5 gr C Coldcrash og fryst batch / Ny ølstil oppdaga i Olympiske omgivelser

Satte denne Bohemian Pilsner bacthen på 5 gr coldcrash 2 dager sida. Etter att jeg hadde kjørt over gelatin lukka jeg døra og tenkte ikke mer på saken.
I dag skulle jeg ta en smakstest og sjekke klarheta. Der var det steinhardt gitt. Hadde glemt å sette på overtrykksventilen så selv i den kalde lufta må de ha kommet noe CO2.
Kanskje jeg har oppdaga en ny ølstil, IceBohem Pilsner :D Skal bli spennende å smake på
 

Vedlegg

  • 20230511_102643.jpg
    20230511_102643.jpg
    54,1 KB · Sett: 32
Satte denne Bohemian Pilsner bacthen på 5 gr coldcrash 2 dager sida. Etter att jeg hadde kjørt over gelatin lukka jeg døra og tenkte ikke mer på saken.
I dag skulle jeg ta en smakstest og sjekke klarheta. Der var det steinhardt gitt. Hadde glemt å sette på overtrykksventilen så selv i den kalde lufta må de ha kommet noe CO2.
Kanskje jeg har oppdaga en ny ølstil, IceBohem Pilsner :D Skal bli spennende å smake på
hehe - jeg glømte ei flaske pils i fryseren for ikke så lenge sida. Heldigvis oppdaga jeg den før det gikk galt. Innholdet var blitt ganske slushy, men jeg fikk da rista det ut. - og det var faktisk veldig godt. Frister til gjentakelse en varm sommerdag:). (Det er jo ikke et helt parallelt tilfelle, da. Men frysinga ødela i alle fall ikke ølet.)

Palmer skildrer en opplevelse av en fryst batch - og så vidt jeg kan huske, gikk det bra, det:). Så jeg trur du kan ta det med ro.
 
hehe - jeg glømte ei flaske pils i fryseren for ikke så lenge sida. Heldigvis oppdaga jeg den før det gikk galt. Innholdet var blitt ganske slushy, men jeg fikk da rista det ut. - og det var faktisk veldig godt. Frister til gjentakelse en varm sommerdag:). (Det er jo ikke et helt parallelt tilfelle, da. Men frysinga ødela i alle fall ikke ølet.)

Palmer skildrer en opplevelse av en fryst batch - og så vidt jeg kan huske, gikk det bra, det:). Så jeg trur du kan ta det med ro.
Tok en liten smakstest nå. Den smakte faktisk bra, men nå er ikke all isen smelta helt enda så blir spennende å sjekke seinere i kveld. Brygger ny bryllups batch nå uansett.
 
Satte denne Bohemian Pilsner bacthen på 5 gr coldcrash 2 dager sida. Etter att jeg hadde kjørt over gelatin lukka jeg døra og tenkte ikke mer på saken.
I dag skulle jeg ta en smakstest og sjekke klarheta. Der var det steinhardt gitt. Hadde glemt å sette på overtrykksventilen så selv i den kalde lufta må de ha kommet noe CO2.
Kanskje jeg har oppdaga en ny ølstil, IceBohem Pilsner :D Skal bli spennende å smake på
Nå må vi nok begynne å klassifisere cold crash -5 til 0 og fra 0 til +5
Det er vel slik at pils/lager smaksmessig kan dra nytte av kalde temperaturer i lagringsfasen, så sannsynligvis er dette til det bedre. Men ikke si dette til lensmannen, farlig nærme destillasjon dette
 
Ei ulykke kommer sjelden aleine som det heter seg. Kom hjem etter 3 dager hos jentungen og fam. Der hadde fermskapet F,, hakke meg gått i dvale. 23,6 C inni der da jeg kom hjem. Var STC1000 styringa som har fått ett "koronavirus" Hadde lagt seg ett skumlag på øllet og når jeg gjorde en smakstest føler jeg en smak av brød eller lignende. Nå er det hvertfall ikke tid til en ny batch før den 24d juni

Mulig det blir en Sverige tur for å redde siste stumpene til bryllupet :D Har uansett 55 liter pilsner som skal på flasker samt en batch mango IPA
 

Vedlegg

  • 20230519_173614.jpg
    20230519_173614.jpg
    959,6 KB · Sett: 23
Den har gjenopptatt gjæring nå. Var på 1042 i går og nå nede i 1031. Så det går seg kanskje til. Brødsmaken er borte. Lar den stå på 12 gr fortsatt ett par døgn før en får ta avgjørelsen å enten øke til 19 ett par døgn eller gå rett på coldcrash 5 gr. Det er jo endel av smaken dette å øke temp mot slutten før coldcrash så kanskje greit gi den de to ekstra dagene ?
 
Tilbake
Topp