Glyserol fra ebay.

Glyserol (samme som glyserin) kombinert med svovel- og salpeter-syre blir nitroglyserin (dynamitt).

Jeg hadde vært bekymret for å havne på en «liste» hvis du skjønner hva jeg mener. :)

Jeg ville lagt litt ekstra flid i å undersøke det før jeg eventuelt importerte det i store mengder :p
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Har også lyst til å fryse gjær. Av mangel på små plasttuber tenker jeg på å bruke isbitposer. Skulle ikke det være greit ? Blir enkelt å ta opp passe dose når en vet hvor mye gjærslurry som går i vær lomme. Hmmm, er det kanskje slik at det ikke fryser helt p.g.a. glyserinen? Da går den planen i vasken.
Bestillte disse fra Ebay. Går det greit å bruke slike ?
https://offer.ebay.com/ws/eBayISAPI...304414641</ID><MB></MB><QTY>1</QTY></bidInfo>
Tenker på frysingen mest.
 
Sist redigert:
Tror du må oppi 50% glyserol før det forblir sånn nogenlunde tyntflytende i fryserkulde. Det er ikke vanlig å bruke så mye da gjærhelsa blir påvirket av det. Tror kanskje jeg hadde kjørt rør uansett men ;). Hadde vært artig og prøvd med isbitposer :). Veldig praktisk forsåvidt...
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Ett rør med gjær koster ca 75 kr. Hva er gevinsten med å bruke så mye tid og penger på å fryse den.... Er jo bare så vidt det svarer seg å sette starter på den... Tror gutta på WL lager bedre gjær en vi klarer å få til i en runde i vørteren
 
For min del er det tilgjengelighet. Ikke alltid jeg planlegger bryggingen såpass at jeg drar til bryggebutikken, jeg har malt og humle liggende, blir gjerne heft for meg å få tid til å kjøre enkoms for å kjøpe gjær (om de da har den tilgjengelig) med jobb, kjerring og unger som sutrer. Kjekt og ha mer enn 2 gjærtyper i slurry form også, og at det ikke tar så stor plass.

Kjekt og ha sin egen lille gjærbutikk i fryseren ;).
 
Sorry @Chiefen den må du lenger ut på landet med. Dersom det at noen andre lager noe bedre eller like godt er en grunn til å ikke drive med gjær selv, er det jo bare å legge brygging på hyllen og kjøpe alt ølet. For der finnes ho bryggerier som lager godt øl også, og det for en 50 lapp eller så PR flaske!;)
 
For all del... bruk 100 kroner på å redde en gjær dere... skal ikke stoppe dere jeg, selv om jeg er så langt ut på landet du kan komme. Ja, jeg vasker og gjenbruker gjær, men går ikke helt av skaftet. skulle ikke forundre meg att det er tørrgjær som skal fryses og. Stikk fingeren i jorden... er det vert det?
 
Har leflet med tanken selv, ikke for å spare tid elle penger for det ender det nok neppe med at jeg gjør. For min del brygger ikke jeg ofte, med andre ord kan jeg ikke garantere at jeg for brukt slurry som jeg måtte finne på å ta vare på. Derfor virker dette interessant for min del.

Er kanskje ikke av interesse for alle.

Jeg vil dog ha tilbakemelding på hvordan du synes det funker hvis du går for det.
 
Re
For min del er det tilgjengelighet. Ikke alltid jeg planlegger bryggingen såpass at jeg drar til bryggebutikken, jeg har malt og humle liggende, blir gjerne heft for meg å få tid til å kjøre enkoms for å kjøpe gjær (om de da har den tilgjengelig) med jobb, kjerring og unger som sutrer. Kjekt og ha mer enn 2 gjærtyper i slurry form også, og at det ikke tar så stor plass.

Kjekt og ha sin egen lille gjærbutikk i fryseren ;).
Tenker på å prøve å fryse gjær mest for moro skyld. Jeg bor langt unna bryggebutikk så det kan kanskje være å ha noe annet enn den vanlige tørrgjæren liggende. Men som sagt så blir det nok mest for å utvide hobbyen og prøve noe nytt.
 
Tilbake
Topp