Damepils?

Er det noen som har bryggelogg for en typisk lett (dame) pils og som kan anbefales? Kona har en bestilling på en lys pils, som jeg enda ikke har truffet helt med, Jeg har forsøkt et par brygg med en logg på tsjekkisk pils, men den blir nok mer pils for far enn for mor. Brygger med en Speidel 50, mesker 55 liter og tilsetter ytterligere 10-15 liter for skylling. 12-13 kg malt er det jeg bruker, gjærer og modner på 9 grader (kjellertemperatur om vinteren). Brygga så langt har blitt svært bra etter min smak, men fortsatt litt mørk og bitter for damer. Det nærmeste jeg kom var en Kølsch, men den var overgjæra og jeg vil prøve å treffe med en lys lager. 

Prøv med kun pilsmalt litt flaket mais og flaket ris(hurtigris) mesk for god utgjæring så blir det lyst og lett

Flott, takk skal du ha. Hvor store innslag mais og ris antar du jeg bør satse på, satser på rundt 12-13 kg malt som jeg vil redusere tilsvarende. Antar da at ris og mais knuses sammen med kornet i mølla?

For virkelig å lage noe lyst bruk 70% pilsnermalt og 15% av flaket mais og Uncle Ben's hurtigris, bruk Magnum til 20 IBU og tilsett en liten dash på 15 min, gjær lavt med wlp 833. Funker som fjell.
Jeg har ikke brukt speidel, men de gangene jeg har laget denne så har jeg ikke knust maisen og risen, men jeg har lagt de på toppen av mesken, regner med at det også funker med Speidel.

Takk skal dere ha for gode tips og forslag. Nå føler jeg at jeg er på rett spor, og ser frem til en kald pils som også damene liker i solrenninga til sommeren:) Har dere noen formening om hvor mye søtstoff det er i mais og ris vs malt?

Potensiell SG :

Mais  SG 1,037                2,6 EBC
Ris    SG 1,032                2.0 EBC
Pilsner malt SG 1,037      3,9 EBC

Takk skal du ha Pedersen ser ut til at det blir mais og ris som skal gjøre forskjellen. Kul bil forresten. Er det med V-10?

Tilbake
Topp