Gahrs Single Hop IPA:Hva er det jeg ikke har forstått?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Snoker på oppskriften til Gahr single hop IPA for inspirasjon: http://www.bryggselv.no/users/binde.../Olsett_oppskrifter/Single_Hop_IPA_Series.pdf

Til bitterhumle er det feks 21 gram Simcoe (alfasyre 13,5) eller 52 gram Cascade (8,6 alfasyre) - hvilket gir alfasyreporsent på henholdsvis 283,5 og 447,2 (de to andre humlevariantene gir en annen alfasyreprosent.

Hvorfor er det ulikt? Hvorfor er de ikke juster slik at de gir lik alfasyreprosent mht bitterhumlen? Oppskriften sier at alle variantene skal gi en IBU på 75.

Med fare for at jeg har rotet det til her.... (er tross alt over midnatt!)

Ulikt må det vel bli da det er samme mengde humle på 15 og 2 min men med forskjellig alfa.
Dette gir jo ulik IBU bidrag og 60 min humla korrigeres iht dette.
Legger du oppskriften inn i program så vil vel dette komme grei frem.
-Eller er det jeg som roter nå:confused:

Ulikt må det vel bli da det er samme mengde humle på 15 og 2 min men med forskjellig alfa.
Dette gir jo ulik IBU bidrag og 60 min humla korrigeres iht dette.
Legger du oppskriften inn i program så vil vel dette komme grei frem.
-Eller er det jeg som roter nå:confused:

Stemmer. De sene tilsetningene gir betydelige mengder bitterhet, derfor er tilsetningene på 60 min. ulike, slik at den totale IBU-en blir lik.

Men den oppgitte % skjønner jeg ikke noe av?

Det er alfasyreinnholdet (som er det som gir bitterhet). Dersom humlen du kjøper har høyere eller lavere innhold må du regne om for å få tiltenkt bitterhet. Det normale er å justere kun bitterhumlen (dvs tilsetningen ved start av kok) siden den gir det suverent største bidraget til bitterheten.

Dersom oppskriten sier 50g med 10.2% men den du har kjøpt har 12.0% så trenger du da 50g/12*10.2 = 42.5g av humlen du har kjøpt.

Ja, selvfølgelig
For en idiot jeg var nå, leste det som % av total tilsetting eller noe sånt
tenkte ikke på alfasyrer i denne omgang

Hmm. så .. når man "oversetter" en oppskrift mht størrelse eller annen humletype, så er det ikke bare bitterhumlen man må justere mht alfasyreinnhold, men også smakshumle (kok ca 15 minutt)? Hmpfr. Trodde smakss- og aromahumle bare skulle justere mht gram.
Ok, da.

Jo du har nok rett i det Stig
det er nok den vanligste og kanskje beste måten å gjøre det på

Men i SH serien til Gahr og Mikkeller som har to SH serier, en der de opererer med samme IBU, og en med anntal gram er det ikke praksis

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og det er vel mest naturlig det i en Singel Hop serie, enten samme IBU eller samme mengde

Hmm. så .. når man "oversetter" en oppskrift mht størrelse eller annen humletype, så er det ikke bare bitterhumlen man må justere mht alfasyreinnhold, men også smakshumle (kok ca 15 minutt)? Hmpfr. Trodde smakss- og aromahumle bare skulle justere mht gram.
Ok, da.
Det vanlige er vel å justere smaks- og aromahumle i gram, og deretter justere bitterhumlen slik at man totalt sett treffer riktig IBU.

Ved kun å justere bitterhumla opp til ønsket bitterhet får man vel ett godt inntrykk på den smak/aroma de ulike humlene gir. Men når jeg ser på "humletabellen" i oppskriften er det visst en summeringsfeil. Cascade kommer ut med mindre totalvekt enn Amarillo.

Sist redigert:
Det er bare snak om "different approach"
Men tror nok jeg begyner å surre for andre gang i denne tråden
På tide å ta seg en dusj og gå å legge seg

Ok, da.

Det vanlige er å beholde mengdene med smaks- og aromahumle lik i antall gram per liter, og bare justere mengden bitterhumle for å treffe rett IBU.

Det vanlige er å beholde mengdene med smaks- og aromahumle lik i antall gram per liter, og bare justere mengden bitterhumle for å treffe rett IBU.

Der tror jeg han traff spikern'
og oppsumerte min oppfatning i en setning som jeg har rota til i 3 -4 poster, sorry

But in the end, it boils down to your favourite hop

Tilbake
Topp