eller gjennom å flytte karet, må du investere i utstyr for temperaturregulering, f.eks. et lite kjøleskap som du kobler med en termostat. Det finnes andre og dyrere systemer, så om du har tilgang til ubegrensa midler, er det mye å velge i:).

Om du opererer med et budsjett, ville jeg prioritert å anskaffe det som trengs for å kontrollere gjæringstemperaturen. Kan du ikke holde styr på den, hjelper det lite om du har en bryggemaskin til 80 000.
 
Hvilke ytre forhold har du? Stort hus med kjeller eller liten leilighet - for å ta ytterpunktene?

Noe av det viktigste å tenke på - om du skal brygge innendørs - er muligheta for ventilasjon. Du slipper ut veldig mye damp når du koker vekk +/- 4 liter vann, som du gjør når du koker vørteren en time, som er det vanlige. Første gangen jeg brygga, kokte jeg på badet, og tenkte at det holdt med ei vifte i vinduet. Det gjorde det ikke; vannet rant av vegger og tak:). Løsninga mi er å koke under kjøkkenvifta; det funker. Men da må jeg først trille vekk komfyren - og det kan du jo ikke gjøre om du har komfyrtopp bygget inn i benk.

Det finnes relativt enkle Petter Smart-måter å rigge ventilasjon på. Skriv "ventilasjon" i søkefeltet her på forumet, og søk etter poster skrevet av msevland, så finner du mye god info. Men det meste krever noe plass. Hvis ikke, er et system for kondensering av dampen en mulighet. Slike finnes, men det er greit å vite før du går i gang med å skaffe utstyr hvordan du må ta hensyn til ventilasjonsmulighetene.

Vørter kan lages med mange slags utstyr, og det spiller egentlig ingen rolle for kvaliteten på produktet hva slags utstyr du skaffer. Det som teller, er å ha kunnskap - og så er det sjølsagt viktig for gleden av brygginga å ha et oppsett som er praktisk, og som du trives med. Men det som avgjør hvor godt øl du får, er hvordan du håndterer gjær, gjæring, tapping og oppbevaring. Formelen er: Nok gjær av god kvalitet + god kontroll med gjæringstemperatur + begrensning av ølets kontakt med oksygen under tapping + kald lagring.

Igjen spiller ytre forhold en rolle. Gjæren krever at temperaturen kan holdes stabil innafor visse grenser. Vanlig romtemperatur er for varmt, så du trenger et kjøligere rom - men ikke for kaldt, heller - bortsett fra om du skal brygge undergjæra øl/lagerøl, som f.eks. pils.) Du bør kunne sette opp temperaturen etter at hovedgjæringa er over, enten gjennom å øke romtemperaturen eller gjennom å flytte gjæringskaret til et varmere rom. La oss si du har et rom som holder 17 grader, som er et fint utgangspunkt for de fleste ale-typer. Gjæringa produserer varme, så det blir varmere i gjæringskaret enn i rommet, gjerne to til tre grader. Når gjæringa begynner å avta etter to-tre dager, synker temperaturen, og det skal den helst ikke få gjøre.

Har du ikke et rom med passende temperatur, og har du ikke mulighet til regulere temperaturen i det gjærende ølet gjennom å øke romtemperatur eller gjennom å flytte karet, må du investere i utstyr for temperaturregulering, f.eks. et lite kjøleskap som du kobler med en termostat. Det finnes andre og dyrere systemer, så om du har tilgang til ubegrensa midler, er det mye å velge i:).

Om du opererer med et budsjett, ville jeg prioritert å anskaffe det som trengs for å kontrollere gjæringstemperaturen. Kan du ikke holde styr på den, hjelper det lite om du har en bryggemaskin til 80 000.
Hei, Finn. Takk for fyldig svar!

Jeg skal brygge i en uisolert garasje. Ekstremt varmt på sommeren, ganske kaldt på vinteren. Har planlagt å skaffe et lite kjøleskap med frostvakt og inkbird for å kontrollere temperaturen.
Mtp damt, har jeg greit med ventilasjon i garasjen, så det er heldigvis ikke noe problem! :)

Som nevnt over, vurderer jeg den maskinen fra netthandelen, men er som du nevner, greit å gjøre det så praktisk som mulig.
Om jeg skal spare penger, og ofre pumpe/sirkulasjon, så går det vel mye mer tid til 'manuelt' arbeid? Har to unger som krever sitt, så har ikke akkurat tid til å sitte å sirkulere for hånd og lange tider :)

Da skal jeg tråle finn litt for et billig kjøleskap og eventuelt en inkbird, så er det viktigste på plass! Takk!
 
