En fryser full av humle – IPA så langt du ser?

Lyder

Hei folkens,

Jeg må få svidd av humlelageret mitt snart – mest i frykt for at det skal bli for gammelt (mye av det er fra 2010, 2011), men også fordi jeg har lyst på et lager i kjelleren med IPAs og pale ales til sommeren. Spørsmålet er derfor: Hvor krise kan det være å sette sammen litt tilfeldige humletyper, så lenge jeg er bevisst på hva som egner seg best som bitter- og aroma-humler, og holder en grei balanse mellom IBU og ABV? Under følger en liste over beholdningen min:

Amarillo, pellets (9,2%) 55g
Cascade, blomst (6,8%) 30g
Centennial, pellets (9,6%) 44g
Centennial, blomst (12%) 79g
Citra, pellets (12,7%) 83g
Columbus, pellets (12,9%) 65g
Columbus/Tomahawk, pellets (12,9%) 34g
Crystal, pellets (2,8%) 76g
Eeas Kent Goldings, pellets (4%) 67g
Goldings, pellets (4,8%) 69g
Hersbrucker, pellets (4,13%) 100g
Magnum (Hellertau), pellets (14,6%) 100g
Northern Brewer, pellets (10,5%) 57g
Pacific Jade, pellets (13,3%) 100g
Perle, pellets (9,2%) 98g
Simcoe, pellets (13,5%) 50g
Willamette, pellets (5,5%) 36g

Så spørsmålet er kanskje litt naivt, men jeg lurer altså på om det finnes humler på denne listen som overhode ikke passer i en IPA eller en pale ale?

-Lyder
Callemsbrygg

Det vil vel være veldig opp til din egen smak.
Personlig liker jeg best citrusaktige humler til Pale, ImPA og IPA, så mye av de tyske og britiske hadde jeg kanskje brukt til andre ting. Men det er igjen min smak, og når det gjelder IPA har jeg merket at jeg er ganske utenfor hva «alle andre» mener at er god IPA.

Du kan jo lage mange singel hop-øl, og så prøve å blande dem i forskjellige forhold og finne gode humlekombinasjoner.

Eller du kan gjøre som Mikkeller 19,
ta alle de amerikanske humlene og bruk tilsammen 2g per liter vørter ved 60 min, 15 og 5 min og tørr

De tyske kan du heller bruke i en Wit, det er godt når sommern kommer
(Hvis den idet hele tatt kommer til dette vinterlandet, derfor skal jeg brygge en Weizenbock)

Tilbake
Topp