Første selvlagde oppskrift

EspHone

Norbrygg-medlem
Hei, Har laget min første selvlagde oppskrift som jeg tenkte å brygge, det er en IPA-type oppskrift inspirert av det Lervig skriver som ingredienser på sin Easy. (MALT: GOLDEN PROMISE, MUNICH PILSNER, OATS, WHEAT HOPS: MOSAIC, CITRA)
Er det mulig å få litt feedback av noen som er litt mer erfarne rundt dette med å lage oppskrifter?

Link til oppskriften i brewfather : Brewfather

Fermentables
2.5 kg - Munich 15 EBC
2.5 kg - Pale Ale Golden Promise 5 EBC
1 kg - Oats, Flaked 2.8 EBC
500 g - Wheat Flaked 3.2 EBC

Hops
60 min - Boil - 5 g - Citra - 12%
60 min - Boil - 5 g - Mosaic - 12.25%
10 min - Boil - 5 g - Citra - 12%
10 min - Boil - 5 g - Mosaic - 12.25%
20 min hopstand - 25 g - Citra - 12%
20 min hopstand - 25 g - Mosaic - 12.25%
11 days - Dry Hop - 50 g - Citra - 12% (Etter stormgjæring)
11 days - Dry Hop - 50 g - Mosaic - 12.25% ((Etter stormgjæring)
7 days - Dry Hop - 50 g - Citra - 12%
7 days - Dry Hop - 50 g - Mosaic - 12.25%
Yeast 2 pkg - Fermentis Safale American US-05

OG : 1063
FG : 1012
EBC : 13.8
IBU : 37
 
Ta i betraktning at eg aldri har smakt eller sett denne ølen, og nok ikkje er den mest kvalifiserte bryggeren her på berget, men:
De oppgir 30 IBU, det er ikkje så mye, spesielt ikke ved bruk at to høyalfahumler, så de 60 min humlene kan du nok droppe. Det er uansett "perler for svin" å koke så gode (og dyre) humler så lenge. Du får nok sikkert nok IBU ved å kun tilsette ved sene tilsettinger.
10 min og WP burde vær nok, men kanskje øke litt på 10 min? Andre får svare bedre på det.
Så malt/farge: De skriver at den er golden, gylden, da var det uvanlig mye med så mye munchnermalt. Tror du skal redusere den.
Usikker på hvor mye havre de bruker, de skriver "tons of oats" hva nå en det betyr :p

Når alt dette er sagt, så har eg altså ikkje smakt eller sett ølen. Leirvig er ganske så flinke på disse nye humlejuicene og eg er ingen ekspert på området.
Lykke til :)
 
Ta i betraktning at eg aldri har smakt eller sett denne ølen, og nok ikkje er den mest kvalifiserte bryggeren her på berget, men:
De oppgir 30 IBU, det er ikkje så mye, spesielt ikke ved bruk at to høyalfahumler, så de 60 min humlene kan du nok droppe. Det er uansett "perler for svin" å koke så gode (og dyre) humler så lenge. Du får nok sikkert nok IBU ved å kun tilsette ved sene tilsettinger.
10 min og WP burde vær nok, men kanskje øke litt på 10 min? Andre får svare bedre på det.
Så malt/farge: De skriver at den er golden, gylden, da var det uvanlig mye med så mye munchnermalt. Tror du skal redusere den.
Usikker på hvor mye havre de bruker, de skriver "tons of oats" hva nå en det betyr :p

Når alt dette er sagt, så har eg altså ikkje smakt eller sett ølen. Leirvig er ganske så flinke på disse nye humlejuicene og eg er ingen ekspert på området.
Lykke til :)

Hei, takk for svar :)

Som sagt så er ikke dette en klone bare en inspirasjon med tanke på malt og humle.
Syns utrykket "golden" er litt rart å bruke på en så hazy øl men det er kanskje bare min mening ;)
Slenger med ett bilde av den så kan du se om du synes fargen er "golden".

