Haandbryggeriet / NøgneØ s porter

J

Jan Morten

Siden jeg nå har slått meg på porter brygging, satt jeg forrige helg og nippet litt til to av polustalgets Portere (referanse)
Den ene fra Haandbryggeriet (batch 68) Og den andre fra NøgneØ (batch 290)

Nå er jeg ingen direkte kjenner, men som "novis" må jeg si at det er en utpreget forskjell mellom disse to. Det skal det sikkert også være siden vi snakker om to ulike bryggerier :) men alikevel.

Haandbryggeriets Porter var en sann øye-åpner og da ikke i positiv forsatnd. Jeg ble noe overveldet av bitter aroma og smak :eek:
Den virker å være litt i tøffeste laget, på kanten av ram. Personlig mener jeg at smaken av caffe malt ligger altfor høyt og gir overbalanse.
Humlearoma er fraværende og jeg sitter igjen med null smak av karamell og toffe. Ytterligheten er minnet om filterkaffe som har stått leenge på kjelen.

NøgneØ var derimot en mer behagelig og balansert munnfølelse. Bruken av aroma er noe mer avdempet og åpner for en behagelig ettersmak av karamell. En svak anelse av humle kommer også frem når glasset varmes i hånden også antydning til sjokolade. Selv om denne har et noe høyere alkoholgehalt enn Haandbryggeriets er den mer balansert og fremhever de virkelig gode egenskapene hos en porter :)

Har andre samme erfaring?

Når jeg nå også har fått vite at NøgneØ ikke holder sine oppskrifter tett intil brystet  ;D . . . .

Hvis du vill ha en sjikkelig Porter opplevelse? Prøv Flying dog's "Gonzo" Imperial Porter.. Den heftigste jeg har smakt. Ellers kan du prøve Samuel smith's Taddy Porter, Også balansert og fin. Porter er en av mine favoritter!  :godtoel:

Enig i at HB pol versjonen ikke er den beste, men butikk versjonen er fortreffelig!

Denne Flying Dog har stått i skapet hjemme hos meg i altfor lang tid. Må nok vente til etter eksamen denne onsdagen, og da vil den nok finne veien ned via ganen :).

Og enig om HB sin porter. Liker butikkversjonen godt! :p

Jeg synes nå HaandBryggeriets Porter i polklassen er riktig god, jeg  :godtoel: - det samme synes jeg om Nøgne Øs Porter. HaandBryggeriets London Porter (i butikk-klassen) stiller jo i en annen divisjon, men også den er god i forhold til styrke, selv om kvaliteten der har variert noe fra batch til batch.
Flying Dog Gonzo syntes jeg var altfor søt første gangen jeg smakte den, men andre gangen var jeg forberedt / innstilt på sødmen, og fikk da også større utbytte av alle de fine smaksnyansene.
Samuel Smith's Taddy Porter kan jeg derimot ikke no' med. Synes den smaker SALT, noe som kan ha en sammenheng med det høye naturlige fosfatinnholdet i brønnvannet de bruker. Pasteurisert og "drept" er den jo også.

Sigmund skrev:
Samuel Smith's Taddy Porter kan jeg derimot ikke no' med. Synes den smaker SALT, noe som kan ha en sammenheng med det høye naturlige fosfatinnholdet i brønnvannet de bruker. Pasteurisert og "drept" er den jo også.

Denne saltsmaken kjenner jeg også i Anchor Porter. Sist gang såpass påtrengende at jeg satt fra meg glasset.

Nøgne Ø sin porter er nok fortsatt nr 1 på lista mi. Syns den er best nogenlunde fersk, men den tåler lagring også - noe som er en klar fordel på polet ::) ...

Riis'en skrev:
Hvis du vill ha en sjikkelig Porter opplevelse? Prøv Flying dog's "Gonzo" Imperial Porter.. Den heftigste jeg har smakt. Ellers kan du prøve Samuel smith's Taddy Porter, Også balansert og fin.

Begge er gode portere det kan jeg være enig i & i Samuel`s ølsortemang finnes mange favoritter på Knuthaugen`s  :biersmile:
Men nå var det liksom NORSKE brygg jeg mente noe om da  ;)

Tilbake
Topp