Erlenmeyer sprakk under koking

Dette var en kjedelig og uventet opplevelse.  :eek:

Som vanlig Kokte jeg ca 3 liter vann i en 5liters erlenmeyerkolbe på primusen, hadde nettop hatt i maltekstrakt (350g) da det smalt :rasende:
Kokende vørter, glassbrott og bannskap fyllte koketoppen, skuffene i benken og gulvet.
Nettop ferdig med rundvask av bestikk, kopper og kar, fingrene ser ut som rusiner og WAF er på et ekstremt lavmål..
Heretter blir alt kokt i kjel, avkjølt å så fyllt i kolben!

Noen som har opplevd noe lignende eller har forklaring på hva som skjedde her?


Tore
 
Eller for rask nedkjøling nå du har i maltekstrakt oppi kokende vann? Den skal jo tåle det men...

Jeg har i maltekstrakt + vann før jeg setter den på plata.
 
Sprakk for meg og, var nok for hard med varmen (propan), etter det har jeg vert forsiktig og brukt komfyren, fik sprekker i den og så vettafan, den jeg har nå (flaske) er svinedyr så håper den holder.
 
Er vel bare å bestille en ny kolbe, å være mer forsiktig.
Ser at vin og bar er utsolgt for 5literskolber, er det noen som vet av andre leverandører?
 
Vekker denne tråden til liv igjen.

Er nå på min andre Erlenmeier kolbe etter at den forrige sprakk:  enten pga jeg slapp magneten rett nedi med et hard pling, eller at jeg satt kolben med kaldt vann på en glohet plate (eller en kombinasjon av begge).

Jeg lurer på hvordan folk gjør det når dere kjøler ned kolben med vørteren i ? Setter dere den rett i et kaldt vannbad, eller er det fare for sprekking da også? Evt andre metoder som anbefales?
 
Jeg har ikke allverdens erfaring, men jeg koker ikke i kolben. Jeg koker først opp i en vanlig kasserolle. denne kasserollen settes i vannbad til nedkjøling og deretter fyller jeg kolben med ferdig avkjølt vørter. Deretter tilsettes gjær og settes på magnetrøreren. Har gått bare bra så langt uten infeksjoner. Selve kolben er selvfølgelig desinfisert med Starsan og lukket med desinfisert aliminiumsfolie.
 
Jeg setter kolben i vasken, og fyller så på med kaldt vann. Lar ofte vannet renne ned fra toppen av kolben og ned for å kjøle ned hele kolben. Jeg har ikke sprukket noen kolbe enda...
 
Jeg heller først spraymalt i erlenmeyerkolba. Så fyller jeg på med kokende vann fra vannkokeren.
Deretter setter jeg kobla på ei kald kokeplate og skrur plata på på lav temp til å begynne med. Venter kanskje ett minutt før jeg skrur tempen videre opp og lar det koke.

Til nedkjøling så fyller jeg først kjøkkenvasken med 30-40graders lunket vann og setter kolba nedi. Deretter lar jeg kaldt vann renne oppi vasken slik at vannet gradvis blir kaldere (det overflødige vannet renner ut via sluken i toppen av vasken). 
 
Følgende fremgangsmåte anbefales:
Sett kolben i steikeovnen og sett temperaturen på ca 120 grader. La den stå der (min. 20 min.) mens du koker opp vann og maltekstrakt. Kok "vørteren" i min. 15 min. Ta ut kolben av ovnen, og hell over "vørter". Etterfyll med varmt vann (kokt eller fra spring) til ønsket volum, og la alt stå i romtemperatur over natten. Husk tildekking av åpning med alu.folie. Dagen etter kan gjær tilsettes. Dette utsetter ikke kolben for noen spesiell påkjenning!
 
Borosilikatglass skal fint tåle at an koker i det og setter det direkte i kaldt vann for kjøling, men begynner du med større temperaturforskjeller skal du være forsiktig.

Kald kolbe på gloheit plate, hard bruk av gass eller rett fra stekovn til isvann er neppe lurt.
 
Har i spraymalt + lunkent vann+gjærnæring. Setter plata på full. Venter til det koker opp og regulerer ned plata til jeg får en fin "kok". Lar det koke i 12 - 15 minutter. Dekker den med alufolie(dynket i Starsan) og lar kolben stå over natta før jeg tilsetter gjær(Starsan) og rørepinne(Starsan).
Skjønner ikke stresset med å få kjølt ned kolben med isbiter/kaldt vann så fort som mulig....er det ikke bare å starte litt før...?  :jaha:

Onsdagkveld: Koke opp starteren og la den stå i romtemperatur, torsdagmorgen: tilsette gjær å sette kolben på røreren, fredagkveld: sette kolben inn i kjøleskapet. Brygging lørdag eller en annen dag de neste 3 - 4 ukene....(jepp har hatt startere i kjøleskapet i over en mnd. uten problem).
 
Jens Martinsen skrev:
Har i spraymalt + lunkent vann+gjærnæring. Setter plata på full. Venter til det koker opp og regulerer ned plata til jeg får en fin "kok". Lar det koke i 12 - 15 minutter. Dekker den med alufolie(dynket i Starsan) og lar kolben stå over natta før jeg tilsetter gjær(Starsan) og rørepinne(Starsan).
Skjønner ikke stresset med å få kjølt ned kolben med isbiter/kaldt vann så fort som mulig....er det ikke bare å starte litt før...?  :jaha:

Onsdagkveld: Koke opp starteren og la den stå i romtemperatur, torsdagmorgen: tilsette gjær å sette kolben på røreren, fredagkveld: sette kolben inn i kjøleskapet. Brygging lørdag eller en annen dag de neste 3 - 4 ukene....(jepp har hatt startere i kjøleskapet i over en mnd. uten problem).

Hør, hør. Jeg kjøler også alltid starteren over natten eller i løpet av en dag. Ingen vits å stresse og å utsette kolben for unødig påkjenning.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Ai ai, har hurtigkjølt mine tidligere da jeg har tenkt at kjapp avkjøling er veien å gå (som med vørter generelt). Kanskje slutte med dette.
 
Odland skrev:
Ai ai, har hurtigkjølt mine tidligere da jeg har tenkt at kjapp avkjøling er veien å gå (som med vørter generelt). Kanskje slutte med dette.

Når man brygger er det veien å gå, men til startere er det ikke noe poeng.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Når man brygger er det veien å gå, men til startere er det ikke noe poeng.

Jeg vil si det er et poeng å så raskt som mulig få gjærstarteren forbi temperaturområdet der bakterier trives og pitche gjær i den, for å redusere risikoen for infeksjon.
 
Tilbake
Topp