Dommerskjemaene

Gahr

Norbrygg-medlem
Det er vel dommerskjemaene fra NM i fjor som har blitt lagt ut igjen? Finner i alle fall ikke igjen ølet mitt...

Jeg tror nok at Geir Ove driver med å lage en ny tekst, men foreløpig har copy/pastet de fra i fjor. For årets dommerskjemaer har han akkurat scannet inn. Altså litt tålmodighet, regner med at de riktige ligger ute idag! :)

Gahr, grunnen til at du så det upubliserte utkastet mitt var nok at du hadde rettigheter til det. :)

Kodingen må også legges ut, så er det bare å gå i dekning for oss dommere  ::)

Edit: den lå vist ute ser jeg nå...  :)

Kodingen ligger ute i resultatlisten, der ligger både de egenvalgte kodene og Joakims omkoderte koder ;).

Jeg ser nå at det den ene halvdelen av dommerskjemaene ser ut nesten å være en blåkopi av de første. Jeg får forsøke å scanne alle disse på nytt i morgen. Beklager dette. Det er ikke helt trivelt da kopieringsmaskinen ikke alltid er til å stole på.

Jeg synes dommerne (ihvertfall på vår lyse lager, som gjorde det ganske dårlig) har vært flinke med tilbakemeldinger på skjemaene. Bra!

Grove skrev:
Jeg ser nå at det den ene halvdelen av dommerskjemaene ser ut nesten å være en blåkopi av de første. Jeg får forsøke å scanne alle disse på nytt i morgen. Beklager dette. Det er ikke helt trivelt da kopieringsmaskinen ikke alltid er til å stole på.

Ehhm, for forbedømmingen av sterke spesialøl vel og merke.

Når det gjelder sterk spesialøl, kan det da ikke bare være en feil link til del2? Endret linken, så kanskje alle brygg er med nå allikevel. Ta gjerne en titt.

Lenken er riktig den. Årsaken er nok at jeg har måttet scanne deler av bunken om igjen flere ganger ettersom scanneren har feilet, og at jeg dermed har blandet sammen filene. Scanner kategorien på nytt i morgen, så blir det riktig.

Et lite tips, må ikke oppfattes som kritikk. Hadde det ikke vært smart å scanne skjemaene i rekkefølge på hvert øl, slik at bryggeren finner ølet  i skjemaene etter hverandre? Det er kanskje det Grove mener?

Smart er det jo utvilsomt. Jeg har allerede brukt for mange timer på dette, men kanskje neste år. Om noen har lyst (og tid) må de gjerne stokke om sidene i PDFen slik at vi kan laste opp en sortert utgave.

Skjønner at det er mye jobb, så dette er noe Eduard kan skrive ned til neste NM sammen med alle de andre tipsene han har fått.

Nok en gang vil jeg gi kudos til alle de som gjorde NM-en så bra  :skitbra:

Et annet forbedringspotensiale er å skanne dem i gråtone eller farge. I år tror jeg de er scannet i sort-hvitt, og det gjør at mye av den håndskrevne teksten forsvinner, slik at mange av skjemaene er vanskelige å lese.

Sidene er scannet i fullfarge, noe du ser i finaleskjemaen. Den ene dommeren har brukt blå penn. Problemet er nok mest at PDFen er komprimert slik at gråtonene forsvinner. Utfordringen når man scanner uten komprimering er at man maks får ut filer som er på 10Mb. Dette tilsvarer omtrent 10 sider. Når det er nesten 400 skjemaer å scanne tar dette fryktelig lang tid. Den beste løsningen er nok om vi finner en bedre egnet scanner.

Som noen allerede foreslo så kan det jo vurderes å bruke tusj, slik at det blir et tydelig kontrast mellom skrivingen og bakgrunnen. Evt så kan det brukes Tipp-ex av en eller annen sort for å dekke over tekst som ønskes endret. Ellers så er jeg veldig glad for at Geir Ove har rukket å skanne denne schvære haugen med dommerskjemaer såpass raskt. Det er litt av en jobb å få gjort.

BRAVO! Skjemaene er tydlig bedre i å enn i fjor.  :skitbra:
Vi kan jo vurdere om hver enkelt dommer kan fylle inn skjemaene sine på pc i etterkant av en bedømming. Kanskje ikke samme kvelden, siden motorikken blir tydlig foringet etter en runde.  ^-^

Tilbake
Topp