Jeg forsøker å analysere årets deltakelse, men det er litt mange variabler til at jeg finner noen krystallklare trekk. Det er følgelig noe usikkerhet knyttet til årets analyse

Alle tall for Oslo og Akershus er sammenslått med historiske data.
De harde fakta først
Antall bryggere : 103
Antall øl : 304
Dette er en nedgang på 39% for øl og en nedgang på 25% for antall deltakere i forhold til NM24.

I denne grafen har jeg ikke tatt med 2022 da det var et avvikende år. Men dersom vi ser de siste 12 årene samlet, ser vi at antallet øl per brygger (snitt) har vært høyere i perioden 2021-2024 enn hva den var i perioden 2014-2019.
I 2020 og i år har snittet vært 3 per deltaker.
Siden vi i år innførte en max begrensning på seks øl per deltaker, er det naturlig at snitt-tallet blir redusert i år.
Totalt er antallet øl redusert med 39% i forhold til NM24. En reduksjon var ønsket siden vi under NM24 hadde for store klasser. Både klasse A og B var så store at det var utfordrende å dømme dem profesjonelt. Vi hadde ikke klart en økning i disse klassene i år.
Det er tidligere diskutert hvilke endringer vi kunne innføre, og hvorfor vi endte på de vi har for NM25, så det drøftes ikke videre i denne posten.
Det er derimot tydelig at innstrammingene var i overkant stramme, og vi må se på hvilke vi kan ta bort eller utvide til neste NM.
For NM25 ble følgende innstramminger innført.
Antallet bidrag per deltaker begrenses med følgende grenser:
- maksimalt seks brygg totalt (per brygger)
- maksimalt to brygg per konkurranseklasse (per brygger)
- maksimalt ett brygg per øltype (per brygger)
Når vi ser grafen over, er det ikke årets nedgang som overrasker meg mest, men den store økningen i både 2023 og i 2024. Begge disse årene avviker mye i forhold til resterende år vi har statistikk for.
Siden konkurransen har vært mer eller mindre lik gjennom de siste ti årene, finner jeg ingen god forklaring på dette.
Målet i år var litt færre øl, men vi håpet på en økning i antallet individuelle bryggere. Det målet nådde vi ikke med en reduksjon av antall bryggere på 25% fra NM24.
Det jeg finner mer overraskende, er at 78 bryggere (57%) som deltok i NM24 ikke deltar i NM25. Jeg er usikker på hvorfor vi opplever et så stort frafall, og vi må ut med en undersøkelse for å avdekke årsaken til dette.

67 av årets deltakere har vært med en eller flere ganger de siste 12 årene.
7 av årets deltakere har vært med 10 eller flere ganger
Det er svært gledelig å se at vi hvert år får nye bryggere som deltar i NM. I år er det 36 bryggere som ikke har deltatt i NM tidligere. Vi ønsker dere hjertelig velkomne.
Det var så langt jeg kom i kveld.
Alle øl er nå sendt til dømmestedene. Der skal dømmestedene gjøre mottak før flighter settes opp og dømmingen kan starte. Dømmingen skal være ferdig innen 11.04.2025. Da må vi sette av tid til kontrollregning ++
Håper alle kan smøre seg med litt tålmodighet, selv om det er ulidelig spennende.
Takk
Morten