Brygging av Irish red Ale

Jeg har ikke erfaring med denne øltypen, men det ligger mye ute på Homebrewtalk iallefall!

Her er iallefall én oppskrift som virker meget lovende, og her er oversikt over oppskrifter for skotsk og irsk øl.
 
Arnstein skrev:
Er det noen som har erfaring med brygging av Irish Red Ale?
Gjærtyper,bruk av nitrogen på fat?

hei, irish red ale var den første øltypen jeg har brygget, det var under bryggekurs hos han Steinar Kvam i Inderøy Gårdsbryggeri. Det var etter oppskriften til Kilkenny, og konklusjonen min etter den første dagen i bryggekurs var: "ja vel, ganske interessant, men man trenger jo såpass mye utstyr osv... ikke aktuellt for tiden." så ble ølet vi lagte under kursen ferdig, jeg smakte på den, og samme kvelden bestillte jeg utstyr til ølbrygging.... det var begynnelsen.

det var stor sukksess, og til i dag er det desidert den øltypen jeg har brygget oftest. jeg brukte 3 forskjellige gjærtyper så langt, i begynnelsen var det danstars nottingham ale tørrgjær, så wyeast 1084 irish ale og sist wyaest 1028 london ale. resultatet med tørrgjæren var ikke dårlig, men kan ikke samlignes med resultanene som flytende gjær ga. med london ale var det litt mer utgjæring, mens irish ale resulterte i litt mer restsødme. så det er bare å prøve seg fram.

veldig fornøyd var jeg med bruk av challenger humle, den hadde jeg ikke brukt de første gangene.
 
Hei
Er du villig til å dele oppskrifta?
Har stort sett samme erfaring som deg med tørrgjær kontra flytrnde.
Det er et gammelt utsagn som sier: Det er bryggeren som lager vørteren ,men gjæren som lager ølet.
Mye sant i det.
 
med irish red ale, kan du også bruke lagergjær. Murphy's red er brygget med lagergjær bla.
jeg brygger dette ofte, og bruker nottingham ved 14-15 grader, og det blir bra resultat av det.
har enda ikke prøvd flytende gjær, men tror nok det blir bedre av det.
men kanskje enda bedre med lagergjær.
denne øltypen er preget av mye malt, lite eller ingen aromahumle og lite bitterhet.
så malt og gjær er jo det som gir dette smak.
har funnet ut at havreflak er en umistelig ingrediens i denne etter min smak....
 
Arnstein skrev:
Hei
Er du villig til å dele oppskrifta?

hei, beklager, jeg har ikke vært på forumet i en lang tidsperiode.

oppskriften jeg bruker er denne her:

beregnet for 25l

4,87kg pale malt
495g crystal malt

humle:
fra begynnelsen av koking
15g northern brewer (15%)
30g challenger (6,5%)

siste 15 min:
10g fuggles

siste 5 min
10g east kent golding

mesking 90 min ved 65 grader
 
Tilbake
Topp