Om jeg skal spare penger, og ofre pumpe/sirkulasjon, så går det vel mye mer tid til 'manuelt' arbeid? Har to unger som krever sitt, så har ikke akkurat tid til å sitte å sirkulere for hånd og lange tider :)
Det er blitt et fenomen det der, hvor man tror at det er nødvendig å sirkulere. Rent egentlig etter at du har rørt inn malten kan den få stå helt i fred fram til du skal skylle. Noe bedre utbytte kan man få av å røre en gang hvert kvarter, og klarere vørter til koking får du hvis du sirkulerer enten for hånd eller med pumpe. Kontinuerlig sirkulering av vørter over mesken er unødvendig, og om man ikke passer på der så kan det dannes kanaler i mesken som gjør skyllinga vanskeligere - vannet renner fort gjennom uten å dra med seg resten av godsakene som sitter i mesken.

Mesk inn 4-5 grader høyere enn mesketemperatur. Her fins det kalkulatorer som hjelper deg til å beregne rett ut fra temperatur i malten. Rør inn til klumper er oppløst, la stå i en halvtime før du da rører i øverste 3/4 av mesken. Da kan du også tappe av et par-tre liter fra krana og slå over mesken med et litermål. La stå en halvtime til, så har du da meska i en time og du er ferdig med det. Rør igjen i øverste halvpart av mesken, tapp av vørter og slå over mesken med litermål til det renner noenlunde klart ut av krana. Typisk 3-4 liter er nok på en 30 liter. Rør igjen i øverste halvpart, la stå noen minutter, og heis opp maltrøret sakte og forsiktig. Man ønsker at malten skal sette seg sakte slik at du danner et jevnt filter her, som gjør at skyllevannet ditt bruker god tid på å renne gjennom. Da får man godt utbytte.

Fordelen med en maskin med pumpe er ved nedkjøling. Da kan du ha dyppkjøleren i kjelen samtidig som pumpa går med whirlpool armen for å sirkulere vørter rundt kjølespiralen. Ulempen med designet til Beer Brew og flere, er inntaket til pumpa som sitter i bunn. Det tetter seg veldig lett bare med små mengder humle. Da jeg brukte denne type brygger var det meskespaden som stod for bevegelse i vørteren under nedkjøling. Orka bare ikke styret med å blåse ned i røret for å fjerne det som satt fast ved impeller til pumpa.
 
Det er blitt et fenomen det der, hvor man tror at det er nødvendig å sirkulere. Rent egentlig etter at du har rørt inn malten kan den få stå helt i fred fram til du skal skylle. Noe bedre utbytte kan man få av å røre en gang hvert kvarter, og klarere vørter til koking får du hvis du sirkulerer enten for hånd eller med pumpe. Kontinuerlig sirkulering av vørter over mesken er unødvendig, og om man ikke passer på der så kan det dannes kanaler i mesken som gjør skyllinga vanskeligere - vannet renner fort gjennom uten å dra med seg resten av godsakene som sitter i mesken.

Mesk inn 4-5 grader høyere enn mesketemperatur. Her fins det kalkulatorer som hjelper deg til å beregne rett ut fra temperatur i malten. Rør inn til klumper er oppløst, la stå i en halvtime før du da rører i øverste 3/4 av mesken. Da kan du også tappe av et par-tre liter fra krana og slå over mesken med et litermål. La stå en halvtime til, så har du da meska i en time og du er ferdig med det. Rør igjen i øverste halvpart av mesken, tapp av vørter og slå over mesken med litermål til det renner noenlunde klart ut av krana. Typisk 3-4 liter er nok på en 30 liter. Rør igjen i øverste halvpart, la stå noen minutter, og heis opp maltrøret sakte og forsiktig. Man ønsker at malten skal sette seg sakte slik at du danner et jevnt filter her, som gjør at skyllevannet ditt bruker god tid på å renne gjennom. Da får man godt utbytte.

Fordelen med en maskin med pumpe er ved nedkjøling. Da kan du ha dyppkjøleren i kjelen samtidig som pumpa går med whirlpool armen for å sirkulere vørter rundt kjølespiralen. Ulempen med designet til Beer Brew og flere, er inntaket til pumpa som sitter i bunn. Det tetter seg veldig lett bare med små mengder humle. Da jeg brukte denne type brygger var det meskespaden som stod for bevegelse i vørteren under nedkjøling. Orka bare ikke styret med å blåse ned i røret for å fjerne det som satt fast ved impeller til pumpa.
Takk for veldig oppklarende svar, og fremgangsmåte! Skal printe ut å ha over bryggeren :)
Fikk følelsen av at å sirkulere vørteren over mesken var et must, men er godt å lese at man strengt tatt ikke trenger det.

