Erstatning for 2-row og victory malt

Håkon

Dommer
Hei, har en amerikansk oppskrift jeg har lyst til å prøve "MY P.A (northwest style IPA)" fra homebrewstuff.com (kjøpte hlt og mashtun derfra, kit http://www.homebrewstuff.com/servlet/the-136/5-gallon-20-qt/Detail)
Denne skal innholde 2-row. Har lest litt rundt, pilsnermalt eller palemalt skal være gode erstatninger. Men, hvem velger jeg utfra oppskrift:
Den skal også innholde Victory malt. Erstatning for det?

3 1/2 lb pale malt
7 lb 2-row
1 lb cara-pils
1/2 lb crystal 40°L
1/2 lb crystal 80°L
1/2 lb victory malt
1/2 lb cara-munich

2oz northern brewer 60min
1oz cascade 20min
1oz centennial 5min
1oz centennial dry hop

Wyeast 1056

Mesk på 67-68 celcius

led meg o forum
madsun

Jeg ville erstattet med pils malt, og for Victory enten Amber Malt eller Munich (Munchen) malt. Biscuit malt er nok også en brukbar erstatning.

Logaren skrev:
Jeg ville erstattet med pils malt, og for Victory enten Amber Malt eller Munich (Munchen) malt. Biscuit malt er nok også en brukbar erstatning.

Bare husk at victory som regel er en del mørkere enn vanlig munich-malt. Altså bør du kanskje øke mengden en del.
Eventuellt kan du bruke litt munich og litt karamellmalt som en erstatning.

Skal ikke Victory ha et litt stekt preg, som skorpen på et brød? Jeg synes ikke det høres ut som Munich, som gjerne har mer maltsødme, og iallfall ikke som krystall/karamalt (som oppskriften allerede har temmelig mye av). Biscuit virker sannsynlig.

Kjetil S skrev:
Skal ikke Victory ha et litt stekt preg, som skorpen på et brød? Jeg synes ikke det høres ut som Munich, som gjerne har mer maltsødme, og iallfall ikke som krystall/karamalt (som oppskriften allerede har temmelig mye av). Biscuit virker sannsynlig.

Jeg er enig i at Biscuit sikkert er en god løsning, det er dog litt vanskelig å få tak i i Norge, i alle fall når vin og bar er utsolgt.
Tanken med å bruke litt krystall i tillegg til munichen var for å få til den nøtteaktige smaken victory har i tillegg til brødskorpe.
Muligens også blanding av amber og krystall?

Tilbake
Topp