Gjæring ikke startet efter 48 timer!

Har brygget en Golden ale (22 liter) fik en OG 1046 og forventer en FG 1010. Brygget var færdig ved 14 tiden. Men gjæren blev først tilsat kl. 21 samme aften, grunnet familie ting. Tilsatte 2x WLP002. Gjæringskaret blev rystet et par minutter inden gjæren kom i og rystet ca. 6 min. Efter gjæren kom i. Gjæringen er ikke startet efter 48 timer, gæren blev tilsat ved 16/17 grader.

Der er dannet lidt gjær i bunden af karet og det er lidt tryg i. Under den min aften-kontrol og måling af karet høre jeg at det siver luft ud fra karet.

Hvad kan jeg gøre, jeg har forsøgt at justere/skrue hætter og slik på plads. Men er dette ikke tilstrækkeligt, må jeg vel skifte kar?

Og hvis dette må gøres, hvad må til? Ny gjær? Ny lufting?
 
Hvordan vet du at gjæren ikke er i gang? Om det ikke plopper i gjærlåsen - sjekk om gjæringskaret ditt er tett. Trykk lett på lokket, og se om væskestanden i gjærlåsen balanseres umiddelbart - i så fall er ikke gjæringskaret ditt tett. Kikk i karet, og se om du ser tegn til gjæringsskum på overflaten - i så fall kan du ta det hele med stor ro.
 
Det høres ut som du ikke har fått start på denne. Men sikker er du først når du måler gravity.
Å flytte til tettere kar gir deg kanskje bedre mulighet til å se om/når gjæren jobber. Men gjæren bryr seg lite om karet er tett eller ikke så gjærer det ikke i et utett kar gjør det nok ikke i et tett heller. Er det frykt for autolyse som gjør at du vil flytte det over til nytt kar?
Den nylig tilsatte gjæren har bare noen timer i karet. Gi den minst 36 timer før du konkluderer med at den ikke var til hjelp.
Et lite tips. Gjær og grums som ligger på bunn har ofte jevn overflate til å begynne med. Ser enkelte ganger at grumsoverflaten blir ujevn før det blir liv i gjærlåsen. Ser du det så kan du gå ut fra at du har fått start på den og at det ikke er nødvendig å løfte av lokket så ofte.
 
Har du prøvd å heve temperaturen? Jeg har liten erfaring med den gjæren der, men er den ikke veldig kjapp til å felle ut og gå i dvale?(Jeg har brukt den en gang, og sleit med gjæringen, så jeg har ikke brukt den seinere.) Det virker jo som om det har vært aktivitet - sjekk SG for å finne ut av det - så jeg ville gjette på at det er dette som har skjedd..

Så hvis du først lar den stå i romtemperatur til du har fått temperaturen i dunken opp i 20 grader, og så sørger for å få gjæren i suspensjon, så tror jeg dette går helt bra. (Senk temperaturen litt når gjæringen har kommet i gang. Det kan jo fort bli veldig varmt nedi der:).)
 
Du skal ikke tro - - - - - - du skal vite :)
Ta en måling på SG. Det er eneste måten for deg å vite sikkert. Ikke styr med masse annet før du har fakta på bordet (evt i gjærkaret)
 
Tilbake
Topp