Ser for meg å begynne med 30L oppskrifter, for å slippe å eventuelt ødelegge 60L med øl. Har også funnet Brewfather appen hvor det var mye god informasjon mtp vannmegnde, koketid, mesketid osv.

Føler meg trygg på prosessen og utstyret nå, så da var det bare å gå til innkjøp!
 
Så bra at du ønsker å begynne med brygging av øl.

Hvor i landet holder du til kan jo være noen i nærheten av deg som allerede brygger som du kan være med å lære fra.

Skulle jeg ha begynt på nytt hadde jeg nok vurdert å gå for en 30l brygger, for eksempel Grainfather 30l, Brewzilla 30l. Disse ligger på pris ifra 2500 og oppover, men holder seg i pris. Så hvis man slutter så får man igjen pengene.

Eventuelt hvis man ønsker å se om dette er noe for deg. Så kan man først gå for et FWK (Fresh wort kit). Da trenger man bare å ha gjæringsmulighet. Dvs. helle vørteren i en gjærdunk tilsette vann hvis ønskelig og ha oppi gjær. Så er det å vente ca 14 dager før man kan ha det på flasker med sukker for å karbonere. Vente nye 14 dager så er det bare å sette det kaldt og nyte. Vet om andre som begynte med FWK og har oppgradert etter det til brygger.
 
Ser for meg å begynne med 30L oppskrifter, for å slippe å eventuelt ødelegge 60L med øl. Har også funnet Brewfather appen hvor det var mye god informasjon mtp vannmegnde, koketid, mesketid osv.
Brewfather er et supert hjelpemiddel, og det hadde blitt en del mer penn og papir uten det verktøyet. Likevel, bruk det som et hjelpemiddel og ikke en bibel. Vannmengder er ok å ta i hodet, treffer vanligvis godt da også. Profilen til bryggeren må stemme for at du skal få rett tall ut fra Brewfather, og det vil endre seg fra brygg til brygg om du har 4,5 kilo malt eller 6 kilo malt.

23 liter til gjæring med kjappe eksempler.

Meskevann = Vekt av malt + 3 x antall kilo malt.
* Eksempel: 5 kilo + (5 x 3) = 20 liter meskevann. Du kan gange med 2.5 hvis 3 blir for løs mesk.

Skyllevann = Ønsket volum ved kokestart - meskevann + liter absorbert av malt.
* Eksempel: 29 liter til kok - 20 liter meskevann + 6 x 0.8 = 14 liter skyllevann.

Kokestart / endt skylling: 23 liter + trub + avkok.
* Eksempel: 4 liter trub er greit å gjennomsnittlig anta, rundt 2-2.5 liter i timen er normalt avkok. For å få 23 liter i bøtta må du da ha 29 liter til kokestart. Trub vil variere alt etter hvor mye humle du kjører i kok. Kan bruke poser eller grovt filter for å minske på vegetasjonen i gryta.

Så er det ikke så ufattelig nøye hvis oppskrifta sier OG: 1.048 og at du må ha 1.048 blank til gjæring. Det blir veldig godt øl av både 1.045 og 1.051 også.
Føler meg trygg på prosessen og utstyret nå, så da var det bare å gå til innkjøp!
Det er massevis av videoer på Youtube, både folk som gjør ting rett og feil. Det viktigste er reinhold, nest viktigst er god gjær.

Så må du gjøre deg opp en mening hvordan du vil servere ølet, fat, flaske eller boks. Enklest og billigst i lengda er absolutt fat med sodastream.
 
Sist redigert:
Så bra at du ønsker å begynne med brygging av øl.

Hvor i landet holder du til kan jo være noen i nærheten av deg som allerede brygger som du kan være med å lære fra.

Skulle jeg ha begynt på nytt hadde jeg nok vurdert å gå for en 30l brygger, for eksempel Grainfather 30l, Brewzilla 30l. Disse ligger på pris ifra 2500 og oppover, men holder seg i pris. Så hvis man slutter så får man igjen pengene.

Eventuelt hvis man ønsker å se om dette er noe for deg. Så kan man først gå for et FWK (Fresh wort kit). Da trenger man bare å ha gjæringsmulighet. Dvs. helle vørteren i en gjærdunk tilsette vann hvis ønskelig og ha oppi gjær. Så er det å vente ca 14 dager før man kan ha det på flasker med sukker for å karbonere. Vente nye 14 dager så er det bare å sette det kaldt og nyte. Vet om andre som begynte med FWK og har oppgradert etter det til brygger.
Hei, og takk for svar!