Igjen takk for svar og det skal tas i betraktning ;)
 

Vedlegg

  • Lervig_easy.jpg
    Lervig_easy.jpg
    151,6 KB · Sett: 52
Hei, takk for svar :)

Som sagt så er ikke dette en klone bare en inspirasjon med tanke på malt og humle.
Syns utrykket "golden" er litt rart å bruke på en så hazy øl men det er kanskje bare min mening ;)
Slenger med ett bilde av den så kan du se om du synes fargen er "golden".

Igjen takk for svar og det skal tas i betraktning ;)

Golden er veld fargen, gylden. Eg synes den ser gylden ut:) Hazy eller ei, farge er farge, golden yet hazy.
Men, når den er så lys, så er det nok mye mindre muncher i den.
 
Oj, her var det mye flak, morsomt, uten at jeg vet hvordan det slår ut.
Enig med @RealGone , sløyf humla på 60, eller bruk den senere .
Du må poste hvordan dette blir.
 
Oj, her var det mye flak, morsomt, uten at jeg vet hvordan det slår ut.
Enig med @RealGone , sløyf humla på 60, eller bruk den senere .
Du må poste hvordan dette blir.

Usikker hvordan det slår ut også men de skriver i hvert fall "lots of oats" så gjetter meg til at det er flaket??
Har endret oppskriften slik at 10 minutters humlen er lagt til på 60min humlen, ender da på en IBU på 31 så ganske nærme det Lervig oppgir på sin Easy som er 30.
Takk for svar :)
 
Med Citra og Mosaic hadde jeg droppa å hatt det i kokekjelen overhodet. Kun tørt. 200 gram tørrhumle for 25 liter burde virkelig holde og du kommer trolig ikke til å smake forskjell på om du har de små tilsetningene ved 10 min eller whirlpool i det hele tatt. Når humla får temperatur over kokepunktet (kokepunkt for humleoljer er cirka 70 grader) så forsvinner både smak og aroma fra oljer som fordamper. 200 gram er en pakke av hver, hvorfor kjøpe en til pakke av hver fremfor å ta en pakke Warrior som du kan ha til mange brygg?
 
Med Citra og Mosaic hadde jeg droppa å hatt det i kokekjelen overhodet. Kun tørt. 200 gram tørrhumle for 25 liter burde virkelig holde og du kommer trolig ikke til å smake forskjell på om du har de små tilsetningene ved 10 min eller whirlpool i det hele tatt. Når humla får temperatur over kokepunktet (kokepunkt for humleoljer er cirka 70 grader) så forsvinner både smak og aroma fra oljer som fordamper. 200 gram er en pakke av hver, hvorfor kjøpe en til pakke av hver fremfor å ta en pakke Warrior som du kan ha til mange brygg?

Mener jeg leste i boken "Gårdsøl: det norske ølet" at når man koker humla gir den fra seg stoffer som beskytter ølet for infeksjoner, og at dette bare skjer om man koker. Dette er bakgrunnen for at jeg har humle i kok. Er dette helt feil?
 
Jo, men humle har forskjellige egenskaper og oljesammensetninger. De har forskjellig opplevd bitterhet, noen er skarpere, noen er beskere, og citra smaker for meg som kattepiss når brukt som bitterhumle. Det jeg mente med siste del av innlegget mitt er at når du har til sammen 200 gram humle, Citra og Mosaic, som er da to hele pakker, blir det litt bortkastet kanskje å kjøpe to pakker til, som blir nesten 200kr for å bruke kun 35 gram av hver pose. Jeg er litt fan av å bruke opp åpnede pakker med humle. Taper seg fort. Det holder med 20 gram Warrior ved 60 minutt gjenværende koketid for å få 30 IBU. Da har du til neste, og sikkert neste brygg også fra den posen.
 
Easy skal ha litt kattepiss-snært...

Drakk Easy hos en kompis og han lurte på hvor katta hadde pissa, før jeg etter en stund gjorde han oppmerksom på fakta :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp