Første smak fra karet

Hei!

Tok i dag en smak og SG test av en ESB som har gjæret i 10 dager. SG var 1.010 (OG 1.040) så det er greit nok.
Men usikker på hva man kan forvente av smak fra gjæringskar samenlignet med smak etter full gjæring og påfølgende karbonering. Synes nemlig den smakte veldig tamt og litt surt, ikke infeksjon surt tror jeg.
Så siden dette er første gang jeg smaker på øl på denne måten så er jeg altså usikker på hva dette sier om den endelige smaken?

Ikke uvanlig, hva slags øl er det snakk om?
Har ofte samme erfaring med øl som ikke er overdrevent humlet eller imperial stouts hvor det er andre smaker som slår deg i fleisen
Øllet er mest sansynelig ennå "grønt" og trenger å modnes

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke uvanlig, hva slags øl er det snakk om?
Har ofte samme erfaring med øl som ikke er overdrevent humlet eller imperial stouts hvor det er andre smaker som slår deg i fleisen
Øllet er mest sansynelig ennå "grønt" og trenger å modnes

Sent from my iPhone using Tapatalk
Er en ESB. Spitfire klone.

Kan du beskrive "surt" i mer detalj? Acetaldehyd er vanlig i uferdig øl og kan minne litte om eplekart eller grønne epler. Uansett: det er ofte lurt å heve noen grader mot slutten for å oppfordre gjæren til å "rydde" etter seg, og min erfaring er at de aller fleste øl trenger noen uker kaldlagring (eller mer) etter endt karbonering før de "sitter", så ikke ta sorgene på forskudd ;)

Tilbake
Topp