Gjæring starter ikke.

Hei, Har hatt 2 brygg nå hvor gjæring ikke ville starte før en uke var gått. Ble ikke noe drikkende øl utav det.
Ene var med en AEB fermolager og andre med en lallemand novalager. Begge tørrgjær.
Har ristet inn oksygen, rett temp og ellers følgt boka.
Eneste fellesnevner er at jeg har ikke brukt gjæren før 3 uker etter inkjøp. Den har vært innafor på dato.

Gjæren ble oppbevart i kjøleskap. Men har ligget romtemperert 2 døgn før den havnet i kjøleskapet.

Har andre opplevd det samme? 2 av 3 siste bryggene har hatt dette problemet.

Gjær skal oppbevares i kjøleskap, men høres likevel rart ut
Hvor mye gjær brukte du?
Tørrgjær trenger heller ikke ekstra oksygen og kan i tilfelle utsette starten

Gjær skal oppbevares i kjøleskap, men høres likevel rart ut
Hvor mye gjær brukte du?
Tørrgjær trenger heller ikke ekstra oksygen og kan i tilfelle utsette starten
Brukte 4 pakker på bella sera 40liter allgrain. 2 pakker i kittet, men har spedd på 2 ekstra siden det har vært akkkuratt i nedre skiktet fra produsent :)

Allgain, brewzilla gen4. 1050OG. Ølbrygging sin bella sera. Doblet gjærmengde ettersom det bare var 1 pakke gjær pr 20l. Brygget 40l med 4 pakker gjær
Virker jo greit det, hvilken gjæringstemperatur? Bruker du trykk? Hvordan ble ølet "ikke drikkende"?

Ser i oppskriften at ølet tørrhumles. Det vil jo gi et litt annet inntrykk enn en klassisk pils.

Du rehydrerer ikke gjæren? Det er i så fall en prosess du kan avlive eller svekke gjæren med hvis du ikke gjør det riktig. Og rehydrering er ikke nødvendig.

Men om du har gjort alt etter boka, har du antakelig strødd gjæren rett oppi uten rehydrering.

Virker jo greit det, hvilken gjæringstemperatur? Bruker du trykk? Hvordan ble ølet "ikke drikkende"?

Ser i oppskriften at ølet tørrhumles. Det vil jo gi et litt annet inntrykk enn en klassisk pils.
Pitchet på 18 grader, men satt den på 17grader i gjæringskammeret. gjærer under trykk, men begynner på 0bar og lar det bygge seg opp naturlig til 0.8bar. har laget denne før, og elsker smaken tørrhumlen gir i denne stilen :) nå har den stått i 1 uke, og har enda ikke begynt å gjære. Den andre var en "fredagspils" som begynte å gjære seint, men den fikk en sur smak, usikker på om det kan ha vært infeksjon, men smaken forringet seg ikke i løpet av tiden etter som en infeksjon fort vil gjøre. Kan jeg bare ha vært veldig uheldig med gjæren?

Du rehydrerer ikke gjæren? Det er i så fall en prosess du kan avlive eller svekke gjæren med hvis du ikke gjør det riktig. Og rehydrering er ikke nødvendig.

Men om du har gjort alt etter boka, har du antakelig strødd gjæren rett oppi uten rehydrering.
Slipper bare oppi rett fra posen ja :) Forstår det slik at tørrgjær skal tåle det fint, og utenom disse 2 så har jeg ikke hatt problemer med det :)

Slipper bare oppi rett fra posen ja :) Forstår det slik at tørrgjær skal tåle det fint, og utenom disse 2 så har jeg ikke hatt problemer med det :)
Nei, her må jeg melde pass. Skjønner ikke hva som kan ha vært galt her.

Død gjær? Mishandla stygt før du fikk den?

Som Finn sier, alt ser jo i orden ut. Kanskje det er poser som har stått lenge i romtemperatur hos leverandør. Cellene ryker med 25% raskere i romtemperatur enn i kjøleskapet.

Desverre tomt, men har alltid hatt bra resultat med disse typene. Så er nokk bare en tilfeldighet at jeg eventuelt har truffet 2 dårlige batch med gjær :)
Ja, det er ikke noe galt med de gærtypene. Gode produsenter. Men de kan ha vært utsatt for noe under transport. Dette er såpass underlig at man må leite etter de mindre sannsynlige forklaringene:).

Hei, Har hatt 2 brygg nå hvor gjæring ikke ville starte før en uke var gått. Ble ikke noe drikkende øl utav det.
Som alle over her skriver, er det ingenting i beskrivelsen din som er feil… men feil ble det.
Den nærmeste synderen er gjæren. Men i to forskjellige brygg, med såpass mye gjær???
Anbefaler deg å tilsette en aktiv gjær neste gang. Lag en svak dme på 1.020. Tilsett våt eller tørrgjær et døgn før brygging. Tilsett alt (gjær+dme) i gjæringskaret.
Da vet du at gjæren lever.

Viktig å gå grundig til verks tidlig før brygge-motivasjonen rammes.

Som alle over her skriver, er det ingenting i beskrivelsen din som er feil… men feil ble det.
Den nærmeste synderen er gjæren. Men i to forskjellige brygg, med såpass mye gjær???
Anbefaler deg å tilsette en aktiv gjær neste gang. Lag en svak dme på 1.020. Tilsett våt eller tørrgjær et døgn før brygging. Tilsett alt (gjær+dme) i gjæringskaret.
Da vet du at gjæren lever.

Viktig å gå grundig til verks tidlig før brygge-motivasjonen rammes.
Aktiv gjær er alltid best, ja:).

I tilfelle spørsmålet skulle melde seg: Du trenger fremdeles ikke oksygenere om du bruker tørrgjær i en slik starter.

Et alternativ om du bruker fersk gjær og du har en magnetrører: Sett en starter med SG 1.040 (100 gr DME til en liter) 4-6 timer før pitching. La den snurrre til du pitcher, og hiv den oppi (minus magnetpinnen:)!). Da slipper du å tenke på å oksygenere, sida gjæren har fått rikelig med oksygen i starteren.

Tilbake
Topp