Atypisk gjæringsforløp, wlp550

sjales

Norbrygg-medlem
Jeg opplevde for litt siden et noe merkelig gjæringsforløp. Belgisk trippel tilsatt 10% sukker i kok, OG 1075, wlp550 (2L starter), 25L til gjæring, 19*C i 2 døgn med sensor på gjæringskar, deretter 22*C i kjøleskapet. Temperaturen på dunken steg jevnt opp til 26*C iløpet av 4 dager, og det var mye aktivitet i blowoff-slangen. Aktiviteten avtar etter dette og temperaturen synker gradvis mot romtemperatur. Så plutselig, på dag 6-7, er kjøleskapet fullt av gjær, blowoff-glasset inneholder kun tykk gjærslurry og lokket buler.

Noen som har opplevd lignende, evt har en plausibel forklaring på hva dette er?
 
Har opplevd dette flere ganger med 550.. «Second coming» har jeg sett det beskrevet som på ymse engelskspråklige forumer. Har ingen forklaring på vitenskapen bak, men virker å være vanlig for 550, så jeg tar gjerne høyde for det, og lar ølet stå noen dager ekstra varmt.

Selv har jeg prøvd å holde temperaturen oppe på «makspunktet» (oftest ca. 24C i mitt tilfelle) til endt gjæring. Vet ikke om det er riktig, men det har aldri ført til dårlig øl eller usmaker for min del.
 
Tilbake
Topp