Holder til på Sørlandet. Har noen kollegaer som brygger, kan eventuelt høre med de. Er jo greit å få litt innspill av noen som kan det :)

Har kikket litt på både Brewzilla og Grainfather. De er begge litt over budsjett, spesielt grainfather, men er jo greit med en kvalitetsmaskin som ikke taper seg for mye i verdi om det ikke skulle bli noe. Holder en knapp på maskin fra Beer Brew, eller Brewzilla, men er lite av de på finn innenfor min sone. Må eventuelt få de til å sende.

Har vudert FWK også, men ønsker å teste hele prosessen, samt at all grain virker som en litt 'artigere' prosess :)
 
Grunnen til at du finner spesielt mye (positivt) om Beer Brew er at det var en av de første maskinene som ble masseprodusert. Før det var det stort sett Brew in a bag (BIAB), to eller tre kjeler.

Jeg hadde ikke kjøpt en billig 60L ny. Hadde vurdert en brukt 30L
Alt nytt taper du penger på.

Dersom du har venner som brygger, brygg med dem.
Mulig du etterpå får lånt en maskin av dem en kveld

FWK er også en fin start. Deretter går du videre…
 
Blir det for hustrint å brygge i garasjen om vinteren, kan du uten særlig mye ekstra utstyr brygge batcher på 10-12 liter på komfyren, forutsatt at du har en ventilator som dytter lufta ut:). Du trenger vel en enkel kjele til å varme skyllevann i, og den kan du også fint brygge i.
 
Blir det for hustrint å brygge i garasjen om vinteren, kan du uten særlig mye ekstra utstyr brygge batcher på 10-12 liter på komfyren, forutsatt at du har en ventilator som dytter lufta ut:). Du trenger vel en enkel kjele til å varme skyllevann i, og den kan du også fint brygge i.
Jeg har sluttet å varme skyllevannet, taper ingenting på meskeeffektivitet, men 10 minutter på oppvarming, vel verdt det :)
 
Jeg har sluttet å varme skyllevannet, taper ingenting på meskeeffektivitet, men 10 minutter på oppvarming, vel verdt det :)
Det stemmer nok - har prøvd det, jeg også. Det er jo en del varme i mesken - og en kan også koke opp en mindre mengde og blande i skyllevannet for å få en liten lunk på det, om en synes det blir for ille å helle kaldt vann i mesken. Så nei, en trenger strengt tatt ikke den ekstra kjelen (og kokeplate).

Nå har jeg plate og kjele, så jeg kjører skikkelig oppvarming av skyllevannet likevel. Men det er nok ikke nødvendig.

Gammel vane er vond å vende:).
 
Jeg har brygget i 11 år men har likevel lest alle innleggene i denne tråden. Det som er så fantastisk er alle de gode rådene og velviljen dere som har skrevet innlegg viser! Vakkert!
Gud bevare forumet! - hilsen Øivind - ateist.
Ja, er utrolig mye god hjelp å få her! Setter veldig pris på det!
 
Da fant jeg en BB30 på finn til 1200. Er forsovet kun basic-modellen, men fulgte med tilnærmet alt utstyr man trenger, minus vaskemidler, så jeg er fornøyd jeg. Satser på at jeg får kjørt igang første brygg før det blir alt for kaldt :)
Skaffet meg også en 20L vannkoker, så mangler jeg kun å få tak i et villig kjøleskap og tempeturkontroller. Blir spennende.

Takk for alle anbefalinger! Kommer garantert tilbake.
 
Da fant jeg en BB30 på finn til 1200. Er forsovet kun basic-modellen, men fulgte med tilnærmet alt utstyr man trenger, minus vaskemidler, så jeg er fornøyd jeg. Satser på at jeg får kjørt igang første brygg før det blir alt for kaldt :)
Skaffet meg også en 20L vannkoker, så mangler jeg kun å få tak i et villig kjøleskap og tempeturkontroller. Blir spennende.

Takk for alle anbefalinger! Kommer garantert tilbake.
Lykke til. Husk å tenke over hvordan du skal servere ølet når det er ferdig også.
 
Da fant jeg en BB30 på finn til 1200. Er forsovet kun basic-modellen, men fulgte med tilnærmet alt utstyr man trenger, minus vaskemidler, så jeg er fornøyd jeg. Satser på at jeg får kjørt igang første brygg før det blir alt for kaldt :)
Skaffet meg også en 20L vannkoker, så mangler jeg kun å få tak i et villig kjøleskap og tempeturkontroller. Blir spennende.

Takk for alle anbefalinger! Kommer garantert tilbake.
Jeg veit jo ikke hva slags forhold du har i boligen din, men det finnes nesten alltid en øltype du kan gjære under de forholda du har. Men kjøleskapet gir deg jo ubegrensa frihet til velge hva du vil, så det er så klart veien å gå.
 
Tilbake
Topp