Gjenbruk av Co2

Hei

Jeg har en teori som jeg vil lufte og forhåpentligvis få litt feedback.

Som alle vet så er jo et bibrodukt av gjæringsprosessen co2, og denne blir stort sett (I alle fall i mitt vedkommende) bare sendt til himmels gjennom gjærlåsen.
Etter gjæring kanskje både en og to ganger tappes som oftest det ferdige produktet over i andre beholdere for videre lagring, og det er viktig at ølet kommer i kontakt med luft så lite som mulig.

Det jeg vurderer er; under gjæringen når det produseres co2, kan jeg "sende" denne gjennom lagringstanken min slik at den blir fylt med co2 og på den måten være luftfri når jeg tapper ølet over i denne? Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er at jeg ikke karbonerer ølet som er på lagringstankene fordi de er så store og jeg ikke har mye co2 tilgjengelig til karbonering. Jeg tapper bare over i corneliusfat det jeg trenger når jeg trenger det og hurtig karbonerer dette.

Og vil "brukt" co2 sette smak på ølet? Jeg tenker da hvis jeg bruker co2'en fra en stout til fylle opp lagringstanken til en pils f.eks.?

Noen som har noen formeninger?

Nei, den setter ingen smak, så det er ikke noe problem,
Det jeg kan se problemet med er muligens hygienen....
Hvordan lagringsbeholderen skal holdes dessinfisert i såpass lang tid med gjennomstrømming av gass, og derved åpen/gjærlås? På utløpet....
Mulig det går, ikke vet jeg.

Planen er grundig vasking, desinfisering med starsan. Deretter slange fra gjæringskaret inn på kuleventil i bunnen av lagringstanken og gjærlås på toppen.

BetterBotle har opplegg for å lufte sekundærtanken med Co2 fra gjæringen.
Ellers har jeg prøvd å ta vare på Co2 fra gjæringen med en vedlikeholdsfri kompressor som pumper over i tom VVB, det gikk på et vis under prøving, men det krever stabilt og sikkert utstyr siden jeg ikke er i nerheten av bryggeriet under gjæring.
Men etter å ha lest om prosedyrer for Co2 fankst, vasking av svovel bl.a. ble det lagt på is.

Tilbake
Topp