Andre typer gjær enn wlp001 til pale ale og IPA

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Etter å ha brygget litt britisk øl i det siste, er jeg blitt glad i smaken av den britiske gjæren. Vurderer derfor å ta en god pause fra amerikansk gjær (wlp001) og brygge pale ale og IPA med andre gjærtyper.

Britisk gjær som feks wlp002 og wlp007 er gode kandidater, men finnes det ikke andre gode gjær til slikt øl? Jeg ønsker ikke spesialgjær som definerer visse ølstiler, typ saisongjær, kølschgjær, hveteølgjær etc.

Noen som har forslag, og kan si hva jeg kan forvente av smak?

Ægir bruker WLP-051 i sin IPA. Kinn bruker Wyeast London Ale III i sin IPA (Vestkyst). Jeg har brukt WLP-013 i en Vestkyst-oppskrift med stort hell siden butikken var utsolg for den Kinn bruker.

WLP-051 er forsåvidt en amerikansk gjærstamme.

Kunne kanskje prøve Vermont ale gjær den er engelsk og har tatt en tur over dammen. Headdy topper.....
Har ikke prøvd den selv ennå, venter på at temperaturen synker til under 17 grader på soverommet.

Jeg har wlp023, Burton Ale som en av mine husgjærer. Svært fornøyd med hvordan den smaker i en ipa. Kjørte en splittbatch når jeg vurderte den med 023 og 001, og jeg likte 023 best...

Jeg har wlp023, Burton Ale som en av mine husgjærer. Svært fornøyd med hvordan den smaker i en ipa. Kjørte en splittbatch når jeg vurderte den med 023 og 001, og jeg likte 023 best...
WLP023 står på listen over gjær jeg har tenkt å prøve. Men er ikke den beryktet for å produsere mye fiselukt?

WLP023 står på listen over gjær jeg har tenkt å prøve. Men er ikke den beryktet for å produsere mye fiselukt?
Jeg starter gjæringen på 16 grader og styrer den med en STC+, og dette reduserer litt av lukten. Ellers har jeg koblet et avsug rett over gjæringslåsen som er koblet på sentralventilasjonen... Mulig det lukter noe uten en slik løsning. Jeg er altså ikke plaget av lukt.

Hva med Nottingham tørrgjær? Den er vel mer engelsk stil.

Til helga skal jeg brygge en split batch med den og us-05 for å sammenligne resultatet. Tror ikke de to gjærene er helt ulike så er ganske spent.

Har nettopp tappa og karbonert en batch IPA med WLP099, ekstremgjæren. Fantastisk god IPA i alle fall. WLP099 er også en engelsk gjærtype.
Brukte denne for å produsere opp nok gjær til en større batch med Imp.stout. Grei måte å lage starter på.. og når resultatet av "starteren" er et godt øl..

Hva med Nottingham tørrgjær? Den er vel mer engelsk stil.

Til helga skal jeg brygge en split batch med den og us-05 for å sammenligne resultatet. Tror ikke de to gjærene er helt ulike så er ganske spent.
Splittet en smash Citra på disse to, og de er så like nå etter litt lagringstid at jeg i grunn ikke tenker over hvem av dem det er jeg drikker. Burde kanskje valgt noe mer lettbeint for å bedre få frem forskjellen..

Splittet en smash Citra på disse to, og de er så like nå etter litt lagringstid at jeg i grunn ikke tenker over hvem av dem det er jeg drikker. Burde kanskje valgt noe mer lettbeint for å bedre få frem forskjellen..

Interessant! Har du prøvd å smake dem opp mot hverandre da?
Nå hadde verken bryggselv eller land Nottingham inne så da blir det s-04 vs us-05 i mitt forsøk.

Ja prøvde det når de var helt ferske, men tok ikke notater, begge attenuerte helt likt i tillegg, så de ble veldig like. Får prøve en ny side-by-side tror jeg..

Da er varene kjøpt inn, og jeg gikk for wlp007 på IPA og wlp013 på APA. Noget traust, kanskje, men må jo begynne et sted.

Jeg har fått fusel i øl med denne gjæren etter at den har tippet opp på 23 grader under primærgjæringen. Anbefalt temperatur er 19-22, og jeg ville prøvd å holde meg rundt 20 til det verste er unnagjort.
Jeg har forelsket meg i den smaken denne gjæren gir i Vestkyst, som jo har godt med maltsødme under den kraftige humlinga. Jeg er ikke så god på å analysere smaker, men godt blir det, som om gjæren jobber veldig godt sammen med maltsødmen og humla. Det er snille estere der - "dybde", "kompleksitet"? Beskrivelsen til Whitelabs synes jeg gir mening: "Dry, malty ale yeast. Provides a complex, oakey ester character to your beer. Hop bitterness comes through well. This yeast is well suited for classic British pale ales, bitters, and stouts."
Jeg har brukt den i en robust porter - som nok er det beste jeg har brygget.

Ja prøvde det når de var helt ferske, men tok ikke notater, begge attenuerte helt likt i tillegg, så de ble veldig like. Får prøve en ny side-by-side tror jeg..
Etter 1 uke på dunk målte og smakte jeg min APA som er splittet på us05 og s-4 side by side nå. FG 12 for us05 og 13/14 for s-4. Jeg mente us05 var noe mer bitter mens den med s-4 smakte noe mer retning cara. Så kom blindtesten: Både jeg og min prøvekanin tok feil ved å prøve å si hva som var hva blindt to ganger på rad! Vil dermed si at det ikke er store forskjeller nei. (ingen av oss er noe sertifiserte smakere men er da interessert i ølsmaking). Får se hvordan det blir etter flasking og litt lagring.

Sist redigert:
Tilbake
Topp