Dårlig O.G. SOS!

Hei sveis, folkens. Første brygging ble unnagjort igår, klapp på skulderen og alt der der, men O.G. havnet på lusne 1.030. Skyldes vel fullstendig fadese i temperaturkontrollen, så det får jeg bare ta over meg - MEN, er det noen mulighet å øke sukkermengden på en fornuftig måte før alt gjærer ut? Koke opp litt spraymalt og tilsette det? Hadde håpet på sånn rundt 1.050-ish, tenker jeg.
Konstruktive forslag tas imot med stoooor glede :)

Hilsen Andreas, kaosbrygger

Detaljer?
Oppskrift?
Ekstrakt eller all grain?
Full boil eller part?
Øke og med spraymalt funker fint, men det haster ikke så veldig

1kg spraymalt vil vel gi ca de siste 20 du mangler forutsatt at du har ca 20 liter..

jan ivar skrev:
Detaljer?
Oppskrift?
Ekstrakt eller all grain?
Full boil eller part?
Øke og med spraymalt funker fint, men det haster ikke så veldig

Hoppla! Takk til alle for raske innspill!
Vi forsøkte oss på denne, http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,600.0.html .
Kjørte altså alt fra skrætsj, men temperaturkontrollen vår viste seg å være tilnærmet ikke-eksisterende. Meskingen hadde derfor konsekvent for lav temperatur, men den endte av diverse grunner med å stå lenger enn de foreskrevne 60 minuttene. I tillegg var skyllingen mildt sagt improvisert, så det er nok av ting å rette en inntrengende pekefinger på/mot/i...
Tenker første revisjonsskritt blir å øke kontrollen på mesketemperaturen...
Hvis jeg da koker opp spraymalt for å øke OG, er det da noen spes temp som egner seg best å gjøre det på?

-Andreas

Spraymalt er ferdig mesket. Den eneste grunnen til å koke den opp er for desinfisering. Det er bare å koke opp i litt vann for å desinfisere, kjøle ned og tilsette gjæringskaret. Er du heldig og desinfiserer posen kan du i utgangspunket bare ha den rett oppi gjæringskaret.

Rune Alm skrev:
Spraymalt er ferdig mesket. Den eneste grunnen til å koke den opp er for desinfisering. Det er bare å koke opp i litt vann for å desinfisere, kjøle ned og tilsette gjæringskaret. Er du heldig og desinfiserer posen kan du i utgangspunket bare ha den rett oppi gjæringskaret.

Aaah, hjertelig takk! Skal teste det i morgen. Skal holde dere oppdatert ;)

iom at meksetemeraturen  ble så lav kan ølet bli litt tørt. Mulig det kan lønne seg å lage en liten mesk med litt krystallmalt for å beholde litt restsødme..

Hoppla, her er foreløpig status. Den fikk en dash med spraymalt for å øke blodtrykket, og det ser ut til å ha gått bra. Flasket stashet for noen dager siden, det luktet og smakte (allerede, etter mine forvitrede standarder) mye bedre enn forventet. FG lå på inget ringere enn 1.008 (ca-ca, iallefall), men hadde en noe vannete ettersmak. Er det noe som vil modnes bort, eller skyldes det meskekaoet vi hadde? I noe tilfelle tror jeg den er mer enn drikkendes for et førstebrygg  ;D

A.

Det skyldes nok mesketempen ja. Hadde du steepet litt chrystallmalt hadde du nok fått noe av den kroppen du savner.:)

Bård skrev:
Det skyldes nok mesketempen ja. Hadde du steepet litt chrystallmalt hadde du nok fått noe av den kroppen du savner.:)

Man lærer så lenge man lever. Har en pils og en steam i dunk også, så kanskje jeg lærer enda mer  ;D
Takk for responsen!

Finn deg en brygge "software" så får du hjelp med å beregne temperatur på meskevann og skyllevann og eventuelle temeratur korigeringer. du finner gratis programmer både til mobil og data som fungerer helt fint.

Og i en krise situasjon kan du jo gjøre som de gamle tyskerne å koke litt av den tykke delen av mesken for å øke tempen (dekoktion mash).

Meg igjen.. to ganger har det skjedd meg nå at OG blir lav, begge gangene har jeg laget hveteøl. Er det noe spes med hvete, eller er det bare tilfeldighet? Har laget pils og steam, der schmukker OGen rett opp i rundt 1.050 uten videre dill. Hvete: bang, ned rundt 40...

Og så var det én liten ting til: hvis jeg skulle finne det nødvendig med tilsetting av litt krystallmalt for å øke fylden, hvordan går man da frem med en liten ettermesk? Malten i et nett og så i en kjele? Hvilken temp og hvor lenge? Og hvor mye?

Andreas

Hvordan skyller dere?

Partiskylling, 2 like skyllinger og god blanding på hver skylling vil jo normalt gi et konsistent og gjerne høyt utbytte. Dersom dere får opp temperaturen til 78C før 1. skylling eller vha 1. skylling så hjelper dette godt på utbyttet også.

Dersom dette er kontinuelig skylling så kan det skyldes delvis stuck mash og at vørteren lager kanaler i maltsenga. Dette vil gi lavt utbytte. Problemet vil nok være større på hveteøl da store mengder hvete er kjent for å være notorisk vanskelig å ha med å gjøre i meskesammenheng (den har ikke skall og bidrar ikke med noe med tanke på maltsenga).

Beant skrev:
Hvordan skyller dere?

Partiskylling, 2 like skyllinger og god blanding på hver skylling vil jo normalt gi et konsistent og gjerne høyt utbytte. Dersom dere får opp temperaturen til 78C før 1. skylling eller vha 1. skylling så hjelper dette godt på utbyttet også.

Dersom dette er kontinuelig skylling så kan det skyldes delvis stuck mash og at vørteren lager kanaler i maltsenga. Dette vil gi lavt utbytte. Problemet vil nok være større på hveteøl da store mengder hvete er kjent for å være notorisk vanskelig å ha med å gjøre i meskesammenheng (den har ikke skall og bidrar ikke med noe med tanke på maltsenga).

Hei! Vi skyller med overrisling. Forsøker å holde 2-4 cm vannstand over maltsengen og overrisler med et improvisert perforert pex-rør.
Vi har holdt oss til énstegsmesking pga dårlig temperaturkontroll. Etter at vi pakket inn meskekaret (45l igloo) innbilder vi oss at tempfallet er merkbart redusert. Som regel er tempen rundt 65-66 grader.

I bunnen har vi en kobbermanifold som går nesten kant til kant. Se bilde (fyrstikkesken angir størrelsen :) ) Nå ligger manifolden (med slissene ned) rett på bunnen.

Vedlegg

• Manifold_pinupbilde1.jpg
    383,2 KB · Sett: 202
Jeg vil tippe dere får kanaler i maltsenga, kanskje vannet stikker seg ned mellom vegg og maltseng. Forsiktig røring av og til i den øverste 1/3 av malten under skylling kan motvirke dette. Dersom dere korter inn på rørene i silmanifoilen så vil dette sikkert/kanskje hjelpe da disse flyttes vekk fra sideveggene.

Beant skrev:
Jeg vil tippe dere får kanaler i maltsenga, kanskje vannet stikker seg ned mellom vegg og maltseng. Forsiktig røring av og til i den øverste 1/3 av malten under skylling kan motvirke dette. Dersom dere korter inn på rørene i silmanifoilen så vil dette sikkert/kanskje hjelpe da disse flyttes vekk fra sideveggene.

Hm.. da skal vi forsøke å ta grep om disse tingene til neste gang, og se hvordan det går da. Lar høre fra meg, og takk for tips!!

Tilbake
